صنعتگران دیگر به آخر خط رسیده‌اند

طناب پوسیده صنعت اصفهان در انتظار ترمیم

«ابهام» و «سردرگمی» اصلی‌ترین دلیلی است که صنایع اصفهان را در سال‌های اخیر «گوشه‌ نشین» کرده است؛ صنایعی که در سال‌های نه چندان دور، موتور محرک اقتصاد کشور بود و کالاهای اصلی و اساسی حوزه‌های مختلف کشور را تولید می‌کرد.
کد خبر: ۷۸۷۳۳۳
طناب پوسیده صنعت اصفهان در انتظار ترمیم

با وجود این ، در آغاز سال جدید و با راهبردهای رهبر معظم انقلاب، امیدهای بی‌شماری در دل صنعتگران خرد و متوسط اصفهان جوانه زده و روزنه امیدی برای پیشرفت و توسعه در دل آنها ایجاد کرده است.

ایشان در نخستین بیانات خود در سال جدید تاکید کردند که لازم است همه برای تقویت تولید ملی و جان گرفتن صنایع خرد و متوسط داخلی بسیج شوند.

به گفته ایشان: «آن چیزی که در سال‌های بعد از این باید به عنوان هدف اقتصاد مورد توجه باشد، عبارت است از سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی و همه تلاش‌ها از سوی همه باید برای تقویت تولید داخلی بسیج شود.»

بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، لازم است در سال 94 و سال‌های آینده حمایت‌های لازم از بنگاه‌های تولیدی متوسط و کوچک انجام گیرد تا شرایط بهتری را در توسعه تولید محصولات داخلی شاهد باشیم.

این رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در حالی عنوان شده که صنایع کشور پس از پشت سر گذاشتن تحریم‌های گسترده و نوسان‌های مختلف مالی و اعتباری، به تدریج روند رو به رشد خود را آغاز کرده‌اند و به سمت تولید بیشتر رفته‌اند.

یک فرصت استثنایی برای صنایع اصفهان

اصفهان از نظر اقتصادی از موقعیت بسیار ممتازی در سطح کشور برخوردار است. مهم‌ترین مزیت اقتصادی این استان، واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار زیادی است که در اصفهان و شهرهای پیرامونی آن فعالیت دارند.

این استان با دارا بودن هشت هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی پس از استان تهران در رده دوم استان‌های صنعتی کشور قرار دارد. بر اساس آمارهای موجود، 16 درصد تولید ناخالص ملی، 70 درصد تولید فولاد، 50 درصد تولید سنگ و مصالح ساختمانی، 60 درصد تولیدات طلا و 32 درصد فرآورده‌های نفتی در اصفهان تولید می‌شود.

در چنین شرایطی می‌تواند این‌گونه حساب کرد که اصفهان عصر صنعتی شدن را پشت سر گذاشته و وارد عصر فراصنعتی شده است.

با این وجود، هنوز هم چالش‌های بسیاری بر سر راه صنایع اصفهان قرار دارد تا بتوانند تولید خود را بیش از پیش افزایش دهند و حرکت خود را رو به سوی مسیر مثبت هدایت کنند.

صنایع اصفهان، نیازمند توجه ویژه

آنچه به عنوان مشکلات عدیده صنایع اصفهان مطرح شده، قابل حل است اما باید پذیرفت که این صنایع نیازمند توجه ویژه از سوی سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی استان است.

این، موضوعی است که رئیس کمیسیون صنایع دوره هفتم اتاق بازرگانی نیز بر آن تاکید دارد. مصطفی رناسی در کنار اینکه تاکید می‌کند صنایع نیازمند عنایت ویژه مسئولان است، می‌گوید: باید شرایطی ایجاد کرد که مشکلات صنایع برطرف شود تا آنها با ظرفیت‌های بیشتری به فعالیت بپردازند.

وی بخشی از مشکلات ایجاد شده برای صنایع را مربوط به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و قوانین سازمان تامین اجتماعی می‌داند و ادامه می‌دهد: در ارتباط با هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت سهم صنعت به صنعتگران باید بگویم متاسفانه مشکلات زیادی در این ارتباط برای واحدهای صنعتی ایجاد شد، شاهد افزایش هزینه‌های تولید بودیم اما در پرداخت سهم صنایع از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها کوتاهی شد؛ البته مشکلاتی هم با سازمان تامین اجتماعی داریم که نیاز است این سازمان به معنای واقعی خصوصی شود تا شاهد رقابتی شدن فعالیت‌های آن باشیم.

بانک‌ها صنایع را تنها نگذارند

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های صنعتگران در سال‌های اخیر به چگونگی همکاری و فعالیت‌ بانک‌ها در قالب ارائه تسهیلات و همچنین بنگاه‌داری موسسات مالی بازمی‌گردد.

صنعتگران اعتقاد دارند که فعالیت‌های نامطلوب شبکه‌های بانکی در سال‌های اخیر سبب شده تا امکان توسعه و پیشرفت از آنها گرفته شود. این موضوع، انتقادی است که از سوی رهبر معظم انقلاب هم مطرح شد و ایشان برخی بانک‌ها را مقصر اصلی در تعطیلی برخی واحدهای صنعتی دانستند.

ایشان فرمودند: «بعضی از بانک‌ها در سراسر کشور با شیوه‌های خاص، برخی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را به تعطیلی کشاندند و نابود کردند.» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز بر این موضوع تاکید دارد.

عبدالوهاب سهل‌آبادی می‌گوید: اصفهان میزبان صنایع بزرگی است که در کشور حرف اول را می‌زنند اما چالش‌های زیادی در حوزه بانکی دارند چرا که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، سختگیری زیادی می‌کنند. وی می‌افزاید: برخی از واحدهای صنعتی به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های خود دچار مشکل شده‌اند و با وجود این مشکلات باید جریمه نیز بپردازند.

وی با بیان اینکه بخشودگی جرایم بانکی می‌تواند جان تازه‌ای به بخش تولید استان ببخشد، ادامه می‌دهد: بهره‌های بانکی بالا سبب شده تولیدکنندگان نتوانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند.

سهل‌آبادی همچنین خواستار بخشودگی جرایم و معوقات بانکی شده و می‌گوید: پرداخت بهره‌های 25 درصدی برای بخش تولید سنگین است.

صنایع مظلوم واقع شده‌اند

مرتضی بیشه‌ای، رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی مبارکه نیز از مظلومیت صنایع سخن به میان می‌آورد و تاکید می‌کند که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان صنعتی و اقتصادی استان، با سختگیری‌های غیرمنطقی، چوب لای چرخ صنعتگران گذاشته‌اند.

وی تصریح می‌کند: به دلیل برخورد تنگ‌نظرانه مدیران دولتی در بخش‌های صنعتی و در مجموع برخوردهای تنگ‌نظرانه سیستم اداری استان با فعالان اقتصادی، سرمایه‌ها به تهران، شیراز و خراسان رفته است.

او برخورد بدنه اداری بخش اقتصادی اصفهان را «تند» و «نامطلوب» عنوان می‌کند و می‌افزاید: استان‌های دیگر با عطوفت و مهربانی با سرمایه‌گذاران برخورد می‌کنند؛ اما در اصفهان اگر کارخانه‌ای مشکل دارد به راحتی آن را پلمب می‌کنند در صورتی که باید مشکل آن کارخانه مورد بررسی قرار گیرد و راهکار به او بدهند.

بیشه‌ای با بیان اینکه اصفهان در اعتمادسازی برای کارآفرینان از استان‌های دیگر عقب افتاده است، یادآور می‌شود: فراموش نکنیم که بسیاری از صنعتگران اصفهانی به دیگر استان‌ها رفته‌اند و مشکلاتشان حل شده اما در استان خودمان آنها را دفع کرده‌ایم.

سعید ابوالقاسمی - خبرنگار جام جم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها