نشانه هایی از دود سفید در آسمان مسقط

گفتگوی آمریکایی ها و انصارالله به نتیجه می رسد؟

جام جم آنلاین گزارش می دهد

روزهای خوش القاعده در یمن

زمانی ابومصعب السوری یکی از رهبران القاعده در سخنانی خطاب به یارانش، کشور یمن را «بخشی مجهول از شبه جزیره» عربستان نامید که می تواند «دژ محکم جهان عرب» باشد؛ حالا تحولات بین المللی مرتبط با این کشور از جمله تلاش برای خلع سلاح کمیته های مردمی یا ممنوعیت فروش سلاح به ارتش یمن در حال تحقق رویای بزرگ جریان تکفیر است.
کد خبر: ۷۸۷۹۳۸
روزهای خوش القاعده در یمن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع دیپلماتیک می گویند انتظار می رود امروز سه شنبه طرح ممنوعیت فروش سلاح به کشور یمن و دسترسی کمیته های مردمی تحت فرمان انصار الله به تسلیحات به رای اعضای شورای امنیت سازمان ملل گذاشته شود.

گفته می شود پادشاهی اردن و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس این طرح را به شورای امنیت ارائه کرده اند.

این طرح در حالی برای تحت فشار گذاشتن کمیته های مردمی و انصارالله یمن به شورای امنیت برای تصویب ارائه می شود که در حال حاضر یمنی ها در کنار تجاوزارت عربستان سعودی به شدت درگیر مبارزه با جریان های تکفیری مورد حمایت عربستان از جمله القاعده در این کشور هستند.

تکفیر ستیزی از شعار تا عمل

همین امروز شبکه المیادین اعلام کرد که نیروهای ارتش یمن با همراهی کمیته های مردمی از منطقه صرواح به سوی استان مارب پیشروی کردند و بزرگترین اردوگاه القاعده را در اطراف این شهر را به تصرف خود درآوردند.

در صحنه میدانی کمیته های مردمی یمن در حال مبارزه با القاعده به عنوان تهدید درجه یک امنیت بین المللی هستند؛ تهدیدی که دولت آمریکا همچنان آن را بزرگترین خطر برای امنیت ملی خود در صدر دکترین دفاعی این کشور قرار داده است؛ هرچند رفتار واشنگتن در عرصه دیپلماتیک و سیاسی از جمله تلاش برای ممنوعیت تسلیح کمیته های مردمی یمن با توجه به این نکته سوال برانگیز است.

طرح 4 بندی ایران

رسانه های غربی گزارش دادند که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مادرید اسپانیا طرحی چهار بندی را برای حل بحران پیشنهاد داده است که شامل آتش بس در یمن، آغاز کمک های انساندوستانه، گفتگوی یمنی و تشکیل دولت با مشارکت گسترده گروه های این کشور است.

آسوشیتد پرس گزارش داده است که ظریف همچنین با حملات هوایی عربستان سعودی علیه یمن مخالفت کرده است.

اینکه طرف های درگیر در بحران یمن تا چه حد به طرح ایران برای حل بحران در آن کشور بیندیشند بستگی به اراده سیاسی طرف های موثر برای پایان بخشیدن به بحران آن کشور دارد و هنوز در هاله ای از ابهام است، اما آنچه مشخصا می توان درباره نتایج خطرناک آن هشدار داد طرحی است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و پادشاهی اردن به شورای امنیت برای ممنوعیت فروش سلاح به گروه های درگیر با جریان های تکفیری داده اند؛ کشورهایی که خود، خاستگاه تفکرات تکفیری و حمایت از تروریسم در سالیان اخیر بوده اند.

اظهار نگرانی آمریکا از القاعده

این طرح در حالی مورد بررسی قرار می گیرد و آمریکا نیز موافقت خود را با آن اعلام کرده که واشنگتن همین هفته پیش از زبان آشتون کارتر وزیر دفاع خود تصریح کرد: سازمان القاعده در صحنه میدانی از بحران امنیتی یمن بهره برده است.

کارتر در سفر خود به توکیو گفت: واشنگتن شدیدا درباره سازمان القاعده در جزیره العرب و اهداف منطقه ای این سازمان تروریستی نگران است.

وزیر دفاع آمریکا ضمن اشاره به استفاده سازمان های تروریستی از اوضاع نابسامان امنیتی یمن تاکید کرد: القاعده در تلاش است تا به اهداف غربی و درراس آن، منافع آمریکا ضربه وارد کند.

تشدید خطر القاعده و موضع سوال برانگیز واشنگتن

در همین ارتباط خبرگزاری «خبر» یمن اعلام کرد امروز سه شنبه سازمان القاعده 14 سرباز ارتش یمن را اعدام کرده است.

یک منبع آگاه در استان شبوه واقع در شرق یمن گفت: صبح امروز، سه شنبه، جسد این 14 سرباز ارتش یمن که به دست القاعده اعدام شده اند کشف شد.

منابع محلی نیز به خبرگزاری یمن گفته اند چند عضو برخی قبایل یمن با کمک عناصر القاعده مقر گردان تحت فرمان تیپ پیاده جبلی را در میفعه تصرف کردند و تعدادی از ارتشی ها را اعدام کردند.

چند ساعت پیش از آن، سرهنگ خالد الخطیب رییس عملیات تیپ دوم پیاده و چهار سرباز ارتش یمن در کمین القاعده گرفتار و کشته شدند.

با این شرایط، در حالی که آمریکا از فعالیت القاعده در یمن اظهار نگرانی می کند، تضعیف گروه های مردمی در حال مبارزه با القاعده و ممنوعیت تسلیح کمیته های مردمی مقاوم در برابر جریان های تکفیری سوال برانگیز است.

ابومصعب السوری یکی از سران جریان تکفیری القاعده در شبه جزیره عرب که با نام عمر عبدالحکیم نیز شناخته می شود در کتاب خود با عنوان «مسئولیت مردم یمن در قبال مقدسات و ثروت های مسلمین» نوشته است: طبیعت کوهستانی یمن از آن دژی طبیعی و محکم نه تنها برای خود آن کشور بلکه برای کل خاورمیانه ساخته است.

با این حال، این تنها طبیعت یمن نیست که به کمک القاعده و تقویت تحرکات آن در شبه جزیره عربستان، خاورمیانه و حتی فراتر از منطقه آمده است، بلکه جبهه دیپلماتیک نیز در بعدی بین المللی – خواسته یا ناخواسته- در حال کمک به القاعده برای تحقق رویای خود از دروازه های یمن به سوی منطقه و فراتر از آن است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها