رییس جمهوری در آیین گشایش نمایشگاه بین المللی کتاب:

زبان گویای اسلام کتاب است نه شمشیر

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از راههای رونق انقلاب و فرهنگ یک ملت باید کتاب باشد گفت : منطق ما در کتاب است و اسلام ما هم زبان گویایش کتاب است نه شمشیر.
کد خبر: ۷۹۴۷۹۲
زبان گویای اسلام کتاب است نه شمشیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن روحانی امروز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت:در بسیاری از کشورهای منطقه ما، شبه قاره هند، آسیای مرکزی و همسایه ها، ایران را با حافظ و سعدی و در دانشگاه های خود با ابن سینا، زکریای رازی و فارابی می شناسند.

وی تاکید کرد: کتاب هم راه علقه و هم دیپلماسی واقعی با ملت ها و دولت هاست و باید یکی از راه های حل معضلات و مسایل منطقه از طریق کتاب و نوشتن و خواندن باشد.

روحانی در ادامه با اشاره به بحران آفرینی امروز غرب در منطقه خاطرنشان کرد: امروز در منطقه ، ما با معضل ترور، انفجار و نابودی آثار تمدنی مواجهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: دنیا به معضل منطقه ما لبخند نزند ، فلان کشور اروپایی و آمریکایی با فروش سلاح بیشتر به این و آن افتخار نکند، منطقه را ناامن و کشورهای همسایه را به ناروا از هم هراسان می کنند و زمینه را برای بازار سلاح فراهم می‌آورند و به منطقه می آیند و افتخار هم می کنند و سپس میلیاردها دلار یا یورو سلاح به این کشورها می فروشند.

روحانی تاکید کرد: نکند بعضی ها از ناامنی منطقه خوشحال شوند؛ آیا این چنین می خواهیم صنعت را در دنیا رونق دهیم و در کشورهای غربی اشتغال درست کنیم؟ اشتغال کارگر در کارخانه سلاح سازی با کشتار مردم در بغداد و دمشق و صنعا ؟ آیا مردم باید کشته و آثار تمدنی ویران شوند؟

رئیس جمهور با اشاره به ائتلاف علیه داعش که با حضور همپیمانان و حامیان تروریست ها تشکیل شده است، گفت: به ظاهر ائتلاف علیه تروریسم تشکیل شد اما واقعیت چیست ؟ چرا از بمباران مردم بی گناه حمایت می کنید و بین مذاهب و اقوام، اختلاف می افکنید؟

روحانی تاکید کرد: ما شیعه و سنی، ترک و فارس و عرب، بلوچ و ترکمن قرن ها باهم زندگی کرده ایم و نه جنگی و نه اختلافی داشته ایم.

رئیس جمهور ادامه داد: در بازار تهران و بغداد و دمشق ، مغازه مسلمان و یهودی و مسیحی و مغازه این قوم و آن قوم کنار هم بود؛ صبح ها به هم سلام و شب ها نیز با روی باز و روی خوش از هم خداحافظی می کردند، چرا اختلاف و کشتار درست کردید؟

روحانی تاکید کرد: علاج درد منطقه و جامعه امروز و جهان معاصر، جز اعتدال ، اخلاق و ادب نیست.

بخش بزرگی از دیپلماسی فرهنگی برعهده کتاب است

رئیس جمهور گفت : ما دارای آیین و دینی هستیم که معجزه پیامبرش و میراث امامش کتاب است، آن قرآن و این نهج البلاغه است.

روحانی به تمام فرهیختگان، فرهنگ دوستان، ناشران، مولفان، صاحبنظران، میهمانان کشورهای دوست و خارجی، وزرای فرهنگ کشورهای عراق و عمران و نیز همه کسانی که در طول زندگی با کتاب انس گرفته اند برای گشایش بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تبریک و تهنیت گفت.

رئیس جمهور افزود: اگر ما بگوییم انس و افتخار ما با کتاب است و هدایت ما و فرهنگ و ادب و شعر ما از کتاب است و بخش بزرگی از دیپلماسی فرهنگی ما برعهده کتاب است سخنی به گزاف نگفته ایم.

وی اضافه کرد: اگر ما بگوییم افتخارات سرزمین ما، فرهنگ اسلام و ایران ما در شاهکاری چون شاهنامه، در تحفه ای چون بوستان و گلستان و در اثر گرانبهایی چون دیوان حافظ جمع شده ، این واقعیتی است که ما از طریق کتاب با دنیا حرف زده ایم.

راه توسعه ما کتاب است

رئیس جمهور در ادامه گفت : پشتوانه ما و راه توسعه ما کتاب خواهد بود.

روحانی افزود : مگر نه این است که قانون ابن سینای ما در همه دانشگاه های بزرگ و کتابخانه های بزرگ شرق و غرب ، زیبایی کتاب و کتابخانه های جهانیان و محل مراجعه اندیشمندان و دانشمندان بوده است ؟

وی گفت : منطق ما در کتاب است و اسلام ما هم زبان گویایش کتاب است نه شمشیر.

رئیس جمهور افزود: با کتاب و قرآن وآیات و کلمات پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و صحابه بزرگوار و امامان ، واقعیت اسلام برای جهانیان تبیین شده است.

روحانی گفت : هنوز قرن دوم هجری بود که صدها کتاب در تفسیر قرآن و تدوین احادیث و بیان فقه اسلامی تدوین شد و نشر پیدا کرد که یک مجموعه آن "اربعمائه " است یعنی 400 کتاب و رساله در زمینه فقه و کلمات امام باقر (ع) و امام صادق (ع) و تفسیر قرآن و حدیث وکلام و فلسفه اسلامی است .

روحانی اضافه کرد : پس مفخر و پشتوانه ما کتاب است و راه توسعه ما کتاب خواهد بود .

وی گفت: بعضی فکر می کنند در جدالی بین کتاب کاغذی و دنیای دیجیتال، این کتاب کاغذی است که روز به روز مغلوب و مغلوب تر می شود و کم کم جای کتاب ، موبایل های هوشمند و تبلت ها جایگزین می شود گر چه شکل کتاب ممکن است به صور گوناگون در جامعه نشر پیدا کند اما هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت .

رئیس جمهور افزود : کتاب مانده است و می ماند و پایدار خواهد ماند .

روحانی اضافه کرد‌ : مگر می شود خانه ای باشد با همه ابزار الکترونیکی که وجود دارد و کتابی به نام قرآن مجید و دهها کتاب دینی و صدها کتاب روایی و تاریخی و ادبی در قفسه خانه نباشد و اوراق آن کتابها دیده نشود و زیارت نگردد؟

وی گفت : کتاب می ماند و خواهد ماند ، اما ما هم در جوار کتاب وظایفی را بر دوش و بر عهده داریم.

اصول نشر باید کاملا شفاف‌، روشن و کوتاه باشد

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف‌، روشن و کوتاه باشد ، افزود : مجموعه ای از مولف ، مترجم ، ویراستار ، حروفچین، چاپخانه، توزیع و نشر همه دست به دست هم می دهند تا کتابی نوشته و به دست اهل آن رسانده شود .

وی گفت : برای این کار دولت حداقل در زمینه سخت افزاری احساس وظیفه می کند برای اینکه ما بتوانیم همه وسایل سخت افزاری را در اختیار مولفان ، مترجمان، ناشران ، نمایشگاهها و فروشگاهها قرار دهیم .

رئیس جمهور افزود : در زمینه نرم افزاری باید کار را سهل و سهل تر کنیم فضای ما باید فضای امن و آزادی باشد البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی ، چارچوب امنیت و منافع ملی و توجه به هویت اسلامی ، ملی و دینی باید مورد توجه همگان باشد .

وی اضافه کرد : نمی توان آن چنان دروازه ها را باز کرد تا هر خرافه ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد یا هر سخن افراطی نباید به نام کتاب ، دین و انقلاب در اختیار نوجوانان وجوانان قرار گیرد ، نمی توان هم آن چنان سختگیرانه و سوگرایانه عمل کرد که برای مولف و ناشر هر روز زحمت ایجاد شود و ورود به کوچه های پر پیچ و خم را در برابر آنها قرار داد .

رئیس جمهور گفت : اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف‌، روشن و کوتاه باشد اگر بنا شد نظارت ها سلیقه ای شود آن وقت چنان می شود که چاپ اول مجاز و چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می شود چون سلیقه ای است و هر کس به سلیقه ای عمل می کند و خدا نکند که روزی این موضوعات جناحی شود ، منافع شخص ، گروه و جمع مد نظر قرار گیرد .

روحانی افزود : کتاب برای بیان واقعیت ها، تاریخ گذشته و نیازمندی های امروز، مهارت آموزی و رسیدن به قله های دانش است .

باید کتابخوانی را رونق دهیم

رئیس جمهور در ادامه گفت: کتاب برای آن است که جامعه بتواند از طریق آن مشکلات خود را به راحت ترین شیوه حل کند.

روحانی افزود: خوشبختانه این نمایشگاه هر ساله و همواره در تهران به صورت پررونق برگزار می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه می شود و اینکه هزاران ناشر داخلی و خارجی در این مکان حضور دارند جای بسی افتخار است.

روحانی یادآور شد: اینکه در سال گذشته 3 میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کرده اند جای خوشوقتی است اما به هر نسبت باید کتاب فروشی های ما در سراسر کشور پررونق باشند و کتابخانه های عمومی نیز مراجعه کننده داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: اگر کتابخانه های عمومی ما خلوت باشد و ناشر در انتظار مشتری ساعت ها چشم به ورودی مغازه بدوزد ، پیداست هنوز مشکل داریم و در جامعه آشتی و دوستی کامل با کتاب تحقق پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: هم دولت و هم ناشران، مردم و جوانان همه باید این بار مسئولیت را بپذیریم و کتابخوانی را رونق دهیم.

آثار کتاب باید در جامعه و اخلاق اجتماعی دیده شود

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه راهی وجود ندارد مگر آنکه کتاب خریدن و کتابخوانی وارد سبک زندگی ما شود ، افزود: تا چنین نشده است نمی توانیم این مشکل را حل کنیم اینکه فکر کنیم کتاب گران است یا ارزان، کتاب را ارزان تر کنیم تا بخرند، کتاب را مجانی کنیم ؛ این تجربه شخصی بنده است ان شاء الله که اشتباه می کنم اما هر کتابی را که مجانی به کسی بدهیم او ورق می زند و نمی خواند.

رئیس جمهور اضافه کرد: کتاب را باید پول داد تا صفحه صفحه آن را خواند گاهی آمار و ارقام به ما می گوید فلان کتاب این قدر نشر یافته است چون من برخی از موارد را به دلایلی نه حالا، قبلا پیگیری کرده ام فلان نهاد پولی دارد و نمی داند چه بکند، کتابی را نشر داده است و مجانی به همه جا می فرستد آمار بالا می رود اما چند نفر خوانده اند؟ چه مقدار این کتاب تاثیرگذار بوده است؟

روحانی گفت: آثار کتاب را در جامعه، در اخلاق اجتماعی و در رقابت های سالم یا خدای نکرده ناسالم میان احزاب، گروه ها و جناح ها باید مشاهده کرد.

رئیس جمهور افزود: معیار در جامعه ادب، اخلاق، متانت، اعتدال، تدین، کشوردوستی، جامعه دوستی و مردم دوستی است.

روحانی گفت: کتاب خوب و بد به این نیست که به نفع یا به ضرر من است کتاب خوب کتابی است که با استدلال و ادب همراه است، آن کتاب خوب است ولو اینکه به نفع من نباشد.

رئیس جمهور افزود: کتابی که با بی ادبی همراه است ولو اینکه به ظاهر با شعار زیبا و مدافع حق و حقیقت باشد. لحن ناصحیح، توهین و بی ادبی ارزش کتاب را به صفر تنزل می دهد.

روحانی گفت: کتاب خوب یعنی کتاب مستدل یعنی کتابی که با اخلاق و ادب همراه است.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید کاری کنیم که فضا را برای نویسندگان آماده تر کنیم و کتاب راحت تر در دسترس باشد.

روحانی تصریح کرد: چرا در مترو ، اتوبوس شهری ، قطار میان شهری و هواپیماهای ما کمتر دیده می شود که کسی کتاب بخواند؟

کتاب باید وارد زندگی ما شود

رئیس جمهور با بیان اینکه باید معتقد شویم که کتاب وارد زندگی ما شود افزود: در برخی کشورهای غربی و شرقی جوانی را می بینید که کتابی در دست دارد و در اتوبوس، مطب دکتر و ایستگاه راه آهن آن را مطالعه می کند و برای کتاب ارزش قائل است.

وی با بیان اینکه باید به کتاب ایمان بیاوریم گفت: روزی که به عنوان هدیه عید به یک نوجوان به جای پیراهن، کتاب اهدا کردیم و او خوشحال شد و به جای ادکلن به دوستت کتاب هدیه کردی و او خوشحال شد و آن روزی که کتاب هدیه کردی و با نگاهی تشکر کرد به این معنا که بهتر بود‌ چیز بهتری می آوردی، معنایش این است که ما هنوز به کتاب نزدیک نشده ایم و کتاب وارد زندگی ما نشده است.

رئیس جمهور گفت: تا زمانی که صدا و سیما ، روزنامه ها ، رسانه ها و سایتها به همان اندازه ای که برای ورزش و ورزشکار، برای حزب و رئیس جناح ارزش قائل اند و برایش تبلیغ و او را قهرمان می کنند، برای کتاب و مؤلف کتاب هم به همان اندازه ارزش قائل نشوند، هنوز معضلات ما در زمینه رشد ، توسعه و فرهنگ حل نشده است.

روحانی افزود: اگر مؤلفان بزرگ را به عنوان فرهیختگان جامعه و ناشران توانمند را به عنوان بزرگترین مددکاران فرهنگی جامعه نشناسیم و به جامعه معرفی نکنیم،‌ نمی توانیم مشکلاتمان را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور گفت: امروز معضلات فراوانی در داخل کشور داریم از مشکلات مادی ،‌ آبی ،‌ محیط زیست ، جاده ، ریلی ، انرژی و امثال آنها گرفته تا معضلاتی همچون اجتماعی ، فرهنگی و معضلات منطقه ای و جهانی و راه حل بخشی از این معضلات را باید در کتاب ببینیم.

باید کتابخانه های مساجد را رونق دهیم

رئیس جمهور ادامه داد ، تا روزی که افراط و افراطی گری و خشونت وجود دارد ، دیگران بر این اسب سوار می شوند و برای جامعه معضلات می آفرینند.

روحانی افزود : دین ما ، دین کتاب و انقلاب ما هم انقلاب کتاب بود و با آن نشر پیدا کرد .

وی گفت : امروز همه ما این رسالت بزرگ را بر دوش داریم تا فرهنگ و اخلاق را توسعه دهیم و جوان و نوجوان را به خواندن کتاب تشویق کنیم.

رئیس جمهور افزود : تا در مدارس زنگ کتابخوانی احیا نشود و تا نوجوان و جوان ها در دبستان و دبیرستان ها با کتاب صمیمی نشوند معضل کتابخوانی حل نخواهد شد.

روحانی گفت : ما باید از آموزش و پرورش و مساجد شروع کنیم و همانگونه که کتابخانه ها در دوران انقلاب در مساجد پر رونق بود ، اکنون نیز باید کتابخانه های مساجد را رونق دهیم.

وی با بیان اینکه برای تحقق این مهم همه باید تلاش کنیم ، افزود : زمانی که کتاب و نشر آن جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا می کند ، اثر آن در جامعه، تعالی فرهنگی، رشد و توسعه خواهد بود .

فضای باز و حمایت مالی از مسائل فرهنگی

رئیس جمهور در نمایشگاه کتاب: دولت همواره در مسایل فرهنگی هم می خواسته فضا را بازتر کند و هم از لحاظ اقتصادی حداقل در زمینه سخت افزاری حمایت و کمک کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امور فرهنگی برای مردم ما بسیار پراهمیت است، گفت : دولت همواره در مسایل فرهنگی هم می خواسته فضا را بازتر کند و هم از لحاظ اقتصادی حداقل در زمینه سخت افزاری حمایت و کمک کند و در بخش نرم افزاری هم خود مولفان ، صاحب نظران و صاحبان فرهنگ باید وارد عمل شوند.

روحانی پس از بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران افزود: همه علاقه مندان به کتاب و نشر می توانند در این نمایشگاه با کتابهای جدید آشنا شوند.

رئیس جمهور گفت: برگزاری این نمایشگاه ها با عنایت دولت انجام می گیرد و یکی از کارهایی است که نسل جوان ما به کتاب و علم و دانش و فرهنگ آشنایی و ارادات بیشتری پیدا می کنند.

آقای روحانی افزود: امیدواریم امسال هم این نمایشگاه برای مردم ما خیر و برکت داشته باشد.

از غرفه های نخبه بازدید کردم، بسیار خوب بود

رئیس جمهور همچنین درباره بازدیدش از بخشی از غرفه های این نمایشگاه گفت: از غرفه های نخبه بازدید کردم بسیار خوب بود نشرها و تالیفات و ترجمه های جدید کارهایی بود که با ذوق و هنر خاصی همراه بود و امیدواریم همه این انتشارات و نشریات بتواند در تحول علمی برای جامعه فرهنگی ما مفید باشد.

رئیس جمهور امروز سه شنبه با حضور در مصلای تهران محل برگزاری نمایشگاه کتاب بین المللی ایران از غرفه 19 ناشر برتر نمونه بازدید کرد و از نزدیک در جریان تازه های نشر و مشکلات ناشران ، مولفان و نویسندگان کتاب قرار گرفت.

همچنین در این بازدید دکتر عبدالمنعم بن منصور الحسنی وزیر اطلاع رسانی عمان که کشورش میهمان ویژه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است، علاوه بر معرفی برخی از آثار منتشر شده در این کشور، به رسم یادبود هدیه ای به رییس جمهور کشورمان اهدا کرد.

گشایش نمایشگاه کتاب با حضور رئیس جمهور

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز " سه شنبه" با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه از فردا چهارشنبه آماده بازدید علاقه‌مندان است.

حدود 465 هزار عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب ارائه می شود که حدود 300 هزار عنوان آن داخلی و حدود 165 هزار عنوان ، خارجی است.

در نمایشگاه امسال 2 هزار و 450 ناشر داخلی در 2 هزار و 160 غرفه محصولات خود را عرضه می کنند.

در این نمایشگاه ناشرانی از 65 کشور خارجی حضور دارند و 437 خبرنگار داخلی و 76 خبرنگار خارجی برای اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند.

از حدود 100 هزار عنوان کتاب غیرتکراری خارجی 50 درصد آنها چاپ 2013 و بعد از آن است.

توجه به نشر الکترونیک و دیجیتال، ‌توجه به هویت اسلامی و ایرانی و افزایش تسهیلات برای بازدیدکنندگان از جمله رویکردهای مورد توجه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها