سرانجام پس از ماه‌ها گمانه‌زنی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه دور اول ریاست جمهوری اوباما، ورود خود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را اعلام کرد. وی که در سال 2008 نیز رقیب انتخاباتی اوباما در حزب دموکرات بود و به دلیل ملاحظات حزبی کنار کشید، اکنون تلاش دارد، نام خود را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و البته اولین زن رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا ثبت کند.
کد خبر: ۷۸۸۲۵۲
هیلاری و یک اصل فراموش شده

وی در گذشته نیز سابقه حضور در کاخ سفید در قالب همسر بیل‌کلینتون رئیس‌جمهور دهه 1990 آمریکا را در کارنامه دارد. هیلاری در حالی کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات شده که رقبایی درون حزبی نظیر جو بایدن معاون اوباما شرایط وی را در ابهام برده‌ است هر چند که سخنان باراک اوباما در پاناما مبنی بر حمایت از ریاست جمهوری هیلاری تاکنون بیانگر سرمایه‌گذاری کل حزب دموکرات روی وی می‌باشد،اما تا انتخابات یک سال و نیم باقی مانده (آبان 2016) و شاید شرایط به گونه‌ای شود که حذف وی از میدان رقم زده شود چنانکه در سال 2008 چنین شد.

بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که هیلاری در برابر رقبای جمهوریخواه با چندان چالشی مواجه نمی‌گردد به ویژه اینکه آنان تاکنون کاندیدایی قدرتمند معرفی نکرده‌اند. با این وجود کارنامه ضعیف وی در طول 4 سال حضور در سمت وزیر امور خارجه آمریکا، مواضع نه چندان قاطع وی در باره تحولات جهانی و حتی اقدامات ضعیف دموکرات‌ها در اجرای مطالبات مردم می‌تواند در آراء وی تأثیر منفی داشته باشد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که تقلای دموکرات‌ها برای نمایش کارنامه‌ای موفق از اوباما و نیز انتشار کتاب خاطرات هیلاری کلینتون که مجموع رفتارها و مواضع وی در سیاست خارجی است در چارچوب جذب آراء برای کلینتون صورت می‌گیرد. در کنار مسائل جاری در رسیدن هیلاری کلینتون به سمت رئیس‌جمهور آمریکا، نوع بازتاب‌های رسانه‌ای کاندیداتوری کلینتون امری قابل توجه است.

آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند تا چنان عنوان کنند که کاندیداتوری هیلاری کلینتون نمادی از جایگاه زن در آمریکا و لزوم الگوگیری سایر کشورها از این کشور است.

آنها چنان القاء می‌سازند که حضور کلینتون یعنی حقوق بشر آمریکایی و ارج نهادن به جایگاه زنان.آمریکایی‌ها در حالی سعی دارند تا از این مقوله برای اعمال فشار بر کشورهای دیگر به ویژه کشورهای شرقی بهره‌گیرند که یک سئوال اساسی همچنان بی‌پاسخ مانده است و آن اینکه اگر انتخابات آمریکا نمادی از حقوق بشر می‌باشد چگونه است که صرفاً اعضا حزب دموکرات و جمهوریخواه می‌توانند کاندیدای انتخابات شوند؟

چرا سایر زنان آمریکایی که ظرفیت دارند حق حضور در جمع کاندیداها را ندارند و همه ساختار سیاسی آمریکا حول محور دموکرات و جمهوریخواه می‌گردد و جریان دیگری وجود ندارد. این امر نشان می‌دهد که کاندیدا شدن هیلاری کلینتون بیشتر برگرفته از بازی حزبی آمریکایی‌ها برای تصاحب قدرت است و حتی می‌توان آن را سوء استفاده از محدودیت‌های جاری برای زنان آمریکایی برای کسب قدرت دانست که نمودی دیگر از نقض حقوق زنان در این کشور مدعی حمایت از حقوق بشر است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها