گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای از تشکیل ولایتی جدید در یمن با عنوان «ولایت صنعا» خبر داد. این خبر در حالی اعلام می‌شود که عملیات «توفان قاطعیت» در یمن نتوانست به اهداف خود دست یافته و دولت غیرقانونی منصور هادی را دوباره به قدرت برساند.
کد خبر: ۷۹۲۰۵۴
داعش مامور تحقق اهداف عربستان در یمن شد

از آنجا که گروه داعش در هماهنگی با عربستان سعودی فعالیت می‌کند، برخی از ناظران بر این باورند که عربستان سعودی باتغییر نقشه خود قصد دارد جنگ یمن را داخلی کرده و در این راه از گروه‌های سلفی از جمله داعش به عنوان پیاده نظام خود استفاده کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری الفجر، گروه تروریستی داعش با انتشار ویدئویی در توییتر و نمایش تصاویری از آموزش‌های نظامی 20 عضو خود و رژه نظامی این گروه به همراه خودروهای زرهی، شیعیان حوثی را تهدید و اهل تسنن را به پیوستن به داعش و قیام عمومی علیه حوثی‌ها دعوت کرد.

به گفته این منبع، داعش با انتشار این ویدئو تلاش دارد تا نشان دهد در یمن فعالیت گسترده‌ای دارد. این گروه مناطقی را که تحت کنترل در می‌آورد یا برنامه‌ای برای اشغال آن دارد با نام ولایت نامگذاری می‌کند و برای هر ولایت یک «امیر» تعیین می‌‌کند که حاکم آن منطقه از سوی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش خواهد بود.

گروه تروریستی داعش می‌گوید، این فیلم در یمن گرفته شده است. در این فایل تصویری گروهی از افراد مسلح نقابدار نشان داده می‌شوند که آموزش‌های نظامی را در صحرا می‌بینند. رهبر این گروه در سخنانی حمایت خود را از ابوبکر البغدادی، اعلام و انصارالله را تهدید کرد که سر آنها را خواهد برید.

بخش‌های وسیعی از مناطق بیابانی مرکز، شرق و جنوب یمن منطقه نفوذ گروه‌های تندروی سلفی از جمله القاعده است. داعش نیز بتازگی فعالیت‌هایی را در این مناطق آغاز کرده است.

داعش پیش از این نیز به صورت انفرادی عملیاتی را در یمن انجام می‌داد، اما خبرهای فعلی ظاهرا حکایت از یک طرح برنامه‌ریزی شده بخصوص برای حمله به حوثی‌ها دارد.

در همین رابطه پایگاه خبری الصعده یمن دیروز اعلام کرد: گروه تروریستی داعش به منظور کمک به عربستان، نیروهای مسلح خود را با شعار «آمدیم شما را ذبح کنیم»، برای جنگ در صحرای یمن آموزش می‌دهد.

این منبع اضافه کرد: فرمانده گروه نظامی مسلح در یمن در یک ویدئو، همبستگی و سرسپردگی خود به ابوبکر البغدادی فرمانده گروه تروریستی داعش را اعلام کرده و گفته است که آرام نخواهد نشست، مگر پس از تسلط بر یمن.

طی سه هفته گذشته، عربستان سعودی با حملات هوایی و دریایی خود با همراهی 9 کشور عربی و آمریکا به زیرساخت‌ها و اماکن عمومی و خدماتی یمن نتوانست هیچ یک از اهداف خود را تحقق بخشد. حملات وحشیانه عربستان در یمن علاوه بر وارد آوردن خسارت‌های مالی، هزاران نفر را کشته، مجروح یا آواره کرده است.

اعلام حضور داعش در یمن در حالی منتشر می‌شود که جنگنده‌های متجاوز سعودی همچنان بخش‌هایی از یمن را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش مهر و به نقل از شبکه المسیره، به‌دنبال حملات جدید جنگنده‌های سعودی به منطقه آل العامری در استان صعده دو غیرنظامی زخمی شدند.

از سوی دیگر جنگنده‌های سعودی، فرودگاه بین‌المللی عدن را هدف قرار دادند. چند منطقه در استان شبوه یمن نیز مورد حملات هوایی عربستان قرار گرفت.

در حملات هوایی جنگنده‌های عربستانی به یک پایگاه نظامی در استان تعز در جنوب یمن دست‌کم پنج عضو گروه انصارالله به شهادت رسیدند و ده نفر دیگر زخمی شدند.

همچنین منابع محلی تاکید کردند مناطق مختلف استان تعز شاهد درگیری‌های شدید بین گروه انصارالله و نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن بوده است. از سوی دیگر منابع یمنی از درگیری گسترده میان نیروهای مردمی و مرزبانان سعودی در چند منطقه مرزی و مسدود شدن گذرگاه الودیعه در منطقه مرزی نجران خبر دادند.

حملات وحشیانه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن و کشتن افراد بیگناه تاکنون بازتاب گسترده‌ای بین کشورهای مختلف داشته است.

در همین رابطه روز شنبه شماری از مردم نیجریه در شهر کانو بزرگ‌ترین شهر در شمال این کشور علیه تجاوزگری‌های رژیم آل‌سعود به یمن تظاهرات کردند.

معترضان همچنین عکس‌ها و نوشته‌هایی در محکومیت حملات سعودی به یمن در دست داشتند و در شعارهای خود خواستار محاکمه مسئولان این جنایات شدند.

گروهی از مردم تونس نیز با برگزاری همایشی در شهر تونس، ادامه حملات سعودی را به کودکان، زنان و غیرنظامیان یمنی محکوم کردند.

اعراب و مسلمانان مقیم آلمان نیز با برگزاری تجمعی در برلین، تجاوز سعودی ـ آمریکایی را به یمن محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع پرچم‌های یمن و عکس‌های کودکان و قربانیان غیرنظامی را که در این تجاوز کشته شدند، در دست داشتند. آنان با دادن شعارهایی خواستار توقف فوری جنایات نظام سعودی در حق ملت مسلمان یمن شدند.

تعیین جانشین بن عمر

شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتصاب یک دیپلمات موریتانی به عنوان نماینده سازمان ملل در یمن موافقت کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از رویترز، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، اسماعیل ولد شیخ احمد را به عنوان فرستاده خود در یمن منصوب کرد تا روند صلح در شبه‌جزیره عرب را پیگیری کند. این دیپلمات موریتانیایی هفته گذشته در پی انتقادات شدید کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس از جمال بن‌عمر، نماینده قبلی دبیرکل سازمان ملل برای این سمت معرفی شد.

کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس از جمال بن عمر به علت میانجیگری کم‌اثر و نتایج ضعیفی که در حل و فصل بحران یمن گرفته است، انتقاد کردند. آنها همچنین بن عمر را متهم به جانبداری از حوثی‌ها کردند.

وی در اظهاراتی بصراحت گفته بود کارشکنی‌های عربستان سعودی موجب به بن‌بست رسیدن تحولات یمن شده است.

اسماعیل ولد شیخ احمد که متولد ۱۹۶۰ میلادی است، به مدت ۲۸ سال سمت‌های مختلفی را در سازمان ملل متحد برعهده داشته است که مهم‌ترین آنها هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در سوریه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و معاون رئیس هیات سازمان ملل متحد در لیبی بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها