روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: بازار فریبنده نفت و گاز ایران و افق درخشان آینده آن، توجه شرکتهای نفتی جهان را برای بازگشت به ایران به محض لغو تحریم ها برانگیخته است.
کد خبر: ۷۹۰۶۲۴
لحظه شماری شرکتهای نفتی خارجی برای بازگشت به ایران

این روزنامه در گزارشی به قلم ' کریستوفر آدامز' نوشت: 'واگیت آلکپروف' رییس شرکت نفتی روسی 'لوک اویل' روز دوشنبه در کنفرانس 'هفته انرژی' در هوستون آمریکا اعلام کرد که این شرکت آماده است به محض لغو شدن تحریم های ایران، برای سرمایه گذاری در میدان نفتی 'اناران' که قبل از تحریم ها در آن مشغول به کار بود، به ایران بازگردد.

آلکپروف گفت که دفتر این شرکت به تازگی در ایران بازگشایی شده و وی مشغول مطالعه بر روی جنبه های ژئوپولیتیک این سرمایه گذاری است تا هر زمان تحریم های ایران کاهش یافت، بتواند فرصت های تجاری را در ایران بدست آورد.

وی در سخنانی در این کنفرانس ابراز امیدواری کرد تحریم ها در یک دوره زمانی متوسط و یا نزدیک برداشته شود و امکان بازگشت آنها به ایران فراهم شود تا بتوانند به میدان نفتی 'اناران' که سابقه کار کردن در آن را دارند،بازگردند.

فایننشال تایمز در ادامه این گزارش خود که روز سه شنبه منتشر شد، آورده است: 'لوک اویل' و شرکت نفتی ' استات اویل' نروژ از سال 2003 مشغول فعالیت در میدان نفتی 'اناران' بودند، اما به تبعیت از تحریم های ایران از این پروژه نفتی کنار کشیدند.

آلکپروف افزود: 'اولویت نخست ما بعد از لغو تحریم ها، بازگشت به ایران و کارکردن در همان میدان نفتی و انجام عملیات توسعه آن است.'

این گروه نفتی روسی آخرین نمونه از چندین شرکت خارجی است که برای بازگشت به ایران ابراز علاقه کرده اند.

'کلودیو دسکالزی' رییس اجرایی شرکت نفتی 'انی' ایتالیا نیز به فایننشال تایمز گفته که این گروه نفتی ایتالیایی هم علاقمند است به محض لغو تحریم ها به ایران بازگردد، اما تنها مشروط بر آنکه تهران هم سهم تولید را در اختیار آنها قرار دهد.

دسکلازی افزوده است: 'این راهی سریع برای آغازی دیگر در ایران است '.

رشد پایدار تولید و رساندن میزان تولید نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز مستلزم سرمایه گذاری مطلوب خارجی است. در حال حاضر بسیاری از میادین نفتی ایران در شرایط افت پایدار تولید قرار دارند.

صنعت نفت و گاز ایران یک بازار جذاب و فریبنده برای سرمایه گذاران خارجی است چون فقط نزدیک به 40 درصد از 187 میدان موجود انرژی آن اکتشاف و استخراج شده است و هنوز عملیات اکتشاف متعددی در دست اجرا دارد.

شرکتهای خارجی افق روشن و نویدبخشی را در آینده صنعت نفت و گاز ایران می بینند، اما برای ورود به این بازار جذاب،خواهان شروط جذابتری نسبت به گذشته برای عقد قرارداد و همکاری هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها