مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه:

آژانس منتظر روشن شدن ادعاهای ساختگی نباشد

مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید هرچه زودتر به این برداشت برسد که نمی تواند انتظار داشته باشد ادعاهای ساختگی و بدون مبنا را روشن کنیم.
کد خبر: ۷۸۸۲۵۷
آژانس منتظر روشن شدن ادعاهای ساختگی نباشد

حمید بعیدی نژاد در حاشیه نشست نمایندگان ایران و آژانس در جمع خبرنگاران درخصوص دستورکار این نشست، گفت: دستور کار این نشست در جلسه قبلی نمایندگان ایران و آژانس مشخص شد و قرار است در نشست امروز به دو موضوع مربوط به مباحث گذشته از فعالیت های کشورمان بپردازیم.

وی افزود: درباره این دو موضوع در جلسه قبلی به طور تفصیلی صحبت شده است و در این جلسه هم به عنوان تکمیلی، دیدگاه های آژانس بر اساس اطلاعاتی که دارند با مسئولان کشورمان مبادله خواهد شد و ما هم توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد که امیدواریم به روشن شدن دو موضوع باقی مانده کمک کند.

بعیدی نژاد درباره موضوعات باقی مانده گفت: یکی از آن ها، محاسبات نوترونی و مقالاتی است که در این زمینه در ایران چاپ شده و دیگری ادعای انفجاری در مریوان است.

وی افزود: ما در این جلسات، اطلاعات تکمیلی را از نمایندگان آژانس می شنویم و توضیحات لازم را ارائه می کنیم که امیدواریم بتوانیم به حل و فصل آن کمک کنیم.

بعیدی نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا به رغم اعلام آمادگی ما بازرسان آژانس از محل انفجار ادعایی بازدید نمی کنند تا واهی بودن این ادعا ثابت شود، گفت: ما به آژانس اعلام کرده ایم که اگر اطلاعات دقیقی درباره محل وقوع انفجار ادعایی دارند اطلاعات لازم را ارائه کنند و آمادگی داریم برای روشن شدن موضوع، حتی تیم آژانس به آن نقطه اعزام شود زیرا موضوع برای ما بسیار بدیهی است که این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی افزود: چون با قاطعیت به این موضوع اعتقاد داریم همواره آمادگی خود را اعلام کرده ایم که به آژانس برای حل و فصل آن کمک کنیم اما آژانس در تبادلاتی که با ما دارند اعلام کرده اند که اطلاعاتی از محل انفجار ندارند و این فقط ادعایی است که دیگران به آژانس اعلام کرده اند.

مدیر کل سیاسی و امور بین المللی وزارت امورخارجه تصریح کرد: وقتی خود آژانس اطلاعی از محل این انفجار ادعایی ندارد پیدا کردن راه حل به منظور روشن شدن موضوع برایش مسدود می شود.

بعیدی نژاد گفت: خود آژانس هم به این توجه رسیده است که با یک سوال مبهم نمی شود انتظار پاسخی روشن داشت.

وی در پاسخ به این که پرسش های آژانس تا کی ادامه خواهد یافت، افزود: این از نگرانی ها و دغدغه هایی است که ما همواره به آژانس اعلام کرده ایم به هر حال نمی شود این فرآیند را تا ابد ادامه داد چون بسیاری اطلاعات آژانس براساس ادعاهایی است که کشورهای دیگر به ویژه کشورهای متخاصم ما به آژانس اعلام کرده اند.

بعیدی نژاد تاکید کرد: با این حال مبنای ما این بوده است که به آژانس کمک کنیم تا جایی که ممکن است این موضوعات روشن شود. ما نمی توانیم درِ همکاری با آژانس را ببندیم اما همواره این نگرانی را اعلام کرده ایم که آژانس باید تصمیمی اساسی بگیرد و بخواهد این را روشن کند زیرا ادامه بدون حد این موضوع برای این نهاد هم سازنده نیست.

نشست نمایندگان ایران و آژانس از صبح امروز در سازمان انرژی اتمی درحال برگزاری است و تا بعدازظهر امروز ادامه دارد.

هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست «واریو رانتا» معاون یوکیو آمانو بامداد امروز وارد تهران شدند.

آقایان نجفی نماینده ایران در آژانس، بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی و امور بین الملل وزارت امورخارجه و شماری از مسئولان سازمان انرژی اتمی در نشست با هیات آژانس حضور دارند.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها