عجیب‌ترین هزینه‌ دولت‌های جهان

ریختن پول درون چاه به شیوه مدرن

بهار، فصل داغ اپلای است. اپلای کردن اصطلاحی انگلیسی است برای درخواست ثبت‌نام در یک دانشگاه خارجی. در ممالکی که دیگر چیزی به نام کنکور وجود ندارد. دانشگاه‌ها معمولا در پاییز و زمستان فراخوان برای ثبت‌نام دانشجویان در سال آینده خود را اعلام می‌کنند و بهار، فصل آخرین مهلت‌ها برای ارسال مدارک و همچنین اعلام نتایج است.
کد خبر: ۷۹۲۰۹۳
عجیب‌ترین داستان‌های پذیرش در دانشگاه

ما هم به همین مناسبت سری زده‌ایم به برخی اتفاقات عجیبی که در فرآیند پذیرش دانشگاه‌ها افتاده است. در همین کشور خودمان نمونه‌هایی از شرکت پیرمرد و پیرزن یا حضور نوعروس در سر کنکور را داشتیم، ولی این مطلب را با نگاهی به وقایع خارجی و به نقل از سایت ODDEE آورده‌ایم.

بشنوید از یک دانشجوی علاقه‌مند به علم پزشکی که وقتی متوجه شد نمراتی که دارد برای پذیرش در دانشکده‌های پزشکی مناسب نیست، دست به یک کار عجیب و غریب زد. او از نژاد Indian یا همان بومیان آمریکا بود، ولی با استفاده از گریم خود را به شکل سیاهپوست درآورد تا بتواند با استفاده از امتیازی که دانشگاه برای سیاهپوستان قائل بوده به این رشته وارد شود. این کار هم صورت گرفت و حالا دانشجو به این کار خود اعتراف و ابراز پشیمانی کرده است. هر چند دانشگاه، اهمیت مسائل نژادی در فرآیند پذیرش را رد کرده است.

مورد دوم، کمی دردناک بوده و ممکن است موجب دلسوزی‌تان شود. فرض کنید منتظر نامه پاسخ درخواست پذیرش‌تان هستید، به طوری که در تاکسی و سوپرمارکت و استخر هم ایمیل خود را چک می‌کنید. در این شرایط ایمیلی برایتان می‌آید که می‌گوید: «تبریک می‌گوییم... شما در فرآیند پذیرش ما قبول شدید. شما جزو معدود افرادی بودید که این موفقیت را کسب کردید.» بعد از این ایمیل و در حالی که شما به همه فامیل خبر دادید و منتظر مهمانان برای شام قبولی‌تان هستید؛ ایمیل دوم می‌آید که «ببخشید. اشتباه کردیم. شما قبول نشده‌اید.» جالب است بدانید که این اتفاق برای یکی دو نفر نیفتاده، بلکه این ایمیل اشتباه به 800 نفر افتاده و با احتساب خانواده افراد با احساسات حداقل 8000 نفر بازی شده است. یک مورد مشابه این مورد زمانی اتفاق افتاد که دانشگاه فلوریدا در آمریکا به 3000 نفر نامه پذیرش خود را فرستاد و آنها را خوشحال کرد، اما در قسمت پایین همان نامه به آنها گفت آنها باید یک سال به صورت آنلاین تحصیل کنند تا بتوانند وارد دانشگاه به طور سنتی شوند. با وجود پیشرفت‌های الکترونیک و آنلاین شدن بسیاری از مردم و درست مثل فرق کتاب الکترونیک و کتاب کاغذی، دانشگاه سنتی هم طرفداران بیشتری از دانشگاه آنلاین دارد.

اما بشنوید از استعداد یک جوان نیجریه‌ای که توانسته موفقیت بسیار چشمگیری در فرآیند پذیرش دانشگاه به دست بیاورد. این جوان که از هشت سالگی به ایالات متحده آمریکا مراجعه کرده بود، موفق شد در آزمونی که برای مشخص شدن سطح دانشجویان آینده برگزار می‌شود (SAT)‌ نمره 2200 را به دست بیاورد در حالی که بهترین دانشگاه‌های آمریکا با نمره 1500 افراد را قبول می‌کنند.

با چنین استعدادی که در کنار مهارت‌هایی چون موسیقی و نیز کارهای داوطلبانه بوده، او پذیرش هشت دانشگاه لیگ Ivy را به دست آورده که شامل بهترین دانشگاه‌های آمریکاست. دانشگاه‌هایی که گفته می‌سود بیش از 14 درصد داوطلبان، شانس حضور در آنها را پیدا نمی‌کنند.

همین استعداد را نوح ون وورن آمریکایی هم داشته است. او که در بدو تولد و به گفته پزشکان برای همیشه عمر خود، قادر نخواهد بود «صحبت کند، راه برود یا کار دیگری انجام دهد»، 19 سال بعد و در قالب یک برنامه برای معلولان خاص در دانشگاه اج وود پذیرفته شد. او البته قبل از این هم شگفتی‌ساز شده بود، وقتی که با وجود بیماری بسیار خاصش که باعث چاقی شدیدش شده بود، در تیم فوتبال دبیرستانش عضو شد. فکر می‌کنم همه موافق باشیم که این جوان را مصداق ضرب‌المثل خواستن توانستن است بدانیم.

شگفتی بعدی را باید بشنوید از یک کلاس. کلاسی که با وجود دشواری گرفتن پذیرش در دانشگاه، موفق شده تمام دانش‌آموزان خود را به عنوان دانشجوی آینده ببیند. چهار سال روی این دانش‌آموزان کار شده بود که بتوانند چنین موفقیتی را به دست بیاورند. این افراد روی هم رفته توانستند حدود دو میلیون دلار اسکولارشیپ یا همان بورسیه دریافت کنند.

یک مورد عجیب دیگر دختری بوده که بنا به ضرب‌المثل «دست پیش را می‌گیرند که پس نیفتند» عمل کرده است. او پس از این که نامه رد شدن در فرآیند ثبت‌نام دانشگاه دوک، از دانشگاه‌های معتبر آمریکا، را دریافت کرد نامه‌ای برای این دانشگاه تنظیم کرد و به آنها گفت پس از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیده که این دانشگاه شایستگی لازم را برای این که وی در آن تحصیل کند، ندارد و از این رو حتی اگر او را بپذیرد هم نمی‌‌خواهد در آن دانشگاه تحصیل کند. این دختر از خود راضی نهایتا در یکی از دانشگاه‌های دیگر آمریکا پذیرش گرفت و به تحصیل خود ادامه داد.

مصطفی مسجدی آرانی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها