جزئیات ۵ مصوبه جدید تسهیلات بانکی

وام خرید خودرو ۱۵ میلیون تومان شد

سرانجام بعد از ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی برای بازنگری در نرخ سود بانکی، روز گذشته اعضای شورای پول و اعتبار به توافق رسیدند تا نرخ سود سپرده به 20 درصد و تسهیلات به 24 درصد کاهش یابد؛ مصوبه‌ای که به گفته رییس کل بانک مرکزی از 15 اردیبهشت ماه در بانکها اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۳۰۲۵
وام بانکی ارزان شد؛ اجرا از 15 اردیبهشت

سرانجام بعد از ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی برای بازنگری در نرخ سود بانکی، روز گذشته اعضای شورای پول و اعتبار به توافق رسیدند تا نرخ سود سپرده به 20 درصد و تسهیلات به 24 درصد کاهش یابد؛ مصوبه‌ای که به گفته رییس کل بانک مرکزی از 15 اردیبهشت ماه در بانکها اجرایی خواهد شد.

بعد از دریافت سودهای کلان بانکی که از نگاه کارشناسان و فعالان اقتصادی رابطه ای با تورم موجود و بازده فعالیت های اقتصادی و تولیدی نداشت ، نه تنها نمایندگان مجلس و کارشناسان بلکه مدیران دولتی از رییس جمهور تا معاونانش نسبت به این مساله واکنش نشان داده و خواهان بازنگری در سود دریافتی بابت تسهیلات بانکی شدند؛ موضوعی که طبیعتا باید کاهش نرخ سود سپرده را نیز به همراه داشت.

بر این اساس با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی اعضای شورای پول و اعتبار، سقف سود تسهیلات بانکی که اغلب 28 درصد تعیین شده و در مواردی به 30 درصد نیز می رسید ساماندهی و به 24 درصد کاهش یافت.

بنابراین با کاهش حدود چهار درصدی نرخ سود تسهیلات، وام های دریافتی از بانکها نسبت به گذشته با هزینه کمتر و ارزانتر برای دریافت کننده تمام می‌شود؛ اما باید توجه داشت که نرخ سود کاهش یافته و دامنه تعیین شده به تمامی تسهیلات بانکی اختصاص ندارد و شورای پول و اعتبار برای این موضوع شرط تعیین کرده است.

طبق تبصره درج شده در ماده واحده مربوط به نرخ سود تسهیلات تاکید شده که اعطای تسهیلات در چارچوب عقود مشارکتی با نرخ سود بالاتر از سقف تعیین شده، منوط به ارایه طرح توجیهی لازم توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و تایید آن از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

اما در کنار سود تعیین شده برای عقود مشارکتی، سود عقود مبادله ای هم تکان خورده است به گونه ای که از 22 درصد مصوب سال گذشته به 21 درصد کاهش یافته و بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی را 21 درصد تعیین کنند.

تغییر دیگر ایجاد شده در نرخ سود به سود سپرده اختصاص دارد. سودی که بعد از بی‌نظمی های‌مخرب بانکها در رقابت برای دریافت سپرده با سودهای غیر منطقی درست در همین ایام در سال گذشته بازنگری شده بود.

در اردیبهشت سال 1393 نرخ سود سپرده سالانه به 22 درصد و روزشمار به 10 درصد کاهش یافت. این در حالی است که با مصوبه اخیر شورای پول واعتبار نرخ سود یکساله با ریزش دو درصدی به 20 درصد رسیده است. 20 درصد تعیین شده همان نرخی است که در هفته های اخیر مدیران عامل بانکها گرد هم آمده و در مورد آن توافق کرده بودند.

براین اساس نرخ سود سپرده روز شمار همچنان 10 درصد باقی خواهد ماند.

تاکید رییس کل بر اجرای سودهای مصوب از نیمه اردیبهشت

اما بعد از جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار آنطور که سیف –رییس کل بانک مرکزی- اعلام کرده بخشنامه نرخ‌های جدید سود بانکی توسط بانک مرکزی از امروز –چهارشنبه- به بانکها و موسسات اعتباری ابلاغ و از روز 15 اردیبهشت ماه سال جاری لازم الاجرا است.

سیف این را هم یادآوری کرد که سپرده گذارانی که پیش‌تر با نرخ سود 22 درصد با بانک توافق و قرارداد داشته اند تا زمان سررسید قرارداد نرخ سود 22 درصد قبلی را دریافت خواهند کرد اما با اتمام مهلت سررسید نرخ‌های سود جدید و 20 درصد برای آنها اعمال خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه مصوبات جدید شورا قطعی نیست گفت که تصمیم شورا نهایی نیست و هر سه ماه یکبار نرخ ها براساس گزارش بانک مرکزی بازنگری خواهند شد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
۰
۰
چرا سود سپرده 20درصد بعد اونوقت سود تسهیلات 24درصد.؟؟؟مگه پولی كه ملت تو بانكا میذارن پول نیست ولی پولی كه بانكا به مردم وام میدن پوله؟؟؟؟؟!!!!با این تصمیم كاملا عادلانه باز دوباره سرمایه مردم میاد تو بازار ارز و طلا

نیازمندی ها