معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما اقدامات و تحرکات عربستان سعودی را در قبال امنیت منطقه به دقت رصد و پیگیری می کنیم.
کد خبر: ۷۹۰۵۹۷
امیرعبداللهیان:تحرکات عربستان سعودی را رصد می کنیم

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با ارزیابی اقدام عربستان در پذیرش آتش بس گفت: امنیت یمن برای کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

وی افزود: عربستان اقدام نادرست و خطای راهبردی را در آغاز و تحمیل جنگ به مردم یمن انجام داد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: عربستان بدون هیچ گونه دستاوردی فقط با وارد کردن خسارت‌های گسترده به تأسیسات و زیربناهای یمن و کشتن زنان، کودکان و مردم بی پناه این کشور شرایطی فراهم کرد که گروه‌های تروریستی ، افراطی و تکفیری زمینه مساعدی برای آینده فعالیت‌هایشان در یمن فراهم می بینند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بویژه وزیر امور خارجه تلاش‌های جدی ،‌ گسترده و مؤثر دیپلماتیک در زمینه برقراری آتش بس انجام دادند و بخش‌های مختلف دولت و دستگاه‌های ذیربط نیز در این باره در تعامل با دستگاه دیپلماسی اقداماتی برای کمک رسانی به مردم یمن صورت دادند.

امیرعبداللهیان افزود: مجموعه تلاش‌ها و رایزنیهای دیپلماتیک ما که جزئیات آن را در فرصتی دیگر بیان خواهیم کرد منجر به وقوع این اتفاق و توقف عملیات نظامی علیه یمن شد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا آتش بس منحصر به تلاشهای دیپلماتیک ما بوده است اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یکی از طرفهایی که بود که نقش مؤثر و مهمی در برقراری آتش بس ایفا کرد که جزییات آن را در زمان دیگر اعلام خواهیم کرد.

وی درباره پیامدهای تجاوز نظامی عربستان به یمن نیز گفت: عربستان با تحمیل جنگ به یمن نه فقط امنیت خود را تقویت نکرد بلکه تبعات و پیامدهای نامطلوبی برای خود و امنیت منطقه رقم زد.

امیرعبداللهیان افزود: از امروز برای انتقال مجروحان یمن به کشورمان به منظور مداوا و ارسال فوری کمکهای دارویی اقدام خواهد شد و انتظار داریم مجروحان یمنی به سرعت به تهران منتقل شوند.

وی تأکید کرد: ما امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می دانیم و درباره اقداماتی که وضع را پیچیده کند چه از سوی عربستان و چه از سوی هر بازیگر دیگری قویاً واکنش نشان خواهیم داد.

معاون وزیر امور خارجه همچنین ابراز امیدواری کرد گفتگوهای سیاسی میان گروههای یمنی هر چه سریعتر آغاز شود و شاهد بازگشت صلح ، ثبات و آرامش به یمن و منطقه باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها