تفکیک زباله ها از مبدا متولی ندارد

بازیافت زباله های پلاستکی در گلستان + عکس

مصرف بطری ها و وسایل پلاستیکی به خصوص در استان گلستان روز به روز بیشتر می شود و این مواد پلاستیکی به یکی از آفت های محیط زیست تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۹۱۰۹۸
بازیافت زباله های پلاستکی در گلستان + عکس

هرروزه گردشگران زیادی برای استفاده از منابع طبیعی به جنگل ها و سواحل دریایی در گلستان می روند و یکی از موادی که در این سفرهای درون استانی بیشتر استفاده می شود بطری های آب معدنی و نوشابه است.

بطری هایی که تجزیه آن ها در طبیعت سال های زیادی طول می کشد و رها کردن این مواد در طبیعت نه تنها جایز نیست بلکه باعث مشکلات محیط زیستی زیادی می شود.

صنعت بازیافت هر چند این روزها متولی خوبی ندارد اما توانسته خودش را در دنیایی که مشکلات محیط زیستی بیداد می کند پیدا و پله های ثبات را یکی بعد از دیگری پشت سر بگذارد.

به بهانه روز زمین پاک که دوم اردیبهشت را به خود اختصاص داده است از کارخانه پرک سازی در شهرک صنعتی کردکوی بازدید کردیم. این کارخانه یکی از صنایع بازیافت کوچک و تازه تاسیسی است که پلاستیک و بیشتر بطری های پلاستیکی را به پرک تبدیل می کند.

شاید کمتر کسی فکر کند که بطری آب معدنی که امروز برای رفع تشنگی خودمان آن را به سطل آشغال انداخته ایم فردا تبدیل به موکت خانه دیگری شود ولی این اتفاق در حال افتادن است و صنعت بازیافت قدرت خود را به رخ کشیده است.

در ابتدای بازدید از این کارخانه با هزاران هزار بطری پلاستیکی روبه رو می شویم. بطری هایی که بعد از مصرف یا در طبیعت رها شده و یا به سطل های زباله سپرده شده است.

کارخانه مسیر کوچکی دارد و از کارخانه ایی با مساحت زیاد خبری نیست اما اینجا اتفاق بزرگی می افتد.

پلاستیک هایی که برگشت و تجزیه آن ها سالیان زیادی طول می کشد در کمتر از ساعتی به عنوان مواد اولیه آماده می شود و دنیای دیگری را تجربه می کند.

پلاستیک را به پرک تبدیل می کنیم

مدیرعامل کارخانه در این بازدید گفت: ما کار خود را تازه شروع کردیم و فعالیت اصلی ما تبدیل پت یا همان پلاستیک به پرک است.

عبدالرحمن حسین آبادی با بیان اینکه حفظ عرصه های منابع طبیعی یک وظیفه عمومی است، افزود: خیلی از پلاستیک هایی که به عنوان مواد اولیه در اختیار ما قرار می گیرد در جنگل رها شده است که توسط بعضی افراد جمع آوری می شود.

وی افزود: ما بطری های پلاستیکی را از عاملین فروش می خریم و در کارخانه بعد از مراحل اولیه که شامل جداسازی، شستشو می شود تبدیل به پرک می کنیم.

بازدید از کارخانه در حالی صورت گرفت که هزاران هزار بطری در صف بودند تا در دستگاه ها قرار گیرند و در چرخه ایی که مدیر کارخانه توضیح دادند خودشان را برای تبدیل به ماده ای دیگر آماده کنند.

در ادامه بازدید و حضور از شهرک صنعتی کردکوی به کارخانه سورن پلیمرخزر می رویم که پرک های تولید شده ماده اولیه این کارخانه را تشکیل می دهد.

بازیافت کمک های زیادی به محیط زیست کرده است

رئیس هیات مدیره و مسئول کارخانه نیز گفت: امروزه می توان از ضایعاتی که در سال های گذشته آتش و یا دفن می شد و زمان طولانی نیاز بود تا وارد طبیعت شود استفاده کرد و آن ها را به مواد قابل استفاده تبدیل کرد.

بهمن معمر افزود: لباسی که امروزه تن ما است همان بطری های آب، دوغ و نوشابه ایی است که می خوریم و بازیافت کمک زیادی به بحث های محیط زیستی کرده است.

وی افزود: پلی استر تولید شده در این کارخانه با پنبه و پشم ترکیب می شود و در تولید موکت، فرش ماشینی، مبل، لباس و وسایل دیگر کاربرد دارد.

معمر گفت: ما چهل و دومین کارخانه ای بودیم که در ایران ثبت شدیم اما در حال حاضر جزء برترین ها هستیم و باید خودمان را به رتبه یک برسانیم.

وی با بیان اینکه تولید پلیمر در این کارخانه روزانه ۲۰ تا ۲۵ تن است، افزود: پرک ماده اولیه تولید پلیمر است و این مواد بعد از شستشو در دیگ های چرخان با بخار ۱۸۰ درجه سانتی گراد به قسمت دیگر هدایت می شود.

معمر توضیح داد: بعد از آن مواد در دمای ۲۳۰ درجه ذوب می شود و به صورت رشته های بسیار نازکی تبدیل می شود که این مقدمات الیاف را تشکیل می دهد و بعد از آن الیاف با توجه به نوع تولید تقسیم بندی و بعد از انجام مراحلی مثل کشش الیاف محصول برای بسته بندی آماده می شود.

روزانه در گلستان ۱۱۰۰ تن زباله خشک و تر تولید می شود

مدیر آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: روزانه در گلستان ۱۱۰۰ تن زباله خشک و تر تولید می شود.

عطااله گلعلی پور افزود: ۷۵ درصد از این مقدار زباله تر است که می تواند به کمپوست تبدیل شود و بقیه آن پلاستیک است.

وی اظهارداشت: در برنامه ها پیش بینی شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۰ در گرگان تفکیک زباله از مبدا شروع شود و تا پایان سال ۱۳۹۲ این اتفاق در سایر شهرهای استان گلستان هم انجام شود.

گلعلی پور با بیان اینکه متاسفانه طرح تفکیک از مبدا در گرگان انجام نشد، افزود: اگر تفکیک این ۲۵ درصد زباله پلاستیکی از مبدا انجام شود ساماندهی خوبی برای بازیافت بهتر است.

وی با تاکید بر تفکیک از مبدا، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان به عنوان یک دستگاه نظارتی است و شهرداری ها و دهیاری ها باید برای انجام این کار اقداماتی را انجام دهند.

مدیر آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: برای معضل پسماند یا می توانیم تولید زباله کمتری داشته باشیم و یا بازیافت و تفکیک کنیم تا بتوانیم بهتر از مواد استفاده کنیم.

آنچه مشخص است تولید زباله در کشور بیداد می کند و صنعت بازیافت نیاز به برنامه ریزی و متولی دارد که بتواند خودش را بارور کند.

روز زمین پاک بار دیگر بهانه ای شد تا ما توجه بیشتری به محیط زیست و منابع طبیعی خود داشته باشیم.

تفکیک زباله از مبدا به عنوان یکی از اساسی ترین راه های رسیدن به زمینی پاک می تواند مطرح باشد و باید همه از خود و خانه های کوچک خود شروع کنند تا این کار به عنوان یک فرهنگ در زندگی روزانه ما نهادینه شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها