یکماه پس از تفاهم هسته ای ایران و قدرتهای جهانی در لوزان سوئیس، مذاکرات دیپلمات های ایرانی و غربی برای نوشتن متن توافقنامه در حالی در نیویورک ادامه دارد که خوشبینی های اولیه برای دستیابی به توافق نهایی فروکش کرده و بر اساس اظهارات برخی منابع نزدیک به مذاکره، امکان رسیدن به توافق تا تیرماه آینده تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۹۴۰۶۴
شانس دستیابی به توافق هسته ای تا تیرماه کمرنگ شد

یک منبع نزدیک به مذاکرات در گفت و گو با شبکه خبری تازه تاسیس «پچ پچ» به نقل از یک دیپلمات بلندپایه ایرانی گفت: «شانس دستیابی به توافق به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است».

ایران و ۱+۵ سیزدهم فروردین در لوزان سوئیس اعلام کردند به تفاهمنامه ای برای رسیدن به توافق نهایی در تیرماه آینده دست یافته اند.

دیپلماتهای ایرانی و همتایان غربی آنها از چند روز گذشته در نیویورک مذاکرات تازه را برای نوشتن متن نهایی که بسیار پیچیده و زمانبر توصیف شده آغاز کرده اند.

به گفته یک منبع مطلع، طرفین در روزهای گذشته بر سر مسائل مرتبط با «تحقیق و توسعه» به توافقهایی دست یافته اند اما مکانیسم رفع تحریم ها از یکطرف و نظام بازرسی ها و راستی آزمایی مورد ادعای غرب از طرف دیگر، مذاکرات را بسیار دشوار کرده است.

این مذاکرات در حالی ادامه دارد که به نظر می رسد به دلیل نیاز به مذاکره در سطوح بالاتر، فعلا متن مذاکره با «پرانتزها»ی بسیار زیاد نگاشته خواهد شد.

این منبع مطلع افزود: بر خلاف تصور عمومی که پس از تفاهم لوزان صورت گرفت، مذاکره برای نوشتن متن بسیار سخت و پراختلاف خواهد بود و حتی از الان نمی شود به توافق نهایی چندان خوشبین بود.

به گفته وی، اختلافات میان ایران و غرب برای توافق همچنان زیاد است و طرفین در لوزان صرفا توافق کرده بودند تا برای مقطعی کوتاه بر اختلافات سرپوش گذاشته و مذاکره درباره موارد اختلافی را به هفته های آینده احاله دهند. (http://pechpech.net/)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حق نسب
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
۰
۰
اگر اعتدال به معنی قبول كردن حرف زوره ملت ایران این را قبول ندارد اعتدال باید منطبق بر اصول قران باشد یهود ونصاری از شما راضی نمیشوند مگر دینتان را ازشما بگیرند پس بادشمن خونخوار مذاكره معنا ندارد اگر مقا ومت كنیم همه چیز درست میشه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها