گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی یک محقق ایرانی موفق به کشف جهش ژنی جدیدی شده اند که می تواند راه حل جدیدی برای درمان بیماران مبتلا باشد.
کد خبر: ۷۹۴۳۶۹
ژنی که در درمان دیابت نوع ۲ موثر است

گروهی از محققان مرکز پزشکی «Cedars-Sinai» لس‌ آنجلس جهش ژنی جدیدی را کشف کرده اند که می تواند از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و باعث نجات جان میلیون ها انسانی شود که مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند با کمک داروهای خوراکی یا انسولین به کنترل بیماری خود پرداخته و هنوز درمان مشخصی برای این بیماری کشف نشده است.

اما اکنون تیمی از محققان مرکز پزشکی «Cedars-Sinai» به سرپرستی دکتر امید گودرزی موفق به کشف جهش ژنی شده اند که می تواند از ابتلای افراد به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و راه حل جدیدی را برای ارائه درمان های دارویی پیش روی محققان قرار دهد.

گودرزی در این رابطه می گوید: «ما در این تحقیقات موفق به کشف و ابداع درمان های فردی و جلوگیری از ابتلا به این بیماری شده ایم که می تواند در شناسایی ژن هایی که بر ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند، تاثیر گذار باشد. با استفاده از نتایج این تحقیق می توان به داروهای جدیدی برای درمان دیابت دست پیدا کرد.»

وی افزود: دیابت نوع ۲ بر تولید انسولین و همینطور تنظیم قند خون تاثیر می گذارد. عدم کنترل قند خون می تواند با کاهش انسولین بروز کرده که بر عملکرد بدن تاثیر داشته و با عوارض متفاوتی مانند حملات قلبی، بیماری های کلیوی، نابینایی، عفونت و در موارد حاد حتی تا قطع عضو نیز پیش می رود.

در این تحقیق، محققان امریکایی، آسیایی و اروپایی ژن های بیش از ۸۱ هزار فرد غیردیابتی را با ۱۶ هزار فرد دیابتی مورد بررسی قرار داده و در نهایت دریافتند، یک جهش در ژنی خاصی با نام «GLP۱R» خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۱۴ درصد کاهش می دهد.

محققان معتقدند، شناسایی این جهش در چنین گروه بزرگی از افراد مورد مطالعه می تواند یک کشف بسیار مهم در زمینه درمان دیابت محسوب شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها