رزمایش بین‌المللی "شیر آماده 2015" دیروز با مشارکت نیروهای مسلح اردن و 18 کشور جهان و همچنین با همکاری فرماندهی مرکزی آمریکا در اردن آغاز شد.
کد خبر: ۷۹۵۱۵۶
شیر خفته بدون یال و دندان

در این رزمایش، کویت، بحرین، قطر، عربستان، مصر، عراق، امارات، لبنان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، پاکستان، آمریکا، کانادا، بلژیک، لهستان، استرالیا و فرماندهی پیمان ناتو شرکت دارند.

برگزار کنندگان این رزمایش بر این ادعایند که این رزمایش در راستای برنامه‌های آموزشی نیروهای مسلح اردن و ارتش‌های کشورهای عربی برای بالا بردن توان نظامی، افزایش برگزاری رزمایش‌های مشترک برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی، عملیات مبارزه با تروریسم، تماس‌های استراتژیک، اداره بحران‌ها و بالا بردن آمادگی کشورهای شرکت کننده در آن است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که یک سوال بدون پاسخ مانده و آن اینکه هدف از بالابردن توان نظامی کشورهای عربی حاضر در این رزمایش چیست و آنها چرا با کشورهای غربی رزمایش مشترک برگزار می‌کنند؟

برای پاسخ به این پرسش بررسی تحولات داخلی کشورهای عربی، تحولات منطقه و سیاست‌های غرب در قبال منطقه قابل تأمل است. در حوزه داخلی بسیاری از کشورهای حاضر در این رزمایش نظیر عربستان، بحرن، امارات، مصر، اردن و... با اعتراضات مردمی مواجه هستند در حالی که پاسخ دولتمردان به مطالبات مردمی را سرکوب تشکیل می‌دهد. بر این اساس می‌توان گفت که رزمایش مذکور آماده سازی نیروهای این کشورها برای سرکوب بیشتر مردم تشکیل می‌دهد.

در حوزه منطقه‌ای نیز سه تهدید مهم برای امنیت منطقه وجود دارد. نخست رژیم صهیونیستی است که سرزمین بسیاری از کشورهای حاضر در این رزمایش از جمله مصر، اردن و عربستان را تحت اشغال دارد. در همین حال به ادعای سران کشورهای عربی از جمله سلمان پادشاه عربستان، مسئله فلسطین اولویت کشورهای عربی است.

دوم آنکه تحرکات نظامی آمریکا و البته برخی از کشورهای غربی زمینه ساز بحران‌هایی در منطقه شده بویژه اینکه منابع مالی کشورهای عربی را به جای هزینه شدن در امور اجتماعی و خدمت رسانی به ملت‌هایشان در مسیر خرید‌های تسلیحاتی و خدمت به غرب سوق داده است.

سوم آنکه تروریسم جاری در منطقه مشکلات گسترده‌ای برای کشورهای منطقه از جمله کشورهای حاضر در این رزمایش ایجاد کرده است. آنچه در عملکرد کشورهای عربی حاضر در این رزمایش مشاهده می‌شود، آن است که از یک سو آنها هیچ اقدامی در مقابله با رژیم صهیونیستی صورت نداده و حمایتی از فلسطین صورت نمی‌دهند. از سوی دیگر مقابله با آمریکا در منطقه نداشته و در حمایت از تروریسم نیز دارای سابقه‌ای طولانی هستند.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که این رزمایش دستاوردی برای منطقه نخواهد داشت، چرا که حاضران در آن اقدامی برای امنیت منطقه صورت نمی‌دهند. این رزمایش در اصل رزمایش شیر آماده 2015 نیست بلکه رزمایش شیری خفته بدون یال و دندان است که به مهر‌ه‌ای برای اجرای اهداف غرب در منطقه مبدل شده است چنانکه در طول 4 سال اخیر تحرکات این کشورها صرفاً، بحران سازی در منطقه برای اجرای اهداف صهیونیست ها و غرب بوده است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها