بررسی تکنولوژی و بازار عینک‌های 3D

بازار تلویزیون‌های سه بعدی: تماشای پر زحمت

شاید برخی از ما هنوز تلویزیون‌های مبله قدیمی را گوشه‌ای از منزل به عنوان یادگاری و عتیقه نگهداری می‌کنیم، اما واقعیت این است که هرگز حاضر به روشن‌ کردن دوباره آنها نیستیم، البته اگر هم روشن شوند تصویری پر از برفک با خطوطی افقی را خواهیم دید.
کد خبر: ۷۹۳۱۴۹
بررسی بازار نوین جعبه جادو

این جعبه جادویی خاطراتمان امروزه نه‌تنها به عنوان بخشی از دکوراسیون منزل شناخته شده، بلکه توانسته مبلغ قابل توجهی از هزینه‌های خانواده را در دوره‌های 5 یا 6 ساله به خود اختصاص دهد.

بنابراین اگر در انتخاب تلویزیون دقت کافی نداشته باشیم برای مدتی طولانی به‌ جای لذت بردن از تصاویر شفاف و جذابش باید به احساس پیشمانی‌مان غلبه کنیم. از این رو جام‌جم سری به بازار معروف خیابان جمهوری یا همان خیابان فناوری پایتخت زده تا بتواند برای آنهایی که نوبت تعویض تلویزیونشان رسیده یا آنهایی که قصد دارند برای اولین بار جعبه‌جادویی پر از هیجان برای خود تهیه کنند از زیر و بم این دنیای رنگارنگ، متنوع و اغواکننده بگوید.

بدانید چه می‌خواهید

ما یک تلویزیون خوب می‌خواهیم! این سوالی است که اغلب ما نه در ذهنمان بلکه از فروشنده فروشگاه‌های صوتی و تصویری می‌پرسیم سوالی که نه‌تنها خودتان برایش پاسخی ندارید بلکه فروشنده را نیز گمراه می‌کنید چون تلویزیون خوب از نظر هر فردی دارای مشخصات کاملا متفاوتی است و باید براساس خواسته‌های خود، تعریف دقیقی از تلویزیون دلخواه داشته باشید. از این رو عاقلانه آن است که ابتدا فهرستی از خواسته‌های خودتان تهیه کنید، برای مثال خوب به این موضوع فکر کنید که تلویزیون نقره‌ای مناسب دکوراسیون منزل شماست یا سیاه؟ به دیدن فیلم‌های سه‌بعدی علاقه ‌دارید یا خیر؟ آیا شما هم از قانون هرچه بزرگ‌تر بهتر، پیروی می‌کنید یا قصد خریدی متناسب با فضای داخلی منزل یا جیب خود دارید؟ و...

نه همین ظاهر زیباست، نشان...

هرچند امروز ظاهر تلویزیون به عنوان بخشی از تزئینات خانه و البته پز دادن همه ما تبدیل شده است(!) اما نباید فراموش کنیم این دقیقا همان پاشنه آشیل خرید تلویزیون است. چون برخی از تولیدکنندگان غیرمعروف در دنیای رنگی تلویزیون با استفاده از این راهکار اقدام به فروش محصولات کیفیت پایین خود می‌کنند. بنابراین برای این‌ که گرفتار این دام نشویم بهترین گزینه این است که ابتدا به کیفیت و امکانات تلویزیون مورد نظرمان توجه کافی داشته باشیم و پس از آن به دنبال زیبایی ظاهرش.

البته فراموش نکنیم به‌ طور کلی امروزه سه عنصر اصلی در طراحی تلویزیون‌های جدید از سوی سازندگان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از پنل باریک‌تر، حاشیه نمایشگر کوچک‌تر و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر که همه این عوامل را روی پایه‌ای شکیل سوار کرده‌اند. بنابراین زیاد دربند ظاهر تلویزیون مورد نظر خودتان نباشید چون هنگام ورود به فروشگاه‌های صوتی و تصویری؛ جایی که برندهای مختلف را کنار یکدیگر قرار داده‌اند واقعا تفاوت زیادی در ظاهر آنها نمی‌بینید، در حالی که داخل این جعبه‌های جادو کاملا متفاوت است.

کم‌هوش یا هوشمند مساله این است؟

بدون تردید شمایی که به دنبال خرید تلویزیون هستید با کلمه‌ هوشمند آشنایی بسیار پیدا کرده‌اید. گرچه احتمالا زیاد به این نکته توجه نکرده‌اید که این کلمه برای شما چقدر هزینه خواهد داشت. چون تفاوت قیمت یک تلویزیون هوشمند با یک تلویزیون معمولی ممکن است تا یک میلیون تومان باشد درحالی که اگر هوشمندانه عمل کنید می‌توانید با هزینه کردن نزدیک به 150 هزار تومان تلویزیون کم‌هوش خودتان را به درصد قابل قبولی از هوشیاری برسانید. چون در واقع تلویزیون‌های هوشمند همان تلویزیون‌های معمولی هستند که روی آنها یک سیستم‌ عامل برای اجرای برخی نرم‌افزارها نصب شده است، اما در حال حاضر گجت‌های کوچک و ارزانی تولید و عرضه شده‌اند که به پورت HDMI هر نمایشگری متصل شده و سیستم‌ عامل اندروید را به آن اضافه می‌کنند، این به این معناست که تلویزیون فعلی شما یا تلویزیونی غیرهوشمندی که در آینده تهیه می‌کنید براحتی و با ابزاری که حدود 150هزار تومان قیمت دارد به تلویزیون هوشمند تبدیل می‌شود.

اما نکته اصلی این است که باید در نظر داشته باشید هر کدام از تولیدکنندگان تلویزیون‌های هوشمند از سیستم ‌عامل مخصوص به برند خود بهره می‌برند و این سیستم عامل قادر به اجرای نرم‌افزارهای دیگر تولید‌کنندگان نیست. این در حالی است که نباید فراموش کنیم با توجه به قوانین کشورمان دسترسی به بسیاری از این سایت‌ها مسدود است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به یوتیوب و نت فیلیکس اشاره کرد. پس با توجه به نکات یاد شده اگر تلویزیون هوشمند مورد نظر شما با هم رده غیرهوشمندش تفاوت قیمت قابل ملاحظه‌ای دارد، دوباره خوب فکر کنید چون راه‌حلی بسیار ارزان‌تر هم وجود دارد.

ورودی‌های اضافه را فراموش کنید

شاید هنگام جابه‌جاکردن یا تمیز کردن تلویزیون خودتان وقتی به پشت آن نگاه می‌کنید با تعداد زیادی ورودی و خروجی رنگارنگ مواجه شده باشید که حتی یک بار هم از آنها استفاده نکرده باشید و بارها از خودتان پرسیده‌اید آیا واقعا این همه ورودی و خروجی لازم بود؟ پاسخ این است که امروزه مهم‌ترین ورودی برای تلویزیون‌ها درگاه HDMI است چون بسیاری از لوازم و دستگاه‌های جانبی که قصد استفاده از آنها را دارید با کابل مخصوص این ورودی به نمایشگر تلویزیون متصل می‌شوند بنابراین هنگام مراجعه به بازار بهتر است بیشتر به آن برندهایی که تعداد بیشتری درگاه HDMI برای شما درنظر گرفته‌اند توجه داشته باشید.

رویاپردازی با اعداد

کارشناسان علم الکترونیک و همچنین کاربران حرفه‌ای درباره اعداد و ارقامی که روی کاتالوگ محصول مورد نظرتان نوشته شده همواره به تازه‌کارها هشدار می‌دهند. چون این اعداد معمولا وسیله‌ای در دست تولیدکنندگان است که بتوانند نظر خریداران خود را به محصول مورد نظرشان جلب کنند بنابراین فراموش نکنید که هرگز نمی‌توان به آنها اعتماد کرد و باید از نزدیک محصول مورد نظرتان را خوب بررسی کنید تا بتوانید از واقعیت آگاه شوید. در بیشتر تولیدات امروزی اعدادی که مربوط به کنتراست تصویر، رفرش ریت و زمان پاسخگویی دستگاه به دستورات کاربران است بسیار بزرگ و با برچسب‌های رنگارنگی مشخص شده‌اند تا بتوانند با اطلاعات غیرواقعی خود نظر خریداران را جلب کنند در حالی که هرگز نمی‌توان به آنها اعتماد کرد و باید برای یافتن واقعیت محصولات مختلف را در کنار هم بررسی و فقط به چشمان خودتان اعتماد کنید.

این در حالی است که نکته دیگری غیر از گزینه‌های مطرح شده را نیز باید مدنظر داشته باشید. زاویه دید افقی در تمام محصولات قابل قبول است، اما اگر زاویه دید عمودی را بررسی کنید درخواهید یافت تمام اعداد مطرح شده درباره زاویه دید ممکن است غیرواقعی باشند.

از خیر صدا بگذرید

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم امروزه نازک‌شدن تلویزیون‌ها به عنوان یکی از توانمندی‌های تولیدکنندگان به نام جهانی مطرح است، اما در عین حال باید به اثرات بعدی آن نیز خوب توجه داشته باشیم چون هرچه این نمایشگرها نازک‌تر باشند بدون تردید برخی از تجهیزات داخلی آنها باید کوچک‌تر طراحی شده باشند که اولین گزینه در این میان را می‌توان کیفیت و اندازه بلندگوها تصور کرد. بنابراین اگر به دنبال تلویزیونی با مشخصات روز و امکانات مناسب خودتان هستید فراموش نکنید هرگز نمی‌توانید صدایی مناسب و دلخواه خودتان بیابید و باید در صورت اهمیت این موضوع، از لوازم جانبی دیگری مثل سینمای خانواده استفاده کنید چون واقعا روی کیفیت صدای تلویزیون‌های نسل جدید نمی‌توان حساب باز کرد.

اکتیو یا پسیو؛ کدام گزینه صحیح است؟

با توجه به این ‌که تکنولوژی در زمینه تولید نمایشگرها هر روز متفاوت از روز گذشته خواهد بود، گروه عمده‌ای از خریداران ممکن است در این میان دچار تردید و اشتباه در انتخاب شوند. از این جهت یکی از مشکلاتی که اکنون خریداران جعبه‌ جادوی سه‌بعدی با آن مشغول دست و پنجه نرم کردن هستند، سه بعدی بودن تلویزیون مورد نظرشان است.

به‌طور کلی نسل اول تلویزیون‌های سه‌بعدی با فناوری سه‌بعدی اکتیور روانه بازار شدند، اما پیشرفت روز افزون، باعث شد تولیدکنندگان از سال 2011 میلادی تلویزیون‌های سه بعدی جدیدی را به بازار ارائه نماید که از آنها با عنوان سه‌بعدی پسیو یاد می‌شود، اما سوال اینجاست که تفاوت این دو فناوری در چیست و آیا واقعا باید برایشان هزینه‌کنیم؟

در این راستا باید بدانیم تفاوت این دو تکنولوژی در کیفیت تصاویرشان خواهد بود به طوری که در جدول زیر آمده است:

با توجه به این معایب و مزایا و البته توجه به تفاوت قیمت آنها می‌توانید خوب تصمیم‌گیری نمایید، اما اگر زیاد اهل فیلم‌های ‌سه بعدی نیستید بهترین گزینه برای شما خرید تکنولوژی اکتیو است چون کمترین آسیب به تصاویر دو بعدی با این تکنولوژی وارد شده است.

برای چند اینچ پول بدهیم؟

یکی از سوال‌های بسیار مهم که ذهن تمام خریداران تلویزیون‌های نوین را به خود مشغول کرده، این است که چه سایز تلویزیون برای ما مناسب است؟ این سوالی است که اگر نتوانیم پاسخ مناسبش را بیابیم برای هر یک واحد بزرگ‌تر شدنش باید مقدار قابل توجهی به جیب‌مان خیانت کنیم.

براساس استانداردهای موجود فاصله اغلب افراد از صفحه نمایش تلویزیون چیزی حدود 3 متر باید درنظر گرفته شود و لذا باید از تلویزیونی استفاده کنیم که 40 درجه از زاویه‌ دید پیش روی ما را پرکند. بنابراین و با توجه به قوانین یادشده می‌توانیم از میان گزینه‌های موجود بازار در ابعاد 37، 42، 50، 65 یا 90 اینچ بهترین را انتخاب کنیم.

برای این کار نیازی به وسایل اندازه‌گیری خاصی نیست و فقط کافی است فاصله بیننده را با صفحه نمایش با در نظر گرفتن استانداردهای واحد اندازه‌گیری کرده در عدد 0.84 ضرب کنیم تا حاصل آن پاسخ این باشد که باید تلویزیون چند اینچی بخریم. هرچند نباید فراموش کنید برای انتخاب اندازه مناسب تلویزیون باید به کیفیت پخش برنامه مورد نظرتان نیز خوب دقت کنید چون کیفیت پخش برنامه‌های معمولی با فول‌اچ‌دی بسیار تفاوت دارد.

عماد عزتی / جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها