پادشاه سعودی با صدور احکامی تغییرات جدیدی را در دایره حکومتی خود به‌وجود آورد که یکی از آنها تعیین عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا به عنوان جانشین سعود الفیصل است. در همین رابطه با غضنفر رکن‌آبادی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و غرب آسیا گفت‌وگو شده است که مشروح آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۷۹۳۲۵۶
وزیر خارجه جدید عربستان منفی‌ترین مواضع را در تجاوز به یمن داشت

تغییرات ایجاد شده در حاکمیت عربستان چه ارتباطی با جنگ یمن دارد؟

تغییر وزیر خارجه عربستان در چارچوب مسائل داخلی پس از روی کار آمدن پادشاه جدید است و این موضوع متاثر از تحولات منطقه‌ای نیست. عربستان در جنگ یمن پس از 27 روز از توقف عملیات در این کشور و همچنین از آغاز عملیات بازگشت امید خبر داد.

ائتلاف عربستان از همان روزهای اولیه شاهد چنددستگی و ریزش بود. زیرا این ائتلاف به معنای واقعی ائتلاف نبود بلکه مواضع کشورها عمدتا خاکستری بوده و حتی شماری از کشورهای عربی مخالفت خود را با تجاوز عربستان سعودی به یمن اعلام کردند.

از همان اول شمار کشورهایی که از تجاوز عربستان سعودی به یمن حمایت کردند، انگشت‌شمار بوده که این حمایت‌ها به دو شکل قابل بررسی است؛ یکی در چارچوب موضوع سیاسی و دیگری در قالب حمایت‌های لجستیکی. از سوی دیگر تنها دو کشور اروپایی موضع صریحی را در بحث حمله عربستان داشتند که بتدریج بر شمار مخالفان تجاوز و استمرار عملیات افزوده شد. زیرا در حقوق بین‌الملل آمده است که حمله به کشوری تنها در دو صورت مجاز است؛ یکی داشتن مجوز شورای امنیت و دیگری هنگام اشغال بخشی از کشور که در مورد جنگ یمن هیچ‌کدام از این موارد اتفاق نیفتاد.

این تغییرات چه تاثیری بر رابطه ایران و عربستان و عربستان و آمریکا خواهد داشت؟

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همسایگان باید با یکدیگر متحد بوده و ملت‌های منطقه و آزادیخواه، تنها یک دشمن مشترک دارند و آن رژیم صهیونیستی است. تهران در پی داشتن روابط حسنه و نزدیک با تمام کشورهای همسایه بویژه عربستان سعودی است و به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه را غیرقابل پذیرش می‌داند. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب جنایتی که عربستان علیه یمن انجام داد، همانند جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین است.

عربستان و آمریکا رابطه دیرینه‌ای با یکدیگر دارند و ریاض پیش از تجاوز به صنعا قطعا آمریکا را در جریان این موضوع قرار داده بود. بنابراین با توجه به حضور هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در یمن، تجاوز عربستان به یمن تاثیر منفی بر روابط واشنگتن و ریاض نمی‌گذارد.

تغییر وزیر خارجه عربستان با چه هدفی بوده و چه پیامدهایی دارد؟

تغییر وزیر خارجه عربستان در چارچوب مسائل داخلی عربستان و همچنین در پی روی کار آمدن ملک سلمان بوده و در حقیقت ادامه روند تغییرات پس از فوت پادشاه عربستان است. این تغییر رویکرد جدیدی را نشان نمی‌دهد. رویکرد جدید در سیاست خارجی بستگی به این عوامل ندارد و این تغییرات در راستای تغییرات پس از قدرت گرفتن ملک سلمان است و نمی‌توان از آن به عنوان یک تغییر جدید در سیاست خارجی عربستان یاد کرد؛ زیرا شاهد تغییر در موضع اساسی این کشور نبودیم.

آیا تغییرات اعمال شده از سوی پادشاه عربستان و تغییر وزیر خارجه این کشور پس از 40 سال تغییری در سیاست خارجی عربستان نخواهد داشت؟

هم‌اکنون در این‌باره نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد؛ زیرا وزیر خارجه جدید عربستان سفیر عربستان در واشنگتن بود که منفی‌ترین مواضع را در تجاوز به یمن داشت. تغییر وزیر خارجه به معنای تغییر رویکرد سیاسی عربستان است و امیدوارم مسئولان عربستان با اتخاذ سیاست‌های واقع‌بینانه تحت تاثیر القای نظرات منفی قرار نگرفته و روابط خود با ایران را که خواستار داشتن بهترین روابط با همسایگانش است، بهبود بخشند.

معصومه زارع / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها