آخر هفته با فرهنگ و هنر

دیدنی، شنیدنی

آخر هفته با فرهنگ و هنر

شنیدنی، دیدنی، رفتنی

باز هم روزهای پایانی هفته از راه رسید، روزهایی که علاوه بر سر زدن به بزرگ ترها و اقوام و آشنایان و تماشای برنامه‌های خوبی که از تلویزیون پخش می‌شود می‌تواند زمان مناسبی برای سر زدن به اماکن فرهنگی و هنری هم باشد و آخر هفته ما را شیرین‌تر کند.
کد خبر: ۷۹۰۹۳۵
شنیدنی، دیدنی، رفتنی

این هفته در منوی فرهنگی که قصد داریم در اختیارتان قرار دهیم برنامه‌های فرهنگی مختلفی را بنا به سلایق مختلف معرفی می‌کنیم تا همه شما امکان انتخاب طعم مورد علاقه تان را داشته باشید.

تماشایی

در منوی تئاتر این هفته می‌خواهیم سری بزنیم به تماشاخانه موج نو، یکی از تماشاخانه‌های خصوصی که این روزها در تهران در حال گسترش هستند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

این اتفاق خوب کم کم دارد شرایطی را رقم می‌زند که ما با انتخاب‌های متعددی روبه رو باشیم و بتوانیم در محدوده محل زندگی یا محل کارمان بدون طی مسافت طولانی از این طرف شهر به آن طرف شهر امکان تماشای تئاترهای مختلف را داشته باشیم البته ناگفته نماند که اغلب این تماشاخانه‌ها کوچک بوده و بیشتر میزبان اجرای مونولوگ‌ها (نمایش‌های تک نفره) هستند.

این روزها در تماشاخانه موج نو «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرمشیر با کارگردانی و بازی رضا بهبودی روی صحنه رفته است.

این نمایش هر شب ساعت 20 و 30 دقیقه روی صحنه می‌رود و به موضوع تنهایی انسان می‌پردازد.

قطعا بسیاری از ما حس تنهایی را در مقاطعی از زندگی مان تجربه کرده‌ایم و تماشای این نمایش می‌تواند برایمان قابل درک باشد.

 

سینمای بدنه، گیشه و تجاری، به قدر کفایت تبلیغ می‌شود و مردم همیشه بهانه‌ای برای سینما رفتن و دیدن فیلم‌های سینمای حرفه‌ای و داستانگو دارند اما سینمای خاص و متفاوت، مستقل و هنری همواره میان عموم مردم مهجور مانده است و فقط عده خاصی پیگیر تماشای این آثار هستند.

درصورتی‌که بسیاری از این فیلم‌ها اتفاقا حاوی پیام‌ها و نکته‌هایی است که طرح آن برای عده زیادی از افراد جامعه ضروری به نظر می‌رسد.

گروه سینمایی هنر و تجربه که از نیمه دوم سال قبل آغاز به کرد، امکان تماشای برخی فیلم‌های متفاوت سینمای ایران را برای عموم مردم به وجود آورده است و در همین مدت توانست بجز سینمادوستان پیگیرتر، برخی دیگر از مردم را هم به فیلم‌های ویژه‌تر علاقه‌مند کند.

پیشنهاد ما برای این آخر هفته این است که سری هم به سینماهای هنر و تجربه بزنید و فیلم‌هایی مستقل و هنری را ببینید.

دیدن هرکدام از آثار این گروه، زاویه جدیدی از سینما را پیش رویتان باز می‌کند، اما از میان این آثار متفاوت، پیشنهاد ویژه ما تماشای فیلم «گاو» ساخته ماندگار داریوش مهرجویی است؛ اثری کلاسیک و مربوط به سال 48 که حتی هنوز و سال‌ها پس از ساخت، تماشایی و دوست داشتنی است.

ضمن این‌که تماشای بازیگران آن زمان جوانی چون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی... خالی از لطف نیست.

«گاو» با قصه غریبِ استحاله شخصیتی به نام مش حسن، جریانی را در سینمای آن زمان راه انداخت و به همین دلیل اکران دوباره آن در قالب گروه هنر و تجربه، انتخابی موجه و بامسماست.

شنیدنی

روزهای پایانی این هفته کنسرت‌های موسیقی متعددی برگزار می‌شود، آن قدر که کلی پیشنهاد وسوسه‌برانگیز در مقابلمان قرار می‌دهد و انتخاب را سخت می‌کند اما یکی از شیرین‌ترین آنها اجرای ارکستر سمفونیک در تالار وحدت است.

ارکستر پس از سه سال تعطیلی نخستین اجرای رسمی‌اش را روی صحنه می‌برد و فارغ از این‌که چه موسیقی را اجرا می‌کند حضور دوباره‌اش روی صحنه و همچنین اجرای سرود ملی کشورمان توسط این ارکستر اتفاق شیرینی خواهد بود. این ارکستر شب گذشته روی صحنه رفته و امشب هم اجرایش را تکرار خواهد کرد.

رفتنی

موزه آبگینه و سفالینه بسیار دیدنی و جذاب است. از ما می‌شنوید حتما سری به این موزه بزنید، حتی اگر این هفته فرصت ندارید در هفته‌های آتی بازدید از این موزه را جزو برنامه‌هایتان قرار دهید. این موزه در خیابان جمهوری، خیابان سی‌تیر، پلاک ۷۵ واقع شده است.

کمی پایین‌تر در محوطه میدان مشق، شهرداری منطقه 12 تهران دست به ابتکار جالبی زده و به مناسب هفته سلامت، نمایشگاهی را با عنوان «دهکده سلامت در طهران قدیم» برپا کرده است.

این نمایشگاه از روز گذشته افتتاح شده و به مدت یک هفته ادامه دارد. در این دهکده سلامت غرفه‌هایی برای ارائه خدمات مشاوره پزشکی، روان شناسی، تغذیه و... در نظر گرفته شده است و غرفه‌هایی چون آسمان آبی ـ زمین پاک و پارک آموزش ترافیک نمادین، نگارگذر مریضخانه‌های طهران قدیم، جشنواره غذای سالم و جشنواره گلابگیری و... برپاست.

همچنین اجرای برنامه نقاره‌زنی و نقالی و حضور افردای با گریم پزشکان و حکیمان قدیم ایران چون بوعلی سینا، رازی و... از دیگر برنامه‌های دهکده سلامت در طهران قدیم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها