پشت پرده جنگ عربستان در یمن فاش شد

درخواست سعود الفیصل برای دیداربا ظریف

بمباران یمن پایان یافت

اعلام آتش بس از سوی عربستان

خبرگزاری رویترز در خبری فوری از ریاض از پایان بمباران یمن توسط نیروی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی خبر داد. این خبرگزاری از تلویزیون العربیه تحت مالکیت سعودی ها نقل کرد که پایان بمباران یمن اعلام شده است.
کد خبر: ۷۹۰۴۹۶
اعلام آتش بس از سوی عربستان

به گزارش ایرنا، حمله عربستان به یمن با عنوان توفان قاطعیت نزدیک به یک ماه پیش آغاز شد و در جریان آن حدود یکهزار نفر از مردم بی گناه و غیر نظامی کشته و حدود 4 هزار نفر که شمار زیادی از آنان زنان و کودکان بودند ، مجروح شده اند.

جنگنده های هوایی عربستان سعودی بیش از 2000 بار به یمن حمله کرده اند که بخش وسیعی از تاسیسات زیر بنایی و خانه های مردم در مناطق مختلف این کشور ویران شده است.

در جریان این حمله سازمان های حقوق بشر ، جامعه بین الملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در یمن به عربستان هشدار داده بودند.

آتش بس و توقف بمبارن یمن در حالی است که پیشتر حسین امیر عبداللهیان در نشست سه جانبه معاونان وزرای خارجه ایران، سوییس و سوریه اعلام کرد که تحولات یمن یکی از موضوعاتی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان به آن توجه دارد و خوش بین هستیم که در ساعات آینده پیرو مجموع تلاش هایی که شده است، شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم.

وی اضافه کرد: ما خوشبینیم که در ساعات آینده شاهد آن باشیم که گروه های مختلف یمنی بر سر میز مذاکره گرد آیند و برای تقویت روند سیاسی در این کشور تلاش کنند.

امیرعبداللهیان در پایان ابراز امیدواری کرد خوش بینی در خصوص توقف حملات نظامی به یمن در ساعات آینده به نتایج روشن و مشخصی برسد.

3 هزار کشته و زخمی

به گزارش فارس، «تمیم الشامی» از مسئولان وزارت بهداشت یمن گفت: از آغاز تجاوزات سعودی تاکنون حدود ۳ هزار نفر از مردم یمن کشته و زخمی شدند. الشامی گفت: از این میان ۱۵۰ کودک یمنی به شهادت رسیدند.

از سوی دیگر، منابع وابسته به ارتش یمن تعداد تلفات تجاوزات هوایی عربستان به یمن را حدود سه هزار کشته و پنج هزار زخمی اعلام کردند.

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از آغاز تجاوزات سعودی علیه یمن تاکنون، ۹۴۴ نفر کشته و ۳۴۸۷ نفر زخمی شده‌اند.

پیش از اعلام این بیانیه، وزارت دفاع عربستان سعودی برای فراهم ساختن زمینه جهت توقف تجاوزات هوایی به یمن و اعلام آتش‌بس تاکید کرد که تجاوزات جنگنده‌های سعودی منجر به از بین رفتن همه تهدیداتی شد که در مرز دو کشور وجود داشته است.

وزارت دفاع عربستان سعودی همچنین مدعی شد که موشک های بالستیک که در اختیار حوثی‌ها در یمن قرار داشته است، منهدم شد.

فرماندهی ائتلاف متجاوز علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی برای مشروعیت بخشیدن به تجاوزات خود و کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردمی بی گناه یمن در عملیات متجاوزانه «توفان قاطع» اعلام کرد که این عملیات به درخواست عبدربه منصور هادی رئیس‎جمهور مستعفی یمن پاسخ داده است.

«احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف متجاوزان به یمن نیز دقایقی پس از اعلام رسمی پایان حملات به یمن با حضور در نشستی مطبوعاتی به تشریح چندین باره اهداف عملیات موسوم به «طوفان قاطع» پرداخت.

وی با ادعای موفقیت آمیز بودن عملیات طوفان قاطع، اعلام کرد: عملیات ما در تحقق اهدافش دقیق بوده و حملات هوایی ما به 2415 رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها