معارض و نویسنده عربستانی با بیان اینکه شاهزادگان شکست خورده ساکت نمی مانند، اوضاع‌ال سعود را چون جراحت عمیقی می‌داند که حتی زمان معجزه نیز برای درمان‌ آن گذشته است.
کد خبر: ۷۹۳۱۶۷
شاهزادگان شکست خورده ساکت نمی مانند

تغییرات گسترده درون خاندان حکومتی در عربستان و تغییر ریشه‌ای روند گذار قدرت در آل سعود، مباحث بسیاری را پیش کشیده است. جزئیات این تغییرات را در اینجا ببینید. حمزه الحسن تحلیلگر عربستانی در صفحه توتیر خود به این موضوع پرداخت و نوشت که آن دسته از شاهزادگان سعودی که ناکام مانده‌اند، ساکت نخواهند نشست.

حمزه حسن می‌نویسد: برکناری «مقرن بن عبدالعزیز» اتفاق ناگهانی نبود و تعیین وی به مقام جانشین ولی‌عهد در 27 مارس 2014 نیز موقتی بود و هدف، به قدرت رسیدن «متعب» پسر ملک عبدالله یا شخص دیگری بود.

تمام چیزهایی که ملک عبدالله می‌خواست برای پسرش «متعب» انجام دهد، ملک سلمان برای فرزند خود انجام داد و مقرن را کنار زد و پسرش را در مسیر ولایت عهدی قرار داد.

ملک عبدالله می‌خواست تا پس از برکناری «مقرن» پسرش متعب پادشاه و «محمد بن نایف» نیز جانشین او شود و بدین وسیله گارد ملی و وزارت کشور با یکدیگر متحد شوند؛ اما حکومت بار دیگر با ائتلاف وزارت کشور و دفاع و به حاشیه راندن گارد ملی کاملا به سدیری‌ها بازگشت.

«حمزه الحسن» می‌نویسد: اما مسئولان سعودی برای اینکه بگویند خلاف فرمان پادشاه سابق سعودی عمل نکرده‌اند، گفتند که برکناری «مقرن بن عبدالعزیز» بنا به خواسته خود وی بوده است و حال العربیه و دیگر رسانه‌های عربستان برای جا انداختن این مسأله تلاش می‌کنند، اما متوجه نیستند این حرف‌ها نمی‌تواند کسی را فریب دهد.

این نویسنده عربستانی ادامه می‌دهد: قبل از برکناری «مقرن» مشخص بود که ملک سلمان و جناح سدیری‌ها از وی بدشان می آید، پس از روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز، به مقرن هیچ مسئولیتی ندادند و طوری با وی رفتار کردند، گویی وجود ندارد. اما قبل از انجام چنین تغییراتی باید گارد ملی و متعب بن عبدالله به عنوان فرمانده آن تحت کنترل درآورند تا متعب و برادرهایش نتوانند کاری انجام دهند. از این رو روز اتمام عملیات «عاصمه الحزم» ملک سلمان فرمان داد تا گارد ملی در مرز با یمن مستقر شود.

از سوی دیگر، ملک سلمان و پسرانش نمی‌خواستند هیچ نقشی به متعب و گارد ملی تحت فرمانش در جنگ یمن بدهند، بنابراین آن‌ها را به رمز یمن فرستادند با این وجود که عربستان به هیچ وجه قصد حمله زمینی به یمن را نداشت.

حمزه الحسن می‌نویسد: روز گذشته «مشعل» رئیس شورای بیعت انتخاب «محمد بن سلمان» را به عنوان وزیر دفاع تبریک گفت و گفت که وی فرد مناسبی برای این پست است (4 ماه پس از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع!) و این نشان می‌دهد که از روز گذشته خاندان سلمان در حال آماده کردن فضا برای اعلام احکام تغییر پست‌ها بودند و افکار عمومی در مورد جایگاه هیأت بیعت به شک و تردید نیفتد.

این تحلیلگر مخالف عربستانی ادامه می‌دهد: انتصاب‌های جدید در سایه بیماری و ضعف سلمان انجام شد و هر شخصی تلویزیون را نگاه می‌کرد متوحه می‌شد که وی دیگر قدرتی برای انجام امور ندارد.

در همین حال شبکه العربیه نیز دیگر موضوع جنگ یمن را به عنوان اولویت خبری خود نیاورده و مدام از «محمد بن سلمان» و « محمد بن نایف» سخن می‌گوید، گویی جز این دو کس دیگری در کشور نیست.

حمزه الحسن تأکید می‌کند، این تغییرات درگیری‌ها را آغاز خواهد کرد، سرانجام شاهزادگان به حاشیه رانده شده زبان باز خواهند کرد و آن‌طور که سلمان و فرزندانش گمان می کنند انتقال قدرت مسالمت‌آمیز نخواهد بود.

در حال حاضر نه شورای بیعتی وجود دارد که تغییرات داخلی را نظارت کند نه اصلاحات سیاسی دوره ملک عبدالله وجود دارد که امور را نظم دهد. کاری را که سلمان کرد، باید ملک فهد در ابتدای پادشاهی‌اش انجام می‌داد تا کار به اینجا نکشد، اما جراحت عمق برداشته بیمار را از پای در می‌آورد یا باید معجزه‌ای شود؛ حال دیگر حتی زمان معجزه نیز گذشته است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حجت
Netherlands
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
۰
۰
بهترین سیستم حكومت جمهوری است سیستم پادشاهی , سیستمی پوسیده و فاسد است عربستان باید به حكومت جمهوری تبدیل شود با رای مردم آن كشور رئیس جمهور و نمایندگان مجلس انتخاب شوند

نیازمندی ها