به منظور شرکت در اجلاس شانگهای؛

روحانی پنجشنبه به روسیه سفر می کند

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر امروز ما با ۵+۱ مذاکره می کنیم، می خواهیم به دنیا بگوییم که ایران اهل منطق و استدلال است ، گفت : از سانتریفیوژ مهم تر قدرت تیم مذاکره کننده ایران است.
کد خبر: ۷۹۳۰۴۸
منطق دولت با دوستان مروت با دشمنان مدارا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، حسن روحانی در سفر استانی به استان فارس در جمع مردم شیراز افزود‌:ما به دانشمندان هسته ای مان افتخار می کنیم و به سیاستمداران ایران هم افتخار می کنیم.

رئیس حمهور گفت: من از شیراز به تیم هسته ای مان در نیویورک پیام می فرستم؛ ببینید احساسات جوانان شیرازی و عشایر غیور را، مردم به خادمان خود عشق می ورزند و احترام می گذارند.

وی افزود: امروز تیم مذاکره کننده ما در قلب دنیای غرب با صدای رسا از حقوق شما ملت بزرگ دفاع می کند.

رئیس جمهور گفت: ما با قدرت منطق و استدلال حقوقی، به حول و قوه الهی همه قطعنامه های نابحق شورای امنیت سازمان ملل را لغو خواهیم کرد.

حسن روحانی افزود: ما با حمایت شما مردم و ‌با هدایت مقام معظم رهبری در آینده ای نه چندان دور در همان شورای امنیت، قطعنامه ها را ملغی خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: هنر این نیست که در تربیونی در گوشه ای شعار بدهیم، هنر آن است که به سازمان ملل برویم و همانجا قطعنامه ها را ملغی اعلام کنیم.

روحانی افزود: ما مسیر و راه احقاق حقوق ملت ایران و باز کردن در ، نه برای واردات مصنوعات به اینجا و آنجا بلکه برای صادرات محصولات ایرانی به منطقه و جهان و برای رونق اقتصادی در کشور را طی می کنیم.

رئیس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید قبل از آنکه تحریم ها لغو شود، توانست هم تورم را مهار و هم رشد تولید را آغاز کند و کشور از رکود خارج شود.

روحانی افزود: اگر تحریم ها رفع شده بود و در آن موقع ما رکود را می شکستیم، می گفتند دولت یازدهم چشمش به بیرون است.

قبل از لغو تحریم ها ، اقتصاد از رکود خارج شد

رئیس جمهور در ادامه گفت: چشم دولت یازدهم اول به آسمانها و دوم به دستان پرتوان ملت ایران است.

روحانی در ادامه سخنانش در جمع مردم شیراز افزود: دولت یازدهم قبل از آنکه تحریم ها لغو شود، اقتصاد را از رکود خارج و تورم را مهار کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به ابراز احساسات مردم گفت: روحانی یک سرباز کوچک وطن و خادمی از خادمان شماست.

روحانی افزود: به حول و قوه الهی و با کمک شما مردم رشد اقتصادی را پیش رو خواهیم داشت.

رئیس جمهور گفت: با امید به حق و خاندان رسالت، با توجهات حضرت ولیعصر(عج) ، با امید به لطف خاندان رسالت احمد بن موسی و محمدبن موسی (ع) بدون تردید ما راه را برای رشد و رفاه عمومی آماده می کنیم.

روحانی افزود: در سال گذشته هشت و نیم میلیون نفر را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دادیم و اینها همه به خاطر حمایت و وحدت شما مردم بود.

رئیس جمهور گفت: ما درس اعتدال و سیاست خارجی را از حافظ آموختیم، درس محبت و وحدت را از سعدی آموختیم که به ما گفت "بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند"، ما همان راه را ادامه می دهیم.

روحانی افزود: اینجا سرزمین احمد بن موسی (ع) ، حافظ، سعدی، ادب، فرهنگ و همه لیاقت هاست.

رئیس جمهور گفت: ما به حول و قوه الهی راه را ادامه می دهیم و حافظ به ما یاد داد که دین با ریا جفت نمی شود.

استان فارس استان خاندان رسالت و تمدن ایران

رئیس جمهور استان فارس را استان خاندان رسالت و استان تمدن باستانی ایران خواند.

روحانی افزود : سلام و درود همه به روان مطهر احمد بن موسی(ع) فرزند گرامی حضرت موسی بن جعفر (ع) و سلام و درود ما بر سید محمد بن موسی (ع) که ما امروز در پناه این عزیزان آثار معنویت را در این شهر با شکوه یعنی شیراز مشاهده می کنیم .

وی گفت: قبل از هر چیز باید از صمیمت و مهربانی و وفاداری مردم استان فارس و به ویژه شیراز که در مسیر راه از فرودگاه تا حرم مطهر این همه احساسات و عواطف و لطف خودشان را به دولتی که خادم آنهاست ابراز داشتند صمیمانه تشکر کنم .

رئیس جمهور با تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت جواد الائمه (ع ) و مولای متقیان علی (ع) گفت: شیراز شهر عاشقان خاندان رسالت و استان فارس دارای مردم دلاور و عاشق قرآن و اهل بیت است که من این اعیاد را به این مردم تبریک و تهنیت عرض می کنم .

رئیس جمهور گفت:‌ شهر شیراز شهر خاندان رسالت و حرم سوم اهل بیت عصمت و طهارت و شهر فرهنگ و ادب و هنر ، شهر سعدی و حافظ است .

وی افزود : استان فارس استان تمدن باستان ایران است و آثاری در این استان وجود دارد که مایه فخر ملت ایران است و آثار تمدنی و معماری فرزندان این مرز و بوم از قرنها پیش تا به امروز در تخت جمشید و پاسارگاد به یادگار مانده است .

سعدی و حافظ ، سیاست داخلی و خارجی به ما آموختند

رئیس جمهور گفت : شیراز ، معنویت ، فرهنگ و ادب وتمدن باستان این سرزمین است.

حسن روحانی افزود‌: بزرگان ، این سرزمین یعنی شیراز و فارس را پایتخت همه عاشقان زبان پارسی قرار دادند از شبه جزیره هند تا آسیای صغیر ، از سواحل خلیج فارس تا دشتهای آسیای میانه همه عاشقان این زبان قند پارسی ، شیراز و فارس را پایتخت فرهنگی خود می دانند.

وی گفت : اینجا جایی است که ابنای رودکی در ماوراءالنهر و ترکستان ، شاگردان مولوی در قونیه ، یاران اقبال لاهوری در پاکستان ، بیدل دهلوی در هندوستان و هر کس می خواست با زبان ادب و فرهنگ شعر بسراید به زبان فارسی سخن می گفت .

رئیس جمهور افزود : شهریاران سخن سعدی و حافظ در قرون میانی در این سرزمین رنسانس بزرگ فکری و معنوی به وجود آوردند.

روحانی گفت : سعدی و حافظ نه تنها پاسدار زبان فارسی ،‌ادب و فرهنگ بودند بلکه درس زندگی ، سیاست داخلی و خارجی به ما آموختند و آن کسی که گفت «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است ؛ با دوستان مروت با دشمنان مدارا» یعنی حافظ شیرین سخن، خط سیاست داخلی و خارجی ما را ترسیم کرد.

شیراز به همه بزرگان دین و معنویت عشق می ورزد

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه شیراز به همه بزرگان دین و معنویت عشق می ورزد ، افزود : امسال سال همدلی و همزبانی و سال وحدت است ، امسال سال برادری و دوستی و محبت و سال انسجام ملی است ؛ مخصوصا فارس و شیراز ، اعتدال بهار در بهار شیراز بهتر ملموس است و اعتدال خلق و خوی ایرانیان در شیراز بهتر هویدا و آشکار است .

وی گفت : شیراز ، شیراز محبت و مهمان نوازی است اگر دو نفر ، 5 نفر و 10 نفر کاری برخلاف ادب در گوشه ای از خیابان شیراز نشان دادند آنها شیرازی نبودند؛ شیراز ، شیراز محبت و صفا و برادری و احترام به بزرگان شهیدان است؛ شیراز معلم بزرگ استاد علامه شهید مطهری را دوست دارد .

رئیس جمهور افزود : شیراز به شهید بهشتی و شهید دستغیب و همه بزرگان دین و معنویت عشق می ورزد همه شیراز بزرگ را می شناسند اگر امروز دنیا همین خط و بیان حافظ را به عنوان تیتر سیاست خارجی خود قرار داده بود یعنی «با دوستان مروت با دشمنان مدارا » ما امروز افراطی گری را در این منطقه مشاهده نمی کردیم ، بمباران ناجوانمردانه بر سر مردم بیگناه را مشاهده نمی کردیم .

آقای روحانی گفت : منطق دولت تدبیر و اعتدال با جهان این است که «با دوستان مروت با دشمنان مدارا .»

آمادگی شیراز در بخش کشاورزی

رئیس جمهور در ادامه گفت : سعدی به ما یاد داد که دولت و راه دولتمردان با ظلم ، جفت نمی شود.

روحانی افزود : ما امروز همان مسیر را ادامه خواهیم داد و بی جهت نیست که گفته اند خوشا شیراز و وضع بی مثالش و واقعاً از هر نظر شیراز بی مثال و بی قرین است .

وی گفت : ما به حول و قوه الهی در پناه خاندان رسالت در ایام میلاد مولایمان امیرالمومنین (ع) به تمام کارگران و کارآفرینان که ایام ، ایام آنهاست و به تمام معلمان ، اساتید که روزها ، روزهای معلم است اعلام می کنیم که دولت با همه تلاش مسیر رونق را آماده خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود : تصمیم دولت در آغاز امسال برای صندوق توسعه ملی این بود که سود تسهیلات این صندوق 14 تا حداکثر 16 درصد باشد و آنچه شورای پول واعتبار دیشب تصویب کرد ، علامتی بود که همه زمینه ها برای رونق اقتصادی در این کشور به حول و قوه الهی آماده خواهد شد .

آقای روحانی گفت : استان فارس آمادگی بسیار زیادی برای بخش کشاورزی دارد .

دولت گامهای لازم را برای احیای تالابها برخواهد داشت

رئیس جمهور گفت: این استان استعداد کشاورزی دارد اما با مشکل کمبود آب مواجه است و به حول و قوه الهی در سال 94 و 95 علاوه بر تعدادی از شهرها ، وزارت نیرو کار آبرسانی به 369 روستای این استان را به پایان می رساند.

حسن روحانی در ادامه سخنانش در جمع مردم شیراز افزود: سدهایی که در سال 94 و95 در برنامه بوده از جمله سد چشمه عاشق و تنگه براق به اتمام خواهد رسید .

وی گفت: در استان فارس که 10 درصد محصولات غذایی را با کمبود آب تامین می کند می توان با مدیریت منابع آب و کمک شما مردم و با صرفه جویی در مصرف در زمینه آبخیز داری تلاش کرد .

حسن روحانی اضافه کرد : ‌وزارت جهاد کشاورزی در سال 92 ،‌ بیست و دو میلیارد و در سال نودو سه ، 100 میلیارد تومان برای احیا و ساماندهی زمین های زراعی اختصاص داد و در سال جاری احیای 27 هزار هکتار را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: همه باید کاری کنیم که دریاچه ها و تالابهایی را که با صدای رسا ما را فرا می خوانند احیا کنیم .

روحانی افزود: شما مردم ، ‌وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد باید همه تلاش کنند تا تالاب ها را احیا کنیم .

رئیس جمهور گفت:‌دولت قدم به قدم گام های لازم را در این زمینه بر خواهد داشت .

آقای روحانی با اشاره به طرح های گازرسانی در این استان گفت :‌در زمینه گاز رسانی این استان در ردیف پایینی قرار دارد و 46 درصد روستاها گازرسانی شده است.

وی گفت:‌به حول و قوه الهی در سال 94 و 95 به هفتصد روستا و9 شهر گاز رسانی صورت می گیرد تا رقم 46 درصدی بهره مندی این استان از گاز طبیعی به 82 درصد افزایش یابد .

رئیس جمهور افزود :‌در زمینه پتروشیمی نیز اقدامات اساسی پیش بینی شده است و 900 میلیون دلار برای طرح اتان ، در پالایشگاه پارسیان در شهرستان مهر در نظر گرفته شده است که تا سال 95 این طرح را پیگیری خواهیم کرد که می تواند برای اشتغالزایی و رونق این استان موثر باشد .

روحانی ادامه داد : پالایشگاه دوم پارسیان نیز با ظرفیت 120 هزار بشکه در برنامه ها قرار دارد که البته مشکلاتی از نظر زیست محیطی داشته و ما در جلسات متوالی مشکلات آن را در تهران حل و فصل کردیم .

رئیس جمهور گفت: بزرگترین طرح آلومینیوم کشور به نام آلومینیوم جنوب با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون پیش بینی شده است که کارهای آن انجام خواهد شد و می تواند در سال 96 به افتتاح برسد .

وی افزود‌: همچنین اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اعتبار 550 میلیون دلار در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد .

رئیس جمهور گفت:‌برای اکتشاف معادن در بهرام گور که منطقه ای با معادن بسیار غنی است و در گام نخست 5 هزار کیلومتر آن برای اکتشاف آزاد شده برنامه ریزی کرده ایم و ان شاء‌الله با هماهنگی محیط زیست آن را ادامه خواهیم داد زیرا تحول بزرگی برای اقتصاد این منطقه است .

شیراز در دو سال آینده شاهد تحول بزرگی خواهد بود

رئیس جمهور گفت : دولت رقم های بسیار بزرگی را به لحاظ ارزی بر عهده گرفته تا در دو سال اینده شاهد تحول بزرگی در شیراز باشیم .

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه های دولت برای پیشرفت بخش صنعتی در استان فارس افزود : با هماهنگی با بانک مرکزی 4 هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش در این استان در نظر گرفته شده همچنین تسهیلات بانکی به صورت تدریجی برای ایجاد و توسعه دیگر بخش های صنعتی در نظر گرفته شده است .

وی گفت : به لحاظ گردشگری استان فارس ، استان گردشگری است و اگر این امر تقویت شود می تواند وضع اقتصادی استان را کاملا متحول و بیکاری را کاملا مهار کند .

رئیس جمهور افزود : به همین منظور 140 میلیارد تومان تسهیلات برای بخشی خصوصی برای تکمیل 16 واحد اقامتی 3 تا 5 ستاره مد نظر قرار دادیم که در سال 94 و 95 و عمدتا در سال 94 تکمیل می شود .

روحانی گفت : همچنین شش موزه در این استان در سال 94 و 95 تکمیل می شود .

رئیس جمهور همچنین افزود : فاینانس لازم برای خط 2 متروی شیراز به میزان 450 میلیون دلار در نظر گرفته شده است .

تخصیص 953 میلیارد تومان بودجه برای طرحهای فارس

رئیس جمهور گفت : مجموعاً 953 میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و تکمیل 92 طرح در استان فارس در سال های 94 و 95 در نظر گرفتیم.

حسن روحانی در ادامه سخنانش در جمع مردم شیراز ، تامین آب این شهر و نیز موضوع سدّ درودزن را از دیگر طرح هایی دانست که در دستور کار دولت قرار دارد .

رئیس جمهور با اشاره به اجرای طرح آزادراه شیراز به اصفهان گفت : این طرح تا کنون حدود 23 درصد پیشرفت داشته است که می تواند فاصله این دو شهر را بیش از 100 کیلومتر کوتاه کند.

وی افزود : البته این طرح طرحی بزرگ و چندساله است اما به دولت و بخش خاتم الاوصیا که همراه دولت است دستور داده شد که آن را تسریع کنند تا مردم شاهد تحول و آسایش رفت و آمد در این مسیر باشند.

روحانی همچنین با اشاره به طرح راه آهن شیراز ، اصفهان گفت : متاسفانه این طرح هنوز مشکلاتی دارد که دستور داده شد مشکلات آن و ایستگاه های لازم در سال 94 و 95 ایجاد و تکمیل شود .

وی افزود : تفصیل این موارد فردا در شورای اداری بررسی می شود و به اطلاع شما خواهد رسید.

روحانی گفت : همه این طرح ها در سال 94 و 95 تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید و طرح های مهمی را که اعلام کردم نیز انجام خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها