فابیوس وزیر خارجه فرانسه در سفر به عربستان با مقامات ریاض درباره تحولات منطقه به رایزنی پرداخت. یکی از مباحث مطرح شده از سوی وی پیرامون توافقات ایران و گروه 1+5 بود.
کد خبر: ۷۸۷۴۰۹
فابیوس از چه می‌گوید

وی در سخنانش تاکید داشته که تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله لغو خواهد شد و راستی‌آزمایی ملاک لغو تحریم‌ها است به گونه‌ای که غرب هر زمان لازم بداند تحریم را باز خواهد گرداند. به عبارتی وی از برگشت‌پذیر بودن تحریم‌ها در صورت تحقق نیافتن خواسته‌های غرب سخن گفت.

از سوی دیگر وی ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه دانسته و تاکید می‌کند که فرانسه اجازه داشتن بمب هسته‌ای به ایران را نخواهد داد و پاریس برای صلح و امنیت منطقه به مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌پردازد. این مواضع در حالی مطرح می‌شود که در باره ادعاهای فابیوس چند نکته قابل توجه است.

اولا اگر فرانسه واقعاً به دنبال امنیت و ثبات در منطقه است باید به مقابله با رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه بپردازد. نکته مهم آنکه فرانسه باید به خاطر کمک‌های پنهان به رژیم صهیونیستی در دهه 1950 و 1960 برای ساخت بمب هسته‌ای از جهانیان عذرخواهی کرده و خلع سلاح این رژیم را به عنوان اقدام جبرانی پیگیری کند.

ثانیاً فابیوس در حالی از امنیت و ثبات در منطقه می‌گوید که در طول سه هفته اخیر عربستان حملات گسترده‌ای به یمن داشته و جنایات گسترده‌ای را رقم زده در حالی که غرب از جمله فرانسه در برابر آن سکوت کرده است. جالب توجه آنکه فابیوس در سفر به عربستان به حمایت همه‌جانبه از ریاض و از جمله فروش تسلیحات به این کشور تاکید کرده است. حمایت‌هایی که نتیجه آن قتل‌عام بیشتر مردم یمن است. رویکردی که فرانسه در قبال رژیم صهیونیستی دارد جنایات گسترده صهیونیستها در غزه را رقم زده است.

ثالثاً فرانسه در طول 4 سال گذشته به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه پرداخته که در سراسر منطقه کشتار می‌کنند به گونه‌ای که جهانیان فرانسه را از متحدان تروریستها می‌دانند. کارنامه فرانسه نشان می‌دهد که این کشور عملاً خود عامل بحران وحامی محورهای اصلی ناامنی‌های منطقه یعنی رژیم صهیونیستی، تروریسم و عربستان است.

براین اساس ادعای فابیوس مبنی بر مقابله با ایران برای تأمین امنیت منطقه فریبی بزرگ است که برای پنهان‌سازی جنایات متحدان منطقه‌ای فرانسه صورت می‌گیرد. در باره تحریم‌ها نیز جهانیان اذعان دارند که پیش از ایران این کشورهای غربی هستند که به لغو تحریم‌ها نیاز دارند چرا که ایران از ظرفیت‌های مهم برای سرمایه‌گذاری است و غرب بحران‌زده اقتصادی برای خروج از بحران نیازمند کنار نهادن زیاده‌خواهی‌ها و لغو تمام تحریم‌ها است. رفتارهای مغرضانه فرانسه و آمریکا حقانیت ایران مبنی بر لزوم لغو یک‌جای تمام تحریم را اثبات می‌کند.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها