روحانی در دیدار وزیر خارجه مجارستان:

اراده جدی در طرف مقابل باشد به توافق نهایی می‌رسیم

روحانی در آیین نکوداشت مقام معلم:

محدود کردن هنر نیست مصون کردن هنر است

رییس جمهوری نشاندن نور ایمان در دل فرزندان را مهمترین رسالت معلمان دانست و تصریح کرد: همه معلمان ما باید معلم آموزش و معلم پرورش باشند.
کد خبر: ۷۹۴۳۸۲
محدود کردن هنر نیست مصون کردن هنر است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ز پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز دوشنبه در آیین نکوداشت مقام معلم و در جمع معلمان نمونه کشوری، با گرامیداشت روز معلم، به رسالت سنگین آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهارداشت: محدود کردن هنر نیست، مصون کردن هنر است و باید همه تلاش ها برای آموزش و تربیت جوان هایی توانمند ، قدرتمند و مصون متمرکز شود و این بار سنگین بر عهده معلمان و آموزش و پرورش است.

روحانی افزود: روز معلم روز خاطره‌ها برای همه ما است ضمن این که روز افتخار برای همه ملت ایران محسوب می‌شود چرا که هر آنچه داریم مدیون معلمین خود هستیم.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه‌‌ علمیه از قدیم با آزادی کامل و البته با احترام مباحث درسی را با جدیت مورد بحث و بررسی قرار می‌دادند و لذا آزادی تحفه‌ای نیست که از غرب آمده باشد، افزود: جهان اسلام در طول ۱۴ قرن مرکز علم و دانش جهان بود. علم و دانش را در قرن‌های متمادی بدون منت به دنیا صادر کردیم و به هیچ عنوان در فکر انحصار علمی نبودیم امروز ایراد دنیای غرب این است که در هر علم و دانشی که به دست می‌آورد پیش از هر چیز به دنبال انحصار است و این بخاطر منافع مادی می‌باشد که علم را برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی سیاسی گروگان می‌گیرند.

روحانی گفت: ما علم و دانش را رایگان، بی‌منت و بدون اینکه آن را به اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم در اختیار همگان قرار دادیم.

رییس جمهوری با تقدیر از جایگاه و شأن معلمان اظهار داشت: معلمان به عنوان افتخار و آموزگار ما هم علم، خواندن، فهم مسائل و جهان‌بینی و راه تحقیق را به ما یاد دادند و هم درس اخلاق و دینداری را به ما آموختند.

روحانی با تأکید بر این که هر کسی باید وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام دهد، گفت: نمی‌شود به هر کسی گفت که مجتهد هستی و می‌توانی اجتهاد کنی، در چنین صورتی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ترویج دین و اسلام بر عهده شما معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است و تقویت اسلام و نظام نیز به این است که هر کس کار خود را به درستی انجام دهد در غیر این صورت هیچ فایده و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

رییس جمهوری اضافه کرد: پرورش اخلاق و بیان مسائل دینی از جمله وظایف معلمان است و برای این منظور حتماً لازم نیست که کلاس اختصاصی تشکیل شود بلکه هر کدام از معلمین می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند و بی‌تردید معلمی که نفوذ بیشتری دارد از رسالت سنگین‌تری نیز برخوردار می‌باشد.

روحانی در ادامه با تسلیت وفات حضرت زینب کبری (س) و با اشاره به ویژگی‌ها و عظمت روحی این بانوی بزرگ اسلام اظهار داشت: در کجای تاریخ می‌توان بانویی با این عظمت پیدا کرد؟ آیا نباید به داشتن چنین بانویی افتخار کنیم و آیا چنین شخصیتی، معلمه بزرگ تاریخ ما نیست و نباید از ایشان درس بیاموزیم؟

رییس جمهوری گفت: همچنان که در عرصه‌های علمی قائل به رسیدن به مرزهای علمی هستیم، از مرزهای اخلاق، ایمان، شهامت و شجاعت نیز برخوردار می‌باشیم و مرز تربیتی ما تربیت دخترانی شبیه زینب کبری (س) است.

وی همچنین در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهارداشت: اولین درسی که شهید مطهری به ما آموخت، گذشت و آزادگی بود. شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم، عالم شویم و اخلاق اسلامی داشته باشیم و از خود بگذریم.

دکتر روحانی افزود: شهید مطهری انسان با استعدادی بود که اگر در قم می‌ماند بی‌تردید به مرجع عالیقدری تبدیل می‌شد چرا که از هر لحاظ سرآمد بود اما از قم هجرت کرده و به تهران آمد و این یک گذشت بود برای این که بسیاری از مقام ها و جایگاه‌هایی که شایستگی‌اش را داشت رها کرد زیرا می‌دانست حضورش در تهران و در میان جوانان و دانشجویان یک ضرورت است.

رییس جمهوری با بیان این که خاطرات زیادی از حضور در کنار شهید مطهری دارد، اظهار داشت: شهید مطهری مردی با شهامت ، آزادمرد و با غیرت دینی بود و برای اسلام می‌کوشید و مباحثی را مطرح می‌کرد که برای جامعه مفید بود. وی هیچ‌گاه مانع طرح سؤال نمی شد و با متانت مباحث را می‌شنید و به آن پاسخ می‌داد.

روحانی گفت: شخصیت‌هایی مانند پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، امیرالمؤمنین علی (ع) و زینب کبری (س) سرمایه و افتخار ما هستند و هیچ کس از این همه الگو و سرمایه معنوی برخوردار نیست که بتواند از آن استفاده کند.

وی با بیان این که مردم ایران عاشق دین، مذهب و خاندان رسالت هستند به حضور پرشور جوانان در مراسم اعتکاف اشاره کرد و گفت: امروز ما در زمین سنگلاخ قرار نداریم بلکه این زمین در طول قرن‌ها مسطح شده و آماده بهره‌برداری است و همه باید دست به دست هم در مسیر اسلام و قرآن قدم برداریم.

رییس جمهوری در ادامه با قدردانی از تلاش‌های وزیر و مسئولین آموزش و پرورش اظهار داشت: اقدامات خوبی در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش آغاز شده است و باید این اقدامات را روز به روز با قوت ادامه دهیم.

روحانی اینترنت و فضای مجازی را به مانند شمشیر دولبه دانست که می‌تواند مفید یا مخرب باشد و اظهار داشت: ‌اتفاقاً از وظایف آموزش و پرورش این است که چگونه جوانان از این گونه ابزار استفاده صحیحی داشته باشند.

رییس جمهوری اهمیت تدریس زبان خارجی در مدارس را مورد تأکید قرار داد و گفت: ‌برخی از زبان ها زبان علم است یعنی بدون مجهز شدن به آن زبان نمی‌توان به اعماق علم دست پیدا کرد کما این که تسلط به زبان عربی هم راه ورود به اعماق دین است.

وی مصون کردن جوانان را به جای محدود کردن آنان مورد تأکید قرار داد و این را کاری هنرمندانه دانست و گفت: ایجاد محدودیت هنر نیست و اگر توانستیم جوانان توانمند و مصون تربیت کنیم، این هنر است.

رییس جمهوری با تأکید بر خارج شدن تدریجی و قدم به قدم آموزش و پرورش از حالت دولتی گفت:‌ برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد و هدف اصلی، کیفیت بالاتر آموزش و تربیت جوانان با هزینه پایین است که در این زمینه آموزش را می‌توان خرید خدمت کرد و در این صورت وظیفه آموزش و پرورش هدایت و نظارت بر فعالیت مدارس و مؤسسات آموزشی است.

روحانی گفت: پرورش و اخلاق را باید با آموزه‌های دینی و اسلامی آموخت اما علم را باید جهانی بیاموزیم و در این زمینه مؤسسات و مراکز اقتصادی و صنعتی می‌توانند در کنار بنگاه‌های خود، مدارسی را تأسیس کنند.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود مشکلات معیشتی و مادی فرهنگیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: همه تلاش دولت به عنوان خادم شما این بوده که در حد توان خود به حل مشکلات شما کمک کند.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه این دولت حق اعتراض را برای همه اصناف و اقشار به رسمیت می‌شناسد، اظهار داشت: ‌امسال برای اولین بار کارگران به خیابان آمده و راهپیمایی کردند و وظیفه ما تلاش برای رفع مشکلات موجود و افزایش تحمل و ایجاد فضایی باز است.

رییس جمهوری گفت: نسبت به معلمان و فرهنگیان هم حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم و همه آنها مورد احترام ما هستند. البته این دولت در حد توان خود اقدامات زیادی برای حل مشکلات فرهنگیان انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در سالهای ۹۲ و ۹۳ ، به ترتیب ۱۱۲ و ۱۰۷ درصد بودجه آموزش و پرورش را اختصاص داده است، گفت: دولت در حالی که با کسری بودجه ، تحریم ها و کاهش بهای نفت مواجه بوده اما کوشید تا حدامکان نه تنها بودجه مصوب را پرداخت کند بلکه آن رقم را افزایش بدهد.


روحانی افزود: اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۰، ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین سال ۹۲ بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بودکه ما عملا ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم یعنی ۱۱۲ درصد و سال ۹۳ نیز بودجه مصوب ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که ما عملا ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم.

رییس جمهوری گفت: دولت در شرایطی که کسری بودجه داشت ، نه تنها بودجه آموزش و پرورش را کاهش نداد بلکه آنرا افزایش هم داد و همه توان خود را بکار گرفته که نسبت به آموزش و پرورش ادای دین کرده باشد.

وی گفت: در شرایط کنونی کشور همه باید دست به دست هم داده و در مسیر رسیدن به شرایط مطلوب حرکت کنیم. اگر چه شرایط ما ممکن است با شرایط مطلوب فاصله داشته باشد اما مردم با امید و با نشاط هستند و دولت هم به بسیاری از مشکلات فائق آمده و یا در حال فائق آمدن است.

روحانی گفت: ملت ایران به شرایط و ویژگی‌های کشور و منطقه کاملاً آشنایی دارد و در هر استانی که سفر می‌کنیم در برابر حضور و استقبال گرم آنها شرمنده می‌شویم. امروز باید همه دست به دست هم داده و از این گردنه‌ها عبور کنیم البته از این گونه گردنه‌ها در تاریخ کشورما زیاد بوده است.

فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار گزارشی را از اقدامات انجام شده طی فعالیت دولت یازدهم برای ارتقای سطح آموزش و پرورش و کیفیت بخشی به آن ارائه کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید با اتکا به سند تحول بنیادین و سایر اسناد بالادستی، بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی، ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی و کیفیت بخشی به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها