شاید تا اوایل قرن بیستم استفاده از عینک طبی جزو یکی از معایب ظاهری افراد به حساب می‌آمد و اغلب افراد از به کار بردنش در محافل عمومی خودداری می‌کردند.
کد خبر: ۷۹۰۷۱۶
قابی برای سلامتی و زیبایی

اما اگر امروز به اعداد و ارقام صنعت عینک‌‌سازی چه در مورد عینک‌های طبی و چه آفتابی بیشتر دقت کنیم درخواهیم یافت استفاده از این وسیله دیگر نه‌تنها باعث نگرانی افراد در محافل عمومی نیست، بلکه با توجه به روند روبه رشد صنعت عینک‌سازی و گردش مالی آن، عینک امروزه حتی در نوع پزشکی و طبی به عنوان یکی از لوازم شخصی و روزمره کاربرد داشته و تکمیل‌کننده شکل ظاهری از نظر مد نیز شده است.

شاهد مثال این موضوع را حتی می‌توان در دوران مدرسه به خاطر آورد که اکثرا فکر می‌کردیم اگر عینک استفاده کنیم، از دید دیگران دانش‌آموز زرنگی هستیم یا این‌که در میانسالی هم گروهی از فریم‌های طبی با عدسی شیشه‌ای برای تکمیل شدن زیبایی ظاهری خود استفاده کرده و می‌کنند، اما اگر از تمام حاشیه‌های این وسیله بگذریم و صرفا به خود فریم بیشتر بپردازیم درخواهیم یافت علاوه بر اهمیت نوع و شماره عدسی عینک، انتخاب فریم یا قاب مناسب جزئی از روند کار است و باید همانند انتخاب عدسی با کیفیت مناسب، با دقت در این زمینه نیز تصمیم‌گیری کنیم، چون در صورت انتخاب اشتباه نه‌تنها هزینه‌ای اضافه پرداخت کرده‌ایم، بلکه باعث بروز برخی عارضه‌های دیگر در پوست و چشمان خود خواهیم شد.

از این رو جام‌جم این هفته سری به بازارهای عینک فروشی‌ پایتخت یعنی میدان گل‌ها و خیابان جمهوری زده تا از زیروبم خرید و انتخاب یک عینک طبی مناسب بگوید؛ آنجا که علم پزشکی در کنار مد می‌تواند خریدی اقتصادی و مناسب برای شما به ارمغان آورد.

داخلی یا خارجی

یکی از امتیازات زندگی در قرن حاضر این است که شما می‌توانید از تولیدات کشورهای مختلف در محل سکونت خودتان بهره‌مند شده و لوازم مورد نیازتان را تهیه کنید که یکی از آنها فریم عینک است. چون اگر به بازار فروش عینک مراجعه کنید درخواهید یافت تولیدات ایران در کنار تولیدات کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، ترکیه، ژاپن، فرانسه و از همه مهم‌تر چین مقابل شما خواهند بود البته با قیمت‌ها و کیفیت‌های کاملا متفاوت.

آرمین ریاضتی یکی از فروشندگان عینک که نزدیک به سه دهه از فعالیت حرفه‌ای او در این صنعت می‌‌گذرد به خبرنگار جام‌جم می‌‌گوید: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور تولید کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید عینک قابل ملاحظه نیست و ایران فقط حدود 15 درصد از نیاز بازار به فریم عینک را تامین می‌کند. به همین علت بیشتر خریداران به تولیدات وارداتی که عمدتا از کشور چین تامین می‌شوند توجه دارند، درحالی که اگر بتوانیم صنعت عینک‌سازی را در کشورمان با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد فعال کنیم در بسیاری موارد تولیدات ایرانی حداقل از تولیدات چینی بسیار با کیفیت‌تر خواهند بود. وی معتقد است اکنون اکثر تولیدات بازار که به نام تولیدات مطرح جهان فروخته می‌شود‌ نیز از کشور چین وارد شده و تنها طرح برندهای معروف جهان هستند و خبری از کیفیت مورد انتظار مشتریان از این برندها نیست، حتی اگر دارای گارانتی و دفترچه‌های مربوط باشند چون وارد کردن عینک از برندهای معتبر جهان در ایران مقرون به صرفه‌ نیست.

پیروی از مد یا مصرف اصولی

این فعال صنفی درباره نحوه انتخاب فریم‌های مناسب برای عینک‌های طبی می‌گوید: به طور کلی مشتریان عینک‌فروشی‌ها در زمینه عینک‌های طبی به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول را که جزو سختگیر‌ترین متقاضیان فریم عینک‌ هستند، بانوان تشکیل می‌دهند. چون این گروه علاوه بر این که به دنبال استفاده بهداشتی از عینک به توصیه پزشکان هستند، می‌خواهند به نوعی از مد و ظاهر زیبا و رنگ فریم نیز بهره‌مند باشند؛ بنابراین دراین خصوص کار دشوار خواهد شد. گرچه تنوع تولیدات برای این گروه بسیار بالاتر از آقایان است چرا که آقایان در این زمینه زیاد سختگیر نبوده و بیشتر به فکر استفاده طبی آن و دست‌وپاگیر نبودنش هستند. اما گروه سوم که مربوط به کودکان و نوجوانان است نیز کمی متفاوت است. چون در این زمینه باید استانداردهای خاصی همچون نشکن بودن یا خاصیت ارتجاعی همراه با استانداردهای دیگر از نظر مواد اولیه رعایت شده باشد.

ریاضتی می‌افزاید: بااین حال جزو هرگروهی از خریداران که باشید مهم‌ترین نکته این است که زیاد به پیروی از مد فکر نکنید. زیرا در برخی موارد این موضوع دردسرساز خواهد بود به این ترتیب که علاوه بر پرداخت هزینه اضافه، گاهی به سلامت خودتان نیز صدمه می‌زنید.

وی توضیح می‌دهد: به طور کلی وقتی یک نوع فریم خاص در بازار به واسطه مد بودن مورد توجه قرار می‌گیرد، زمینه سوء‌استفاده چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ کیفیت با توجه به خلأهای قانونی موجود فراهم می‌شود که همین امر می‌تواند سلامت افراد را به مخاطره بیندازد، چون گزینه‌های متفاوتی هنگام خرید فریم عینک باید مورد توجه قرار گیرد مثل جنس مواد اولیه فریم، فاصله‌های دو عدسی و... . پس بهترین گزینه این است که فارغ از مد بودن یا نبودن نوع فریم آنچه براساس استانداردهای موجود برایتان مناسب است، تهیه کنید.

خرید از فروشگاه‌های معتبر

وی در ادامه به اهمیت خرید از فروشگاه معتبر اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر به اعداد و ارقام تجاری بازار مصرف فریم عینک در ایران و جهان توجه داشته باشیم درخواهیم یافت این بازار نه تنها در کشورمان، بلکه در دیگر نقاط جهان برای بسیاری از افراد بخصوص در بحث عینک‌های آفتابی جذاب است. پس همین امر در کشورهایی که زیاد قوانین مناسبی در زمینه کنترل کیفیت و واردات فریم‌ها ندارند می‌تواند عاملی برای سوءاستفاده باشد که بهتری راه، خرید مشتریان از فروشگاه‌های معتبر و مورد تائید ارگان‌های ذی‌ربط است. چون با توجه به نظارت‌هایی که از سوی این ارگان‌ها نسبت به عاملان فروش می‌شود معمولا مشکلی ایجاد نشده و فروشندگان این واحد‌ها نیز هرگز به فکر سوءاستفاده نخواهند بود.

به طور کلی یکی از روش‌های مناسب هنگام خرید فریم‌های عینک طبی این است که از فروشنده بخواهید برایتان فاکتور معتبر مهردار صادر کند تا در صورت بروز مشکل بتوانید به استناد آن به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و برای پیگیری حقوق قانونی خود اقدام کنید.

کائوچوهای محبوب

هنگام مراجعه به فروشگاه‌های عینک‌فروشی درخواهیم یافت اغلب فریم‌های موجود در بازار از جنس فلز، کائوچو یا ترکیبی از هر دو با طراحی‌های مختلف هستند. اما این سوال که کدام یک از این فریم‌ها مناسب‌تر هستند همواره در ذهن خریداران محل نگرانی بوده است. امیرعلی میرزایی یکی از عاملان فروش عینک در خیابان جمهوری در این زمینه به خبرنگارجام‌جم می‌گوید: به طور کلی انتخاب فریم عینک امری کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان برایش خط ومرزی درنظر گرفت. اما مهم‌ترین نکته این است که بتوانیم کیفیت مناسب را انتخاب کنیم چون در هر دو گروه فریم‌های موجود یعنی کائوچویی و فلزی در صورت استفاده از مواد اولیه نامرغوب نه تنها عمر فریم بسیار کوتاه خواهد بود، بلکه در برخی موارد باعث بروز حساسیت روی پوست صورت می‌شود. بنابراین بهترین گزینه این است که از تولیدات معتبر و تائید شده انتخاب کنیم، هرچند امروزه یکی از معیارهای انتخاب متقاضیان فریم، بحث سبکی و ظرافت آن است و این خاصیت معمولا در فریم‌های تیتانیوم دیده می‌شود.وی می‌افزاید: البته نمی‌توان از این موضوع هم بسادگی گذشت که به طور کلی چون در بسیاری از موارد صنعت مد می‌تواند در نحوه انتخاب متقاضیان تاثیرگذار باشد نمی‌توان گفت کدام تولیدات مناسب‌ترند، اما درحال حاضر با توجه به این‌که یک برند خاص یعنی ریبن با فریم‌های پهن در میان اکثر متقاضیان مورد پسند واقع شده بیشتر فریم‌های کائوچویی دربازار طرفدار پیدا کرده‌اند.

اعدادی کارآمد

شاید تاکنون به این موضوع توجه نکرده باشید که فریم عینک هم مانند پوشاک دارای سایز‌های مختلف است و باید فریمی متناسب با صورت خودتان تهیه کنید. تمام فریم‌های موجود بازار دارای اندازه‌های استاندارد هستند که این موضوع می‌تواند برای قرار گرفتن صحیح و درست فریم روی صورت مصرف‌کننده کمک بزرگی باشد. حالا اگر می‌خواهید اندازه مناسب صورت خودتان را بیابید کافی است به اعدادی که روی فریم مورد نظرتان ثبت شده دقت بیشتری داشته باشید.

در اغلب موارد این اعداد شامل هفت رقم است به عنوان مثال 125 ـ 19 ـ 48 که هر یک از آنها به ترتیب دارای مفهومی خاص هستند. عدد 48 بیانگر اندازه قاب عدسی فریم‌ مورد نظر است و دومین عدد یعنی 19 بیانگر پل میان آنهاست که دقیقا روی بینی مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت. سه رقم آخرنیز مربوط به طول و اندازه دسته‌های فریم است که در صورت انتخاب نادرست دردسری بزرگ گریبانگیر شما خواهد شد.

به عنوان مثال بسیاری از کاربران عینک این تجربه را دارند که فریم دائم از مقابل چشمانشان پایین آمده و مجبور هستند دوباره با انگشت آن را سرجایش قرار دهند. این موضوع مربوط به صحیح نبودن اندازه پل و دسته‌های عینک است و اگر هنگام خرید به اعداد مندرج روی فریم توجه داشتند این معضل را تجربه نمی‌کردند.

عماد عزتی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها