در آستانه برپایی ششمین همایش داروسازی بالینی عنوان شد

تبعات حضور نداشتن داروساز در بیمارستان‌ها

دبیر علمی ششمین همایش داروسازی بالینی گفت: مصرف غیر منطقی دارو، عوارض و تداخلات دارویی از پیامدهای حضور نداشتن داروساز در بیمارستان‌هاست.
کد خبر: ۷۸۷۳۹۴
تبعات حضور نداشتن داروساز در بیمارستان‌ها

به گزارش جام جم آنلاین دکتر محمد سیستانی زاد در آستانه برپایی " ششمین همایش داروسازی بالینی ایران" که از روز چهارشنبه 26 فروردین ماه در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود با اعلام این مطلب افزود: از آنجا که برای بیماران پس از ترخیص از بیمارستان ها داروهای متعددی تجویز می شود، امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا داروسازان پیش از ترخیص بیماران به آنان در زمینه نحوه مصرف صحیح داروها آموزش می دهند. این در حالیست که بیش از 95 درصد بیمارستان های ما هم اینک برای ارایه خدمات مشاوره دارویی فاقد داروساز هستند.

وی با اشاره به اینکه حضور داروسازان در سیستم درمانی، منطقی شدن مصرف دارو و کاهش تداخلات دارویی را به همراه دارد،
تصریح کرد: به دلیل ارایه نشدن خدمات مشاوره دارویی، بیماران پس از ترخیص از بیمارستان ها از نظر مصرف داروها سرگردان می شوند.

به گفته دکتر سیستانی زاد از آنجا که نحوه صحیح مصرف دارو بخشی از فرآیند درمان به شمار می رود و بهبود بیمار در گرو مصرف صحیح دارو است در جوامع پیشرفته این امر برعهده داروساز گذاشته شده و بر آن تاکید می شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما تاکنون به نقش داروسازان در سیستم درمان چندان پرداخته نشده است که انتظار می رود در طرح تحول نظام سلامت، این امر مورد تاکید مسئولان وزارت بهداشت قرار گیرد.

دبیر علمی ششمین همایش داروسازی بالینی یادآور شد: با توجه به اهمیت این موضوع، محور همایش امسال انجمن متخصصین داروسازی بالینی به موضوع "داروساز و طرح تحول نظام سلامت" اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: طی یک پژوهش انجام شده در کشور در زمینه بررسی نحوه صحیح مصرف داروها از سوی بیماران پس از ترخیص از بیمارستان، مشخص شد که در بیمارانی که توسط داروساز مشاوره نشده اند در هفته اول ترخیص از بیمارستان حدود 50 درصد و در ماه اول ترخیص حدود 70 درصد بیماران به دلیل اطلاع رسانی نشدن در مورد نحوه صحیح مصرف دارو، دارو های خود را از نظر دفعات مصرفی، زمان و نحوه مصرف به اشتباه مورد استفاده قرار می دهند. این در حالی است که در افرادی که توسط داروساز قبل از ترخیص مشاوره دارویی شده اند، میزان مصرف نادرست دارو در هفته اول 5 درصد و در ماه اول 15 درصد بوده است.

وی گفت: حضور داروسازان در سیستم درمان بیماران منجر به منطقی شدن مصرف دارو، کاهش تداخلات دارویی و عوارض جانبی دارویی، کاهش طول مدت درمان و زمان بستری در بیمارستان ها و مراکز درمانی و در نهایت کاهش هزینه های درمانی می شود.

ششمین همایش داروسازی بالینی ایران از سوی انجمن متخصصین داروسازی بالینی و با حمایت دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران 26 تا 28 فروردین ماه امسال در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها