طبق یک گزارش محرمانه، آلمان غربی در دهه ۱۹۶۰ مخفیانه به ساخت تسلیحات هسته‌ای اسرائیل کمک و مساعدت مالی کرده بود.
کد خبر: ۷۸۸۱۸۷
کمک آلمان به برنامه هسته‌ای اسرائیل افشا شد

روزنامه آلمانی «دی ولت» روز گذشته (سه شنبه) گزارش داد، دولت کنراد آدناور، صدراعظم پیشین آلمان مخفیانه صدها میلیون دلار به برنامه هسته‌ای اسرائیل کمک کرده بود.

بر اساس این گزارش، این توافق غیررسمی زمانی حاصل شد که شیمون پرز، رییس جمهور سابق اسرائیل مسئولیت تسلیحات هسته‌ای این رژیم را به عهده داشت.

آدناور در 14 می 1960 در هتل «والدورف آستوریا» با دیوید بن گوریون، نخست وزیر وقت اسرائیل دیدار کرد.

در این دیدار در زمینه پرداخت 500 میلیون دلار به اسرائیل تحت پوشش یک وام 10 ساله برای ساخت تاسیسات هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب توافق شد.

آمریکا در پی درخواست «قانون آزادی اطلاعات» اخیرا اسنادی از ارزیابی توانمندی‌های اسرائیل در زمینه تسلیحات هسته‌ای در سال 1987 را منتشر کرد.

این اسناد، آزمایشگاه‌های تحقیقات هسته‌ای اسرائیل را با تاسیسات هسته‌ای آمریکا که در زمینه تحقیقات تسلیحاتی معروف بودند به موازات هم قرار می‌داد.

در این اسناد آمده است تاسیسات هسته‌ای سورق و دیمونا «معادل آزمایشگاه‌های ملی ما در لس آلاموس، لارنس لیورمور و اوک ریج هستند.»

گزارش ها حاکی است رژیم اسرائیل که نه به بازرسان اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را می‌دهد و نه به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) می‌پیوندد بین 200 تا 400 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود ذخیره کرده است.(پرس تی وی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها