134 خودرو لوکس در انبار سازمان اموال تملیکی است

آخرین وضعیت اموال فروش رفته امیرمنصور آریا

وثیقه 1000 میلیارد تومانی متهم اقتصادی

رکورد وثیقه قضایی در ایران شکسته شد

یک سایت خبری با اشاره به وثیقه یک هزار میلیارد تومانی یکی از متهمان اقتصادی اعلام کرد رکورد وثیقه قضایی در ایران شکسته شد.
کد خبر: ۷۹۰۶۸۳
رکورد وثیقه قضایی در ایران شکسته شد

شبکه خبری «پچ پچ» که به تازگی راه اندازی شده امروز از صدور سنگین ترین وثیقه در تاریخ دستگاه قضایی ایران خبر داده و نوشت: برای یکی از متهمان اقتصادی که مدتی قبل بازداشت شد، وثیقه یک هزار میلیارد تومانی صادر شده و جالب این که این وثیقه توسط خانواده این متهم بسرعت تامین شده است.

به نوشته این سایت، طبق ماده 132 قانون آیین دادرسی کیفری، به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی، در موارد لزوم و جلوگیری از فرار یا پنهان شدن یا تبانی با دیگری، قاضی مکلف است پس از تفهیم اتهام به وی، یکی از قرارهای تامین کیفری را صادر کند که قرار اخذ وثیقه اعم از وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا مال منقول و غیرمنقول یکی از این قرارهاست. طبق ماده 134 این قانون تامین باید با اهمیت جرم، شدت مجازات، دلایل و اسباب اتهام، احتمال فرار متهم و از بین رفتن آثار جرم و سابقه او ونیز وضعیت مزاج و سن و حیثیتش متناسب باشد.

متن کامل خبر شبکه خبری پچ پچ به این شرح است:

شاید تا چند سال پیش، بزرگترین رقمی که می‌توانست یک مخاطب را شگفت زده کند ثروت بیل گیتس، رئیس شرکت مایکروسافت بود که برای چندین سال عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرده بود.

برای اینکه مردم بفهمند او چقدر ثروت دارد می‌گفتند اگر دارایی‌هایش را تبدیل به اسکناس دلار کند به اندازه فاصله زمین تا کره ماه خواهد شد.

با این حال بعد از اینکه رقم‌های میلیاردی در چند سال اخیر در برخی پرونده های اقتصادی مطرح شد؛ حالا دیگر ثروت بیل گیتس در برابر رقم های برخی سوء استفاده های مالی در کشور چندان به چشم نمی آید.

حالا خبرهایی هست که نشان می‌دهد نه تنها در حیف‌ومیل‌ها که در وثیقه‌ها هم داریم با اعداد بزرگ روبرو می‌شویم.

بر اساس اطلاعاتی که به شبکه خبری «پچ پچ» رسیده، رکورد وثیقه در ایران شکسته شده چرا که برای یکی از متهمان اقتصادی که مدتی قبل بازداشت شد، وثیقه یک هزار میلیارد تومانی صادر شده و جالب این که این وثیقه توسط خانواده این متهم بسرعت تامین شده است.

طبق ماده 132 قانون آیین دادرسی کیفری، به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی، در موارد لزوم و جلوگیری از فرار یا پنهان شدن یا تبانی با دیگری، قاضی مکلف است پس از تفهیم اتهام به وی، یکی از قرارهای تامین کیفری را صادر کند که قرار اخذ وثیقه اعم از وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا مال منقول و غیرمنقول یکی از این قرارهاست.

طبق ماده 134 این قانون تامین باید با اهمیت جرم، شدت مجازات، دلایل و اسباب اتهام، احتمال فرار متهم و از بین رفتن آثار جرم و سابقه او ونیز وضعیت مزاج و سن و حیثیتش متناسب باشد.

وثیقه های سنگین میلیاردی در ایران چندان زیاد نبوده است. سال 1389 بود که سارا شورد، یک تبعه ایالات متحده به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شد. بعد از مدتی و با میانجیگری عمان، او با 500 میلیون تومان وثیقه آزاد شد.

وثیقه‌ای که در نوع خود سنگین بود و البته با عدم بازگشت شورد به ایران، ظاهرا هم ضبط شده است اما به غیر از این مورد خارجی، مواردی هم برای شهروندان ایرانی بوده که با وثیقه سنگین آزاد شده‌اند اما جنجالی‌ترین موارد وثیقه‌های سنگین، برای مهدی هاشمی بود که با وثیقه 10 میلیارد تومانی (ظاهرا سند کامل یک مجموعه آپارتمان) از زندان بیرون آمد.

او در همان ساعات پس از آزادی از زندان با این کنایه مخالفان مواجه شد که ثروت چند میلیاردی داشته است. وکیل او بلافاصله ناچار شد توضیح دهد که سند ملکی 1000 متری واقع در دزاشیب تهران متعلق به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در دهه 50 یعنی قبل از انقلاب خریداری شده و بعدها به هشت واحد آپارتمانی برای فرزندان و بستگان وی تبدیل شد به عنوان وثیقه نزد مقامات دادسرا تودیع شده است.

ماهها بعد هم در خبری دیگر گفته شد محمد رویانیان، مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس ظاهرا با وثیقه صد میلیاردی آزاد شده هرچند در روزهای بعد این خبر به گونه ای دیگر تکذیب شد.

حالا به نظر می رسد با صدور وثیقه های هزار میلیارد تومانی، تعداد ثروتمندانی که در زندان بسر می برند روز به روز افزایش یافته است.

از شهرام جزایری تا بابک زنجانی و امیرمنصور آریا راه درازی طی شده هرچند نام دیگر ثروتمندان زندانی برای مردم آشنا نباشد و هیچکس به درستی نداند در حال حاضر ثروتمندترین ایرانی پشت میله های زندان کیست؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها