افزایش شمار طلاق در مقایسه با ازدواج و در مقابل کاهش درصد ازدواج طی سال گذشته در استان فارس و شهر شیراز، نیاز به بررسی‌های بیشتر کارشناسی و رسیدن به راهکارهایی اجرایی برای کند کردن این روند را بیش از گذشته مورد تاکید قرار می‌دهد.
کد خبر: ۷۸۷۸۲۹
ازدواج مجدد خوب است یا بد؟

بعد از چند سال که مدیرکل ثبت احوال وقت استان فارس از برگزاری نشست‌های خبری طفره می‌رفت، مدیر جدید این تشکیلات حاکمیتی در جمع خبرنگاران آمارهایی را بیان کرد که تفسیر هرکدام ابعاد نگران کننده‌ای را مشخص می‌کند.

براساس آمارهای اعلام شده در سال گذشته، شاهد کاهش 7.8 درصدی ازدواج و افزایش 5.7 درصدی طلاق در مقایسه با سال پیش از آن بوده‌ایم. مطمئنا خطرات این امر، تمام ارکان جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده و خواهد داد.

اما یکی از مشکلات مهم جامعه، که بخشی از آن را می‌توان عوارض طلاق دانست، افزایش شمار زنان مطلقه و ورود افراد جدید به شمار نیازمندان به پوشش‌های حمایتی اجتماعی است، در این میان ترویج ازدواج، به‌عنوان یکی از سنت‌های الهی که ابعاد تاثیرگذاری آن در ممانعت از بروز مشکلات اجتماعی و فرهنگی اثبات شده است، همچنان یک اولویت است که برای آن باید از همه ظرفیت‌های اجتماع بهره‌ برد.

آمار طلاق در فارس موجب شد بسیاری از کارشناسان امور خانواده در استان تاکید کنند که باید بستری فراهم شود تا افرادی که به دلایل مختلف از همسرانشان جدا شده و تنها زندگی می‌کنند، مجددا ازدواج کنند.

مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان مطلقه یا زنانی که به‌واسطه‌ای، خودسرپرست و حتی سرپرست خانوار هستند، همواره در تمام جوامع بیشتر از سایر گروه‌ها بوده است، لذا توجه به ازدواج مجدد این گروه، تضمین کننده سلامت جامعه خواهد بود.

عباس شکری، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس در این خصوص گفت: رویکرد و نگاه کلان کمیته امداد به ازدواج مجدد بانوان تحت حمایت و تاکید بر ازدواج دائم و پایدار به منظور تامین نیازهای عاطفی، اجتماعی و اقتصادی این گروه از زنان است.

وی با اشاره به برگزاری سمینارهای متعدد در خصوص سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار در دانشگاه‌های استان فارس، افزود: در انگاره‌های جمعیت‌شناسی مربوط به ادوار گذشته، ازدواج مجدد کاملاً‌ رواج داشته و اگر یکی از زوج‌ها از بین می رفت همسر بازمانده به سرعت ازدواج می‌کرد چرا که چنین اقدامی برای حفظ موجودیت خانواده و در نهایت جامعه ضروری بوده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس گفت: با وجود تساهل اسلام در امر ازدواج و بی مانع بودن ازدواج مجدد مردان و زنانی که در اثر طلاق و فوت همسر، مطلقه محسوب می‌شوند، گروه‌هایی از اجتماع، ازدواج مجدد را مذموم دانسته و می‌دانند، این موضوع خصوصا برای زنان با موانع جدی همراه بوده و است.

شکری، ازدواج مجدد را مطمئن‌ترین روش برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار دانست و افزود: کمیته امداد به منظور ترغیب این گونه افراد به ازدواج مجدد با ارائه بسته‌های خدماتی در قالب کمک هزینه جهیزیه، آموزش مهارتهای اجتماعی، اعطای تسهیلات قرض الحسنه، اشتغالزایی و تداوم بیمه، هدف خود را پیگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات کمیته امداد برای ازدواج مجدد صرفا معطوف به زنان سرپرست خانواده است و مردان را شامل نمی‌شود، افزود: این طرح از 11 سال پیش آغاز شده و تاکنون بیش از یک هزار زن سرپرست خانوار در فارس موفق به ازدواج مجدد و استفاده از خدمات کمیته امداد شده‌اند.

این کارشناس مسائل اجتماعی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشتر کسانیکه با فراهم شدن بسترها، ازدواج مجدد کرده‌اند، وضع زندگی مناسبی دارند و با ازدواج، نیازهای عاطفی، اجتماعی و اقتصادی آنان برطرف شده است.

وی درباره برخی موانع ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار گفت: نداشتن شناخت کافی از طرف مقابل، ترس از شکست ازدواج به دلیل مشکلات ازدواج اول، نداشتن توان اقتصادی و ناآمادگی خانواده این افراد، ذهنیت و نگرش اجتماعی، تداوم و حفظ استقلال افراد، احتمال طرد شدن از طرف فرزندان و فرهنگ و باورهای عامه و سنتی از مهمترین موانع و مشکلات زنان برای ازدواج مجدد است.

شکری با بیان اینکه فرزندان فعلی زنان سرپرست خانواری که ازدواج می‌کنند همچنان تحت حمایت کمیته امداد باقی خواهند ماند، افزود: بخش مهمی از نگرانی زنان سرپرست خانواری که قصد ازدواج دارند، با حمایت این نهاد از فرزندان، برطرف می‌شود. برای شکل‌گیری ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار و تحکیم بنیان زندگی آنان، باید حمایت‌های اقتصادی و فرهنگی کمیته امداد حفظ شود تا پایداری در خانواده را به دنبال داشته باشد.

وی معتقد است، خیرین، معتمدین و مراکز نیکوکاری محله‌ها با مداخله و صرف حوصله می‌توانند گام موثری در ساماندهی و تسهیل ازدواج پایدار بردارند اما باید در نظر داشت که ورود آنها به این مقوله، نیاز به مددکاری و مشاوره دارد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس، در خصوص راهکارهای فراگیری ازدواج مجدد گفت: پیش‌بینی و اعمال سیاست‌های تشویقی مانند ارائه وام قرض الحسنه، تسهیلات اشتغال‌زایی، کمک هزینه تامین لوازم خانه و انجام مشاوره در جهت انتخاب همسر مناسب، همسریابی توسط مراکز خیریه و معتمدین محلی و فرهنگ سازی ازدواج مجدد در جامعه توسط رسانه‌ها را می‌توان به‌ عنوان راهکار توصیه کرد.

به اعتقاد کارشناسان، ایجاد و فعالیت مراکز خیریه یا نهادهای غیردولتی برای ترویج ازدواج، یکی از نیازها و ضرورت‌های امروز جامعه محسوب می‌شود، مراکزی که به شکلی کاملا تخصصی و با استفاده از مشاوران مجرب در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، قادر به ریشه یابی مشکلات و یافتن و اجرایی کردن راهکارهایی برای حل این مشکلات باشد.

متاسفانه در سال‌های اخیر، مسائل فرهنگی و اجتماعی، تحت‌الشعاع فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته و به حاشیه رانده شده است و با وجود تاکید مسئولان در سطوح مختلف، اما همچنان در این بخش، ضعف‌های زیادی مشهود است و در عمل اتخاذ راهکارهای تاثیرگذار را شاهد نیستیم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها