ایران به‌دلیل این‌که مورد تحریم‌های ظالمانه غرب قرار گرفته و مبادلات پولی و بانکی جهان با ایران محدود شده باید راهی را پیدا می‌کرد که این تحریم‌ها را کم تاثیر کند.
کد خبر: ۷۹۴۶۹۷
پیمان‌های پولی دوجانبه راه خنثی کردن تحریم‌های بانکی

از این رو دولتمردان تصمیم گرفتند با کشور روسیه که اخیرا سیاست افزایش مبادلات با ایران را در پیش گرفته و چند کشور همسایه مانند ترکیه و عراق، پیمان‌های پولی دوجانبه امضا کنند تا بتوانند از سد مشکلات واحد پولی غرب در شرایط تحریم عبور کنند البته اکنون مذاکرات اتمی در جریان است و همه به رفع تحریم‌ها خوشبین هستند، اما شواهد نشان می‌دهد غرب حاضر به پذیرفتن لغو تحریم‌ها به صورت یکجا نیست و اعتقاد دارد که تحریم‌ها باید به صورت تدریجی و در طولانی مدت برداشته شود.

از سوی دیگر بانک‌های بین‌المللی نقل و انتقال دلار و یورو را به ایران ممنوع کره‌اند لذا اگر کالایی صادر و مبلغ آن به دلار محاسبه شود، نمی‌توان پول آن را به ایران منتقل کرد. این مشکلات روی صادرات کشور تاثیر مستقیم دارد و برای رفع این اثرات منفی، تصمیم و تدبیر بر این شده تا از این مانع با تدوین پیمان‌های پولی دوجانبه عبور کنیم.

آن چیزی که اکنون می‌توان دریافت این است که دست‌کم تا پایان امسال هیچ گامی برای رفع تحریم‌ در زمینه پولی و بانکی برداشته نخواهد شد، لذا ایران هم تصمیم گرفت با کشور روسیه یک پیمان پولی دوجانبه را تدوین کند که از این پس در مبادلات به جای دلار از ریال و روبل استفاده شود.

بررسی‌های کارشناسی این پیمان پولی به پایان رسیده اما هنوز امضا نشده است. یعنی بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی روسیه در این باره مذاکراتی انجام دادند که نتیجه آن به امضای پیمان پولی ختم خواهد شد.

با این حال با تغییر واحد پولی ممکن است برخی صادرکنندگان آزرده خاطر شوند،‌ اما مفاد این پیمان پولی برای صادرکنندگانی که به‌صورت دائم کار صادرات انجام می‌دهند خوب و مفید خواهد بود ولی برای کسانی که قصد دارند با دلار معاملات خود را انجام دهند و دلارهای دریافت شده را در کشوری دیگر نگه دارند به امید این‌که قیمت آن افزایش یابد، خیلی خوشایند نخواهد بود.

البته اینچنین پیمان‌های پولی قرار است تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران برقرار باشد، اجرا شود و زمانی که تحریم‌ها برداشته شد و دیگر مشکلی در نقل و انتقال پول وجود نداشت، مبادلات با همان واحد پولی دلار و یورو انجام خواهد گرفت. اما در شرایط فعلی پیمان‌های پولی دوجانبه بهترین راه خنثی کردن تحریم‌های مالی است.

اسدالله عسگراولادی - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها