فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه برای دیداری رسمی راهی عربستان می‌شود. این دیدار با محوریت حضور وی به عنوان میهمان افتخاری نشست شورای همکاری خلیج‌فارس صورت می‌گیرد. این امر به عنوان نشانه توسعه مناسبات فرانسه با کشورهای عربی در حالی صورت می‌گیرد که در ورای این دیدار نکات خاصی قابل توجه است.
کد خبر: ۷۹۳۹۵۶
چشم اولاند به جیب خاندان سعودی

نخست تغییر در ساختار سیاسی عربستان است به گونه‌ای که مقرن از ولیعهدی کنار گذاشته شده و نایف جانشین وی شده و محمد سلمان فرزند پادشاه به مقام جانشین ولیعهد انتخاب شده است در حوزه سیاست خارجی نیز سعود‌الفیصل از سمت وزیر خارجه بر کنار و سفیر عربستان در آمریکا جایگزین وی شد.این تغییرات در حالی روی داده که گزارش ها از شکاف گسترده در خاندان آل‌سعود حکایت دارد.

مقاماتی غربی از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس که نقشی مهم در ساختار عربستان دارند با موضع‌گیری حمایتی و نیز سفر به این کشور سعی در تقویت موقعیت سلمان و ترکیب جدید عربستان دارند. البته این اقدام نه برای برقراری ثبات در این کشور و یا خدمت به مردم بلکه برای کسب امتیازات بیشتر از آنان است چنانکه از محورهای سفر اولاند به عربستان را امضاء توافقات نظامی تشکیل می‌دهد.

نکته دیگری که در باب سفر اولاند مطرح می‌شود تقارن آن با جنگ یمن است. عربستان پس از یک ماه کشتار و هزینه کردن میلیاردها دلار جز ویران‌سازی یمن و کشتار انسان‌های بی‌گناه دستاورد دیگری نداشته است در حالی که درخواست‌های جهانی برای محاکمه سران ریاض به جرم جنایات جنگی در حال افزایش است. کشورهای غربی که عربستان را ذخیره نفتی و پولهای آن را عامل چرخش کارخانه‌های خود می‌دانند برای نجات عربستان دست به کار شده و با حمایت از این کشور برآنند تا ضمن سرپوش نهادن بر جنایات و البته شکست عربستان در یمن برای خروج آبرومندانه آن از بحران مذکور اقدام نمایند.

نکته قابل توجه آنکه اولاند برای خوشایند سران عربستان چنان وانمود می‌سازد که حضورش در ریاض در چارچوب مقابله با ایران است. سفر اولاند بیشتر در چارچوب منافع اقتصادی فرانسه صورت می‌گیرد و در این راستا مولفه‌هایی همچون مقابله با ایران، حمایت از گروه‌های تروریستی طرفدار عربستان در سوریه بهانه‌های فرانسه برای سرکیسه کردن عربستان است.

نکته بسیار مهم آنکه شرایط عربستان این روزها دورانی بحرانی را سپری می‌کند و سران غرب تلاش دارند تا از این شرایط با ادعای حمایت از سلمان پادشاه عربستان برای رسیدن به منافع بیشتر بهره گیرند. به عبارتی رفتاری از سوی کشورهای غربی در قبال عربستان در جریان است که رقابتی سخت میان آنان برای سرکیسه کردن بیشتر شاهزادگان سعودی را نشان می‌دهد اما با نام حمایت از آنان برای کسب و حفظ قدرت بیشتر صورت می‌گیرد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها