از پریشان فقط یک چشمه مانده است

تالاب های استان فارس خشک شدند + عکس

باوجود اینکه طی چند ماه اخیر بارش های گسترده ای در استان فارس رخ داد اما وضعیت دریاچه های استان فارس همچنان بحرانی است و سطح گسترده ای از مساحت تالابها خشک است.
کد خبر: ۷۸۶۹۵۲
تالاب های استان فارس خشک شدند + عکس

امسال ایام نوروز مسافران مختلف از سراسر کشور وقتی به تابلو راهنمای جاده ای نگاه می کردند که مسیر دسترسی به تالابهایی مثل «پریشان» را نشان می داد، از اینکه به مکان باصفایی می رسیدند، خشنود می شدند اما به محض اینکه به نزدیک تالاب می رسیدند اثری از آب و دریاچه نمی دیدند، کوچکترها از والدینشان می پرسیدند پس دریاچه کجاست و بزرگترها فقط پاسخ می دادند خشک شده است.

مشابه این اتفاق امسال به کرات دیده می شد، تالاب هایی که روزگاری محلی برای پذیرایی مسافران و دوستداران محیط زیست بود و امروز از آن فقط یک بستر خشک باقی مانده است.

سالهاست که خشکسالی و عوامل انسانی نظیر حفر چاه، برداشت بی رویه و... باعث شده که دریاچه های فارس یا خشک باشند یا از کم آبی رنج ببرند.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اشاره به وضعیت نگران کننده تالابهای این استان گفت: متاسفانه وضعیت تالابهای استان فارس مانند سالهای گذشته بسیار نگران کننده هست و هر روز بدتر می شود.

علمدار علمداری با تاکید بر ضروت توجه به احیای دریاچه های استان فارس، افزود: متاسفانه هر روز وضعیت دریاچه ها بدتر می شود به گونه ای که با ادامه این روند دیگر نمی توان انتظار داشت که دریاچه های به زودی احیا شوند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم وجود مدیریت مصرف آب، هر روز وضعیت خشکی دریاچه های استان بحرانی تر و پایدار می شود از این رو باید تدابیر ویژه ای در این خصوص اتخاذ شود.

این کارشناس حوزه محیط زیست در خصوص وضعیت دریاچه ها گفت: به عنوان نمونه دریاچه کافتر به طور کامل خشک است و هر روز وضعیت آن بدتر می شود.

علمداری گفت: دریاچه پریشان نسبت به دریاچه کافتر وضعیت بهتری دارد به گونه ای که قسمتی از این دریاچه که مربوط به چشمه بنگ است به مقدار کمی آب دارد.

وی در خصوص دریاچه مهارلو گفت: دریاچه مهارلو به دلیل بارش های اوایل فروردین ماه تا حدودی آبدار است اما عمق آب بسیار کم است با وجود این میزان آب در حیات دریاچه تاثیرگذار است.

این کارشناس حوزه محیط زیست افزود: دریاچه بختگان که بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور است همچنان خشک و به یک شوره زار تبدیل شده است.

وی با اظهار نگرانی از وضعیت بحرانی دریاچه بختگان، گفت: خشک شدن این دریاچه در زندگی مردم منطقه تاثیر زیادی داشته به گونه ای که تعداد زیادی از انجیرستانهای این منطقه خشک شده است.

علمداری با اشاره به اینکه با خشک شدن دریاچه بختگان نشانه های ورود کویر به استان دیده شده، افزود: به عنوان نمونه می توان به گرم بودن هوا در روز و سرد بودن آن در شب اشاره کرد.

وی گفت: خشک شدن این دریاچه در تغییر اقلیم منطقه تاثیر زیادی داشته به گونه ای که زندگی مردم را مختل کرده است.

علمداری افزود: ورود کویر به داخل استان باعث تعلیل پوشش گیاهی و کاهش اقلیم رطوبتی منطقه شده و درحال حاضر تاثیر آن روی انجیرستانهای استهبان و منطقه قابل مشاهده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: درحال حاضر شرایط کویری و ورود بیابان به استان باعث شده که پوشش‌های گیاهی در منطقه رشد و تولید مثل کافی نداشته و مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با تاکید بر لزوم اقدامی سریع برای خروج بختگان از این وضعیت، اظهارداشت: در تاریخچه سدسازی در استان فارس اولین سد درودزن بوده که در استان برای تامین آب ۴۳ هزار هکتار اراضی زده شده اما درحال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت در اطراف این سد وجود دارد که این امر در خشک شدن بختگان موثر بوده است.

علمداری با تاکید بر لزوم اختصاص حقابه دریاچه بختگان، افزود: متاسفانه بیش از ۹۵ درصد از آبهای استان فارس صرف منابع کشاورزی می‌شود و دیگر آبی برای اختصاص حقابه دریاچه‌ها باقی نمی‌ماند.

این کارشناس حوزه محیط زیست اظهارداشت: با توجه به وضعیت دریاچه های استان باید منتظر پدیده ریزگرد بود.

وی با اشاره به اینکه آب یکی از پایه‌های اساسی و مهم زندگی و حیات تالاب‌هاست، افزود: طی چند سال اخیر با خشک شدن دریاچه‌ها و به‌وجود آمدن پدیده‌های ناشی از خشک شدن آنها، اهمیت تالاب‌ها درک شد درحالی که در گذشته این‌گونه نبود.

علمداری با اشاره به مزایای وجود تالاب‌ها، گفت: تالاب‌ها به عنوان یک پدیده طبیعی عمل کرده و سیلاب‌ها را در خود ذخیره می‌کنند به‌گونه‌ای که همان مزایای سدها را دارند.

این کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه تالاب‌ها ذخیره‌گاه آب به‌شمار می‌روند، افزود: از دیگر مزایای آن می‌توان به تغذیه سفره آبهای زیرزمینی از طریق تالاب‌ها اشاره کرد.

علمداری اظهارداشت: علاوه بر این وجود تالاب‌ها در امرار معاش و زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد به‌گونه‌ای که خشک شدن آنها خطراتی را به همراه داشته است.

وی گفت: در حوزه توریسم و گردشگری نیز تالاب‌ها نقش مهمی ایفا  می‌کنند همچنین در زمینه اقلیم منطقه از بعد آب و هوایی نیز موثر است.

از دریاچه پریشان فقط چشمه بنگ مانده است

دبیر موسسه ۱۳ فروردین نیز گفت: دریاچه های استان فارس با توجه به برداشت های بی رویه آب طی چند سال گذشته خشک شده است.

علی اکبر کاظمینی افزود: خشک شدن دریاچه ها در تغییر اکوسیستم مناطق تاثیر زیادی داشته به گونه ای که این امر باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

وی در خصوص دریاچه پریشان گفت: چشمه بنگ مربوط به این دریاچه تا حدودی آبدار است و این امر باعث برگشت سگ آبی و دیگر گونه ها به دریاچه شده است.

این فعال حوزه محیط زیست اظهار داشت: دریاچه مهارلو نیز به دلیل ورود فاضلاب شیراز تا حدودی آبدار است اما دیگر دریاچه های استان همچنان خشک است و باید هر چه سریعتر برای احیای آنها اقدام شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها