قائم مقام وزیر نیرو خبر داد:

کاهش 20 متری سفره های آبی

صرفه جویی نکنید آب جیره بندی می شود

جزئیات آبگیری سدهای تهران

از ابتدای سال جاری تاکنون و در نتیجه بارش های بهاری ۲۳۵ میلیون مترمکعب بر ذخایر آبی تهران افزوده شد که با وجود خشکسالی های گذشته، این میزان ذخیره گیری قابل توجه است.
کد خبر: ۷۸۸۱۸۰
جزئیات آبگیری سدهای تهران

مسئولان وزارت نیرو در طول یکی دو سال گذشته مرتبا درباره افت شدید ذخایر آبی سدهای کشور از جمله ۵ سد تامین کننده آب استان ۱۳ میلیونی تهران خبر داده و از مردم خواسته اند در مصرف آب صرفه جویی کنند.

همچنین این مسئله عنوان شد که خشکسالی های پی در پی باعث مصرف بیش از حد ذخایر آب سدها و ذخایر موجود در سفره های زیرزمینی شده؛ از اینرو دیگر چاره ای جز بیان واقعیت های موجود نیست و مردم باید بدانند که در صورت عدم صرفه جویی، حتما با جیره بندی آب مواجه خواهند شد.

این مسئله در روزهای گذشته نیز مود تاکید حمید چیت چیان؛ وزیر نیرو قرار گرفت و وی عنوان کرد اگر مردم همکاری نکنند، جیره بندی آب قطعی خواهد بود و حتی وزارت نیرو در نظر دارد تا تجهیزات کاهنده آب نیز در اختیار مردم قرار دهد.

بارش های نجات بخش بهاری

با این وجود، بارش های روزهای اخیر در سراسر کشور و وقوع بارش های سیل آسا باعث افزایش ذخیره آب در پشت سدها و تقویت میزان روان آب ها شده است. مسئولان وزارت نیرو معتقدند باید از بارش های بهاری که دوره طلایی بارندگی در کشور به ویژه در پایتخت است نهایت استفاده در ذخیره آب بشود.

در تهران نیز طی یک هفته گذشته بارش های مناسبی به ثبت رسیده که باعث طغیان رودخانه ها و افزایش حجم آب ورودی به مخازن سدها شده است. تنها در یک مورد، بارندگی ها باعث سیلابی شدن رودخانه کرج و در نتیجه افزایش حجم آب موجود در مخزن سد کرج شده است.

این وضعیت در مورد ۴ سد دیگر تامین کننده آب تهران نیز وجود دارد به نحوی که جدیدترین آمارها حاکی از آن است که تنها در ۲۵ روز اخیر از آغاز فصل بهار و شروع بارش های بهاری کشور، ۲۳۵ میلیون مترمکعب بر ذخایر آبی سدهای تهران افزوده شد که در وضعیت خشکسالی و آغاز فصل گرما در کشور، این حجم آب قطعا قابل توجه و مناسب است.

وزارت نیرو در پایان سال گذشته میزان ذخایر آب موجود در سدهای پنجگانه تهران را ۳۵۱ میلیون مترمکعب اعلام کرده بود که این آمار در روز گذشته از سوی آب منطقه ای تهران ۵۸۶ میلیون مترمکعب اعلام شد.

همچنین میزان ذخایر آبی سدهای تهران قبل از بارش های هفته گذشته نیز ۴۲۲ میلیون مترمکعب بود بنابراین در نتیجه بارش های هفته گذشته ۱۶۴ میلیون مترمکعب بر ذخایر سدهای تهران افزوده شد.

در آخر سال گذشته ذخیره سد لار ۱۳ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۱۴۵ میلیون مترمکعب، سد کرج (امیرکبیر) ۵۵ میلیون مترمکعب، ماملو ۱۱۳ میلیون مترمکعب و سد لتیان نیز ۲۵ میلیون مترمکعب بود.

نتیجه بارش ها در ۲۵ روز گذشته به این شکل بوده که ذخیره سد لار هم اکنون به ۶۵ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۲۰۸ میلیون مترمکعب، سد کرج ۱۱۱ میلیون مترمکعب، ماملو ۱۲۹ میلیون مترمکعب و سد لتیان نیز ۷۳ میلیون مترمکعب است.

وضعیت ذخیره آب سدها قبل و بعد از بارش ها

قبل از آخرین بارش ها در یک هفته گذشته، سد لار ۱۹ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۱۶۸ میلیون مترمکعب، سد کرج ۷۱ میلیون مترمکعب، ماملو ۱۲۰ میلیون مترمکعب و سد لتیان نیز ۴۴ میلیون مترمکعب ذخیره آب داشتند.

پیگیری های خبرنگار مهر نشان می دهد که با وجود افزایش ذخایر سدهای تهران، اما مقامات وزارت نیرو معتقدند بخشی از آب ذخیره شده در مخازن سدها بخار خواهد شد و در نتیجه با وجود کمبودهای مستمر سال های اخیر، باید صرفه جویی در دستور کار باشد چرا که سفره های زیرزمینی در شرایط نامطلوبی به لحاظ حجم آب موجود قرار دارند.

خسرو ارتقایی، مدیرعامل آب منطقه ای تهران از بازشدن دریچه های زیرین (تحتانی) سد لتیان به منظور خروج بخشی از رسوبات مخزن این سد خبر داد و گفت: پس از بارش های مناسب که در سال جدید اتفاق افتاده و جاری شدن سیلاب های فصلی، با مدیریت انجام گرفته آسیب و مشکلی برای تاسیسات آبی ایجاد نشده و دریچه های تحتانی سد لتیان که بر اساس دستورالعمل های بهره برداری، هر ساله در فصل آبگیری در دستور کار است، از صبح دیروز (سه شنبه) به مدت دو ساعت باز شدند.

وی با بیان اینکه این عملیات هر ساله به منظور خروج بخشی از رسوباتی که در پشت دریچه ها جمع شده است انجام می شود گفت: ذخیره آبی مخزن سد لتیان هنوز به حجم نرمال و آستانه سرریز نرسیده که امیدواریم با تداوم نزولات جوی و ادامه روند افزایش ورود آب به مخزن سد به حجم نرمال برسیم.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران یادآور شد: تاکنون حجم آب سدهای پنجگانه استان تهران به ۵۸۶ میلیون مترمکعب رسیده که از این میان حجم آب ذخیره شده در سدهای امیرکبیر ۱۱۱، لتیان ۷۳، لار ۶۵، طالقان ۲۰۸ و ماملو ۱۲۹ میلیون مترمکعب است.

ارتقایی تاکید کرد: این میزان حجم آب ذخیره شده از شرایط نرمال بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمتر است، از اینرو از شهروندان تهرانی می خواهیم همچنان در صرفه جویی و مدیریت بهینه مصرف آب همکاری کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها