مرد اعدامی که سه روز قبل از اجرای حکم قصاص از زندان گریخته بود، نمی‌دانست ازدواج او با بستگان مقتول پس از 28 سال هویت مخفی‌اش را فاش می‌کند.
کد خبر: ۷۹۰۱۳۱
دستگیری جنایتکاری که 3 روز قبل از اعدام گریخت

به گزارش جام‌جم، رسیدگی به این پرونده از یکم فروردین سال 67 به‌دنبال گم‌شدن پسر 12 ساله‌ای به نام «مهرداد» در شهرستان قدس، در دستور کار ماموران اداره آگاهی این شهر قرار گرفت. با شکایت خانواده مهرداد، جستجوی پلیس برای یافتن وی آغاز شد تا این که همزمان با شروع تحقیقات مشخص شد وی آخرین مرتبه در نزدیکی خانه یکی از همسایه‌ها مشاهده شده و پس از آن کسی او را ندیده است.

ماموران با کشف این سرنخ به خانه مورد نظر اعزام شده اما کسی در آنجا حضور نداشت. آنها با تحقیق از همسایه‌ها متوجه شدند ساکنان خانه چند روزی است به سفر رفته‌اند و فقط پسر 16 ساله آنها به نام «اصغر» در خانه بوده که او نیز به طرز مرموزی ناپدید شده است. ماموران روز بعد با هماهنگی قضایی وارد خانه مورد نظر شده و در بازرسی از آنجا یک چاقوی خون آلود پیدا کردند و در ادامه جسد کودک گمشده را در زیرزمین خانه یافتند. با گزارش این جنایت به بازپرس ویژه قتل دادسرا، جسد مهرداد به پزشکی قانونی منتقل شد و کارشناسان پزشکی قانونی نظر دادند این کودک پیش از مرگ مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

دستگیری قاتل نوجوان

اصغر به‌ عنوان مظنون اصلی قتل، تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و جستجو برای دستگیری وی آغاز شد تا این‌که سه روز بعد از کشف جسد، ماموران او را در حالی که هنوز لباس و دستانش خون‌آلود بود در حاشیه شهر شناسایی و دستگیر کردند.

او با انتقال به پلیس آگاهی بازجویی شد و درباره انگیزه‌اش از جنایت گفت: مقتول در محل محبوب همه بود. همین موضوع باعث شد تصمیم به انتقام بگیرم. روز حادثه با اطمینان از این که خانواده‌ام سفر هستند، «مهرداد» را در خیابان دیده و به بهانه‌ای او را به خانه‌مان بردم.

وی ادامه داد: دقایقی از حضور او نگذشته بود که تصمیم گرفتم نقشه شیطانی‌ام را عملی کنم. مهرداد زمانی که متوجه نیت پلیدم شد خواست فرار کند که مانع شده و پس آزار و اذیت برای افشا نشدن موضوع او را کشتم و جسدش را در زیر زمین خانه‌مان گذاشتم.

متهم پس از بازسازی صحنه جنایت روانه زندان شد و مدتی بعد پرونده وی با صدور کیفرخواست به شعبه اول دادگاه کیفری وقت کرج ارسال شد.

خانواده مقتول برای عامل جنایت تقاضای قصاص در ملأعام کردند که پس از پایان یافتن جلسه دادگاه، قضات رای به قصاص نفس ـ اعدام ـ در ملأعام و اجرا شدن این حکم در شهرستان قدس دادند و با تائید این حکم توسط قضات دیوان عالی کشور، پرونده برای اجرا به واحد اجرای احکام دادگستری ارسال شد.

فرار قاتل از زندان

1.5 سال بعد از صدور حکم زمانی که فقط سه روز به اجرای حکم قصاص این متهم در ملأعام مانده بود، گزارشی به اجرای احکام دادگستری رسید که نشان می‌داد، قاتل همراه یک جوان افغان که او نیز متهم به قتل پسرخاله‌اش بوده و در آستانه اجرای حکم قرارد اشت، با تخریب یکی از کولرهای زندان کچوئی کرج گریخته‌اند.

فرار این متهم همراه یک قاتل دیگر، روند رسیدگی به پرونده را وارد مرحله جدیدی کرد. از آن زمان به بعد پلیس و خانواده مقتول در جسجوی او بودند اما موفق به یافتن وی نشدند تا این‌که دو روز پیش خانواده مقتول به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد، متهم فراری اکنون در شهرستان سرآسیاب ملارد زندگی می‌کند.

دستگیری قاتل پس از 28 سال

بنابراین کارآگاهان جنایی اداره پلیس آگاهی شهرستان ملارد در غرب استان تهران به سرپرستی سرگرد حمید حاج اسفندیاری، رئیس پلیس آگاهی این شهر تحقیقات را در این رابطه آغاز کردند تا این که روز بعد عامل جنایت که حالا مرد میانسالی است زمانی که همراه همسر و دو فرزندش برای تفریح به بوستانی در سرآسیاب شهرستان ملارد آمده بود دستگیر شد.

اعتراف مرد اعدامی

متهم به قتل همراه همسرش برای تحقیقات به اداره پلیس آگاهی ملارد منتقل شد و در بازجویی به قتلی که30 سال پیش مرتکب شده بود، اعتراف کرد و گفت: من مهرداد را زمانی که 16 ساله بودم قربانی نقشه سیاهم کردم. 1.5 سال بعد زمانی که فقط سه روز مانده بود به این که درملأعام اعدام شوم به کمک یک قاتل افغانی شبانه از زندان گریختیم. بعد از آن من زندگی مخفیانه‌ام را شروع کردم و با سفر به شهرهای مختلف به زندگی پنهانی‌ام ادامه دادم و در این مدت هرازگاهی به‌طور مخفیانه با خانواده‌ام ملاقات می‌کردم.

وی ادامه داد: پنج سال پیش با زنی آشنا شده و ازدواج کردم و ثمره زندگی مان دو فرزند است. بعد از ازدواج متوجه شدم همسرم از بستگان دور مقتول است. در این سال‌ها ماجرای جنایتی را که مرتکب شده بودم برای همسرم بازگو نکردم و خانواده‌ام هم در این رابطه چیزی به او نگفتند. گمان نمی‌کردم پس از 28 سال به دام بیفتم.

در ادامه تحقیقات، همسر متهم به قتل بازجویی شد و گفت: اصلا گمان نمی‌بردم که شوهرم مهرداد را کشته باشد و در این پنج سال با مردی زندگی کردم که اعدامی فراری بوده است.

سرهنگ برزو همتی، فرمانده انتظامی شهرستان ملارد در این باره به جام‌جم گفت: با اعتراف متهم، برای او قرار قانونی صادر و وی روانه زندان شد.

برادر مقتول نیز در این باره به خبرنگار جام‌جم گفت: والدین و دیگر اعضای خانواده با گذشت سال‌ها هنوز در سوگ مهرداد هستیم. از زمانی که عامل جنایت از زندان گریخت همچنان در انتظار یافتن وی بودیم که اینک با گذشت 28 سال از فرار متهم، او دستگیر شد. با توجه به این‌که آن زمان حکم قصاص مرد اعدامی صادر شده بوده اکنون با دستگیری دوباره وی، من و خانواده‌ام از مسئولان قضایی می‌خواهیم هر چه سریع‌تر حکم اجرا شود تا شاید این حکم از درد و رنجی که خانواده‌ام در این سال‌ها تحمل کرده‌اند، بکاهند.

معصومه ملکی - گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مینو
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
۰
۰
تا مادر یك پسر 12 ساله نباشی نمتوانی درك كنی .دردی را كه مادر این جوان كشیده باید در ملا عام اعدام گردد
نرم افزار موبایل
-
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
۰
۰
به نظر من نبایداعدام بشه چون اون زمان بچه بوده وهم سالهاباعذاب و ترس زندگی كرده خدا كنه خانواده متوفی رحمی به حال زن بچه اون اقاكنندانشاالله
شهبازی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
۰
۰
این جنایت در خیایانی كه آن موقع ما ساكن آنجا بودیم رخ داد ومن سرباز بودم وهمه محله را غمگین كرد (خیابان...)

نیازمندی ها