« اگر ملت یمن عرب نیست، پس عرب کیست؟!»

هشدار دبیرکل حزب الله: قبر پیامبر واقعا در خطر است

مدت‌هاست که بسیاری از صاحب‌نظران به ریاض هشدار می‌دهند توسعه افراطی‌گری در منطقه و حمایت‌های پیدا و پنهان از تندروها، در فرجام دامان‌گیر عربستان خواهد شد.گرچه بسیاری این دام را در احتمال حمله تروریستی به خاک عربستان یا درگیر شدن آل‌سعود با تهدیدهای نظامی می‌دیدند، اما به ‌نظر می‌رسد ریاض در دامی بسیار خطرناک‌تر گرفتار شده است: آلوده شدن سیستمی ساختار سیاسی این کشور به تفکر افراط‌گرایی.
کد خبر: ۷۸۸۵۵۴
آلوده شدن ریاض به ویروس تروریسم دولتی

پیش از این بسیاری از کارشناسان سیاسی این نکته را یادآور شده بودند که تروریست‌ها بسان زامبی‌های هالیوودی، دیگران را به ویروس افراطی‌گری مبتلا می‌کنند.

با این حال خوشبین‌ها به جنگ نیابتی گروهک‌های تروریستی می‌پنداشتند که می‌توانند با استفاده ابزاری از این گروه‌ها، راه را برای سلطه منطقه‌ای خود هموار کنند.

با این حال اکنون نفوذ تفکرات افراطی به لایه‌های درونی ساختار سیاسی آل‌سعود، این کشور و کل منطقه را با خطر داعشی شدن ریاض مواجه کرده و گویی ریاض بی‌آن‌که در درگیری نظامی با تروریست‌ها مغلوب شود، از سوی آنها فتح شده است!

آنچه در جریان رسوایی فرودگاه جده رخ داد یا درگیری نظامی عربستان با یمن، همه و همه نشان می‌دهد که آل‌سعود قدم در راهی گذاشته که فرجام آن، افراطی‌گری دولتی و فروپاشی اخلاقی حکومتی است که انتظار می‌رفت نقشی محوری در وحدت جهان اسلام داشته باشد.

آنچه اکنون ارتش عربستان در یمن انجام می‌دهد یا سیاست‌های این کشور در فشار وارد کردن بر ملت‌های مسلمان و به آتش کشیدن منطقه از طریق توسعه جنگ‌افروزی، همه و همه همان سیاست‌هایی است که پیش از این از سوی داعش دنبال می‌شد و به این ترتیب حالا باید با نگرانی شاهد این بود که همان خط فکری تکفیری و جنگ‌طلب از سوی دولتی پیگیری می‌شود که از بزرگ‌ترین واردکنندگان اسلحه محسوب می‌شود.

روشن است که فرجام آلوده‌شدن یک دولت به تفکر تروریستی و غرق شدن در باتلاق «تروریسم دولتی»، نتیجه‌ای بجز کاهش اعتبار و نفوذ در بر نخواهد داشت.

همان پیامدهایی که دامنگیر صهیونیست‌ها هم شده و آنها امروز بدون حمایت کشورهای غربی قادر به ایفای نقش در معادلات بین‌المللی نیستند.

بدیهی است که ریاض نیز در حالی آلوده به همان ویروس افراط‌ گرایی شده که منطقه بیش از هر زمان به پاکسازی و «مقابله با افراط‌گرایی» نیازمند است.

همان نسخه شفابخشی که تهران آن را ارائه کرده و بنابراین باید انتظار داشت برخلاف انتظار سردمداران آل‌سعود، فرجام افراط‌گرایی ریاض، اقتدار بیشتر تهران و افول موقعیت عربستان باشد.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها