هیچ یک از ما در کودکی در پاسخ به این پرسش که می‌خواهید در آینده چه کاره بشوید، نگفته‌ایم که دوست داریم یک زندانی شویم! اما بی‌شک افرادی که سرانجام سر از زندان درآورده‌اند، اغلب مرتکب اشتباهی نابخشودنی شده که سزاوار زندان رفتن بوده‌اند. البته دلایل به زندان افتادن برخی از آنها به حدی احمقانه و غیرقابل باور است که با شنیدن آنها بسختی می‌توان جلوی خنده خود را گرفت؛ که در این بخش به اختصار برخی از این موارد را برای شما آماده کرده‌ایم.
کد خبر: ۷۸۸۷۷۴
اتهامات عجیب و غریب

حبس برای ترک نکردن فیسبوک

در این بخش نیز همان‌طور که انتظار می‌رود با فردی آشنا می‌شویم که مانند دیگر افراد این فهرست مرتکب اشتباهی احمقانه شده است.

پائولااشر، دختری است که چندی قبل به دلیل رانندگی در حالت مستی جریمه شد، اما وی نه تنها از اشتباه خود خجالت زده نبود بلکه به شکل عمومی نیز آن را در صفحه فیسبوکش به اشتراک گذاشت.

قاضی پرونده در پاسخ به متن گستاخانه و توهین‌آمیز پائولا در فیسبوک راجع به اتفاق اخیر به وی دستور داد تا سریع اکانت فیسبوک خود را پاک کند، اما این موضوع نیز مورد بی‌توجهی پائولا قرار گرفت و در نتیجه قاضی به عنوان مجازات ترک نکردن فیسبوک، وی را به دو روز حبس محکوم کرد!

56 روز حبس برای پستی احمقانه

لیام استیسی، جوانی بیست و یک ساله است که میان اطرافیانش به بی ملاحظگی، بی ادبی و نژادپرستی شهرت دارد. وی نهایت گستاخی خود را زمانی به اثبات رساند که حین بازی فوتبال هنگامی که فابریک موامبا، بازیکن سیاهپوست فوتبال ناگهان دچار حمله قلبی شد، وی سریعا مطلبی در توئیتر برای مسخره کردن این بازیکن به اشتراک گذاشت.

مطلب به اشتراک گذاشته شده به حدی توهین‌آمیز و زشت بود که اعتراض همگان را برانگیخت. لیام که انتظار چنین بازخوردی از مردم را نداشت برای توجیه خطای مرتکب شده از بهانه‌های مختلفی همچون هک شدن اکانت توئیتر یا مست بودن در زمان توئیت کردن مطلب توهین‌آمیزش استفاده کرد. البته لیام به واسطه این توهین به سختی مورد بازخواست و مجازات قرار گرفت، که البته عده‌ای بر این باورند مسئولان بیش از حد لازم به لیام سخت گرفته‌اند. چرا که اکانت وی در پی اشتراک این مطلب از توئیتر حذف و خود لیام نیز موقتا از دانشگاه اخراج و 56 روز به زندان افتاد.

اگرچه هیچ‌کس از اشتباهی که اومرتکب شد دفاع نمی‌کند، اما به گفته بیشتر افراد، با توجه به سن لیام و بی‌ملاحظگی بیشتر جوانان در این سن، مجازات در نظر گرفته شده برای او تا حدی غیرمنطقی و ناعادلانه به نظر می‌رسد.

حبس به خاطر درخواست دوستی در فیسبوک

جیکوب جاک یکی از اعضای هیات منصفه دادگاه فلوریدا بود که سال 2011 پس از ارتکاب یک اشتباه احمقانه نه تنها شغل خود را از دست داد بلکه به مدت سه روز نیز به زندان افتاد.

داستان بدشانسی جیکوب زمانی شروع شد که وی در فیسبوک به یکی از متهمانی که پرونده‌اش را در دست داشت درخواست دوستی فرستاد! حال شاید از خود بپرسید که چرا یک مقام قضایی مرتکب چنین اشتباه بزرگی شده است؟ پاسخ اینجاست: جیکوب در آن زمان 29 سال داشت و متهم نیز زنی زیبا و جوان بود!

اگرچه جیکوب در دادگاه هیچ گاه زیر بار اتهامات وارده نرفت و ادعا کرد هنگام جستجو در فیسبوک به طور ناگهانی و ناخواسته دستش روی گزینه پیغام دوستی رفته است. وی در دادگاه اظهار کرد که هیچ‌گونه قصد و نیت خاصی پشت این کار نبوده و همه این اتفاقات یک اشتباه ساده بوده است، اما بدیهی است که چنین اشتباهی تاوان سنگینی برای جیکوب داشت. چرا که پس از فرستادن درخواست دوستی، متهم دادگاه را از این موضوع آگاه کرد و در نهایت پس از سه روز حبس در زندان دوران کاری جیکوب در دادگاه قضایی برای همیشه به پایان رسید.

بهایی سنگین برای امانتدار نبودن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از به امانت گرفتن کتابی از کتابخانه محله‌تان، فراموش کنید آن را در موعد مقرر به کتابخانه برگردانید. این اتفاق درست همانی است که برای زنی به نام لری تیل در نیومکزیکو افتاد. در سال2010 زمانی که سری فیلم‌های خون آشامی گرگ و میش بازار داغی داشت، وی تصمیم گرفت تا رمان و دی‌وی‌دی مربوط به آن را از کتابخانه به امانت بگیرد، اما گویا این ژانر خیلی با سلیقه لری سازگار نبوده و او کتاب و فیلم را در گوشه‌ای رها و تا دو سال به کلی فراموش کرد که آن را به کتابخانه برگرداند.

به همین دلیل درست بعد از دوسال از تاریخ به امانت بردن کتاب، پلیس به خانه لری رفته و او را جلوی چشمان پنج فرزند کوچکش دستگیر کرد! وی همچنین به عنوان جریمه دیرکرد کتابی که هیچ‌وقت آن را نخوانده بود، به پرداخت 36 دلار و یک روز حبس محکوم شد. اما از آنجا که یک جلد کتاب و یک حلقه فیلم، ارزش دستبند زدن به یک مادر و شوکه کردن چند کودک بی گناه را نداشت،لری از دادگاه به دلیل رفتار ناپسند پلیس اقامه دعوی کرد.

30 روز جمع‌آوری آب باران

هیچ‌کس گمان نمی‌کند که جمع کردن آب باران کار بدی باشد، چه برسد به این‌که جرم محسوب شده و کسی به خاطرش به زندان بیفتد. اما این اتفاقی است که برای یک مرد روستایی ساکن ایالت مورگان به نام گری هرینگتون افتاد. وی به دلیل جمع‌آوری آب باران به 30 روز حبس محکوم شد!

داستان از این قرار است که گری در منطقه‌ای مستعد آتش‌سوزی زندگی می‌کند. از این رو برای حفاظت از خود و خانه‌اش، آب باران و برفی که طی بارش در حیاط خانه‌اش باریده بود را در سه بشکه بزرگ ذخیره می‌کند که امری معقول و منطقی به نظر می‌رسد. اما نکته جالب اینجاست که مسئولان ایالت مورگان نظر دیگری دارند و معتقدند بشکه‌های آب باران، مخازن غیرقانونی بوده و همه آن سه بشکه آب جدا از آن قسمتی که از آسمان بر ملک شخصی گری باریده‌، به اداره آب و فاضلاب تعلق دارد!

اگرچه گری قبل از جمع‌آوری آب برای گرفتن مجوز این کار تلاش می‌کند، اما با رد درخواست مجوز، وی جهت حفاظت از جان و مال خود به جمع‌آوری آب در خانه‌اش ادامه می‌دهد و در نهایت مانند یک مجرم واقعی بهای کارش را می‌پردازد.

6 سال حبس برای زمین لرزه

شش دانشمند ایتالیایی به دلیل خطا در پیش‌بینی زمین لرزه سال 2009 در منطقه لاکوئیلا ایتالیا، به اتهام قصور در پیش‌بینی خطر و اطلاع‌رسانی محکوم شدند. در این زمین‌لرزه 3/6 ریشتری ده‌ها هزار ساختمان تخریب، بیش از هزار نفر مجروح و 308 نفر کشته شدند. از این رو این دانشمندان که همگی از اعضای کمیته ملی پیش‌بینی و جلوگیری از خطرات بودند، به جرم قتل غیرعمد صدها نفر به شش سال حبس محکوم شدند.

اگرچه این حکم از نظر بسیاری از نهادهای بین‌المللی نادرست و غیرمنطقی تلقی شد، اما در نهایت این اعتراضات در روند پرونده اثری نداشت و دانشمندان راهی زندان شدند.

ریچارد والترز، یکی از اعضای گروه زمین‌شناسی دانشگاه آکسفورد در اعتراض به این حکم گفت: این کار باعث ایجاد یک پیشینه بسیار خطرناک شده و می‌ترسم باعث دلسرد شدن دانشمندان دیگر از ارائه مشاوره در مورد خطرات طبیعی و تلاش برای کمک به جامعه در این شرایط شود.

مترجم: دینا فراهانی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها