توجه زن و شوهر به ویژگی های شخصیتی و حساسیت های یکدیگر و پر کردن خلاء های عاطفی نقشی بسیار سازنده در قوام و بقای زندگی زناشویی دارد و مانع از تزلزل ارکان خانواده می شود.
کد خبر: ۷۸۷۷۹۲
حساسیت های همسرمان را بشناسیم

هر از گاهی همسران گلایه هایی را از طرف مقابل خود مطرح می کنند و این مساله را ناشی از بی توجهی و یا عدم تمایل همسر به خود می دانند در حالیکه وقتی پای صحبت آنها می نشینیم متوجه می شویم هر دو به یکدیگر علاقه دارند و ریشه بسیاری از اختلاف نظرهای آنها، عدم شناخت کافی از خصوصیات اخلاقی و روحیات طرفین است.

آشنایی همسران با خصوصیات و رفتار همدیگر می تواند بسیاری از مسایل مبتلا به مردان و زنانی را که امروز زندگی آنها دچار تلاطم و مشکل شده رفع کند و دلهای آنها را بیش از پیش به هم نزدیک کند.

کارشناس خانواده و مهارت های زندگی در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: در انسان چهار نوع حساسیت وجود دارد که باید شناسایی شود و مشکل زن و شوهر از آنجا آغاز می شود که آنها این ویژگی ها و حساسیت ها را نشناخته و کورکورانه تقلید می کنند.

حسین علیزاده(کوزه کنان) با بیان اینکه دانایی توانایی می آورد، می افزاید: هر چقدر زن و شوهر با ویژگی های روانی، شخصیتی، رفتاری و حساسیت های یکدیگر آشنایی داشته باشند، آسان تر می توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

وی حساسیت شنوایی را یکی از این چهار نوع حساسیت عنوان کرده و ادامه می دهد: بسیاری از خانم ها حساسیت شنوایی دارند و از شنیدن کلام احترام آمیز خوشحال و از شنیدن کلام تحقیرآمیز ناراحت و عصبانی می شوند، بنابراین مرد باید زن خود را بشناسد و اگر همسرش حساسیت کلامی دارد، زبان خود را کنترل کند.

علیزاده می افزاید: زنها بیش از مردان از حساسیت شنوایی بالا برخوردار هستند بنابراین این مسوولیت مرد را چند برابر می کند که مواظب گفتار خود باشد زیرا زنها با شنیدن کلام خوب آرام می شوند هر چند برخی مردان نیز حساسیت شنوایی دارند و یک زن باهوش باید مرد خود را شناسایی کند و بهترین کلام را برای او بکار برد.

این مدرس مهارت های زندگی خاطر نشان می کند: زن یا مردی که حساسیت شنوایی دارند، باید از یکدیگر قدردانی و خوبی های هم را بیان کنند زیرا اگر خوبی ها و نکات مثبت به زبان نیاید، آنها تنها می مانند و این عامل آشفتگی روانی آنها خواهد بود.

علیزاده با بیان اینکه مردی در مرکز مشاوره به او گفت، 10 سال پس از ازدواج هنوز همسرش به وی نگفته دوستش دارد، ادامه می دهد: این مرد دارای حساسیت شنوایی است و در صورتیکه همسر وی از این مساله مطلع بود، دلهای آن دو به هم نزدیک تر می شد.

برخی زنان و مردان با کلام آرام نمی شوند

علیزاده با بیان اینکه بسیاری از زنان دارای حساسیت دیداری هستند، می گوید: این افراد با کلام آرام نمی شوند بلکه با دیدن راضی می شوند و به آرامش می رسند، دادن هدیه، اشاره به دست، تکان دادن ابرو، اشاره سر و داشتن پوشش مناسب در برابر این افراد آثار روانی خوبی دارد.

وی تاکید کرد: یک مرد در برابر زنی که دارای حساسیت دیداری است باید دسته گل، شیشه عطر یا یک کادوی مناسب خریداری تا او را خوشحال کند، هر چند در دادن هدیه نیت مهم است نه مبلغ و تشریفات، در دادن هدیه هر اندازه تشریفات زیاد و چشم و هم چشمی باشد آثار آن بسیار پایین و حتی بی مصرف خواهد بود. این کارشناس خانواده تصریح کرد: برخی از مردان نیز از حساسیت دیداری برخوردارند در این صورت همسر این دسته باید خود را زیبا و مرتب جلوه دهند و گاهی به مناسبت های مختلف و بهانه های کوچک، هدیه ای بخرند هر چند خانم ها می توانند این هدیه را با خنده و رفتار پرجاذبه به همسر تقدیم کنند زیرا این دسته از افراد از دریافت هدیه بسیار خرسند شده و در بهداشت روانی آنها موثر است.

حساسیت نوازشی همسران را نسبت به یکدیگر صمیمی می کند

وی از حساسیت نوازشی به عنوان سومین حساسیت یاد کرده و می افزاید: شناسایی این حساسیت همسران را نسبت به یکدیگر صمیمی تر می کند و در صورت بی توجهی ممکن است به صورت ناراحتی هایی خود را نشان دهد.

علیزاده ادامه می دهد: دست دادن، نوازش و در آغوش گرفتن فواید روانی دارد و متابولیسم بدن را متعادل می کند و همین ارتباط عاطفی بسیاری از کدورت ها را از بین می برد و دلها را به هم نزدیک و فشارهای عصبی را کم می کند و باعث افزایش اشتها نیز می شود.

وی با تاکید بر توجه به این نوع حساسیت، به حساسیت حرکتی اشاره کرده و می گوید: برخی دارای این حساسیت هستند و دوست دارند فعالیت کنند، قدم بزنند، خرید کنند و ویترین ها را تماشا کنند. باید با این افراد گاهی همراهی کنیم، در واقع از ترکیب حساسیت دیداری و حرکت افراد جنبشی ها تشکیل می شوند.

علیزاده تصریح می کند: اگر خانمی در منزل آرام نیست مرد می تواند، به او کمک کند، یا مرد پیوسته در حال تلاش و فعالیت است که این رفتار باید مورد احترام زن باشد، باید دقت شود، همسران هرگز رفتارهای یکدیگر را مسخره نکنند زیرا غیر از ناراحتی چیزی عایدشان نمی شود.

به گفته علیزاده، افرادی که حساسیت حرکتی دارند، فعالیتشان زیاد است و از این رفتار لذت می برند. ( ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها