سازمان‌های حقوق بشری هشدار می دهند

فاجعه انسانی در یمن

محاصره هوایی و دریایی مردم یمن توسط نیروهای متجاوز عربستانی به کمک برخی از کشورهای عرب منطقه موجب شده تا بسیاری از کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری نسبت به وخامت بحران انسانی در این کشور ابراز نگرانی کنند.
کد خبر: ۷۸۶۷۲۳
فاجعه انسانی در یمن

در همین زمینه هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل با انتشار گزارشی و بیان این‌که بحران انسانی در یمن ساعت به ساعت وخیم‌تر می‌شود، اعلام کرد: افزایش موج حملات و درگیری‌ها باعث شده میلیون‌ها نفر از مردم این کشور در معرض مرگ یا مجروحیت باشند.

ژوهانس ون درکلاو، مسئول این بخش سازمان ملل عصر جمعه در کنفرانسی خبری در ژنو در همین زمینه گفت: مشکلات پیشین در یمن و بحران کنونی، وضع انسانی را وخیم‌تر و مردم را نسبت به گذشته آسیب‌پذیرتر کرده است.

به گفته وی، حملات هوایی که طی بیش از دو هفته گذشته بیشتر مناطق یمن را هدف قرار داده، بهداشت عمومی، آب آشامیدنی و دسترسی راحت مردم به مواد غذایی را تحت تاثیر قرار داده است.

آن طور که رسانه‌های خبری می‌گویند، 16 میلیون نفر از 25 میلیون نفر جمعیت یمن پیش از آغاز این درگیری‌ها نیازمند دسترسی به خدمات اساسی بودند که با وجود این جنگ، این مساله حادتر شده است. مشکل دیگری که به واسطه این جنگ به وجود آمده، سیل عظیم آوارگانی است که به دلیل این جنگ مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند کشورهایی همچون جیبوتی و بخش‌های خودمختار سومالی شاهد حضور گسترده این آوارگان بوده است.

زیرساخت‌های شهری همچون مدارس، مراکز بهداشتی، بازارها، نیروگاه‌های برق و انبارها در پی این حملات بشدت آسیب دیده‌اند. کمبود غذا و سوخت و قطعی برق نیز به طور گسترده در مناطق مختلف این کشور دیده می‌شود. این در حالی است که از شهر عدن، دومین شهر بزرگ یمن نیز خبر می‌رسد طی چند روز آینده و با ادامه حملات، دسترسی حدود یک میلیون نفر به آب آشامیدنی محدود خواهد شد.

مراکز بهداشتی و درمانی نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند، بیشتر ژنراتورهای این بیمارستان‌ها آسیب ‌دیده و آب کافی برای انجام عمل‌های مختلف وجود ندارد.

در این میان گفته می‌شود سازمان‌های کمک‌رسان توانسته‌اند خدمات و وسایل مورد نیاز درمانی را در اختیار 18 بیمارستان در سراسر یمن قرار دهند. البته مشکل بزرگ‌تر این است که نیروهای وابسته به سازمان ملل و سازمان‌های کمک‌رسان براحتی نمی‌توانند این کمک‌ها را در اختیار مراکز درمانی قرار دهند و احتمال آسیب دیدن و مرگ آنها وجود دارد. نمونه مشخص آن خبر چند روز پیش بود که سه نیروی کمک‌رسان یمنی در شهر عدن و هنگام نجات جان چند شهروند، جان خود را از دست دادند.

تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن

پس از گذشت 17 روز از تهاجم گسترده ائتلاف به رهبری عربستان، اکنون زمزمه‌هایی برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک دراین‌باره شنیده می‌شود. در همین باره وزیر امور خارجه ترکیه از توافق تهران و آنکارا برای حل بحران یمن خبر داد و گفت که رئیس‌جمهور این کشور برای متقاعد کردن سران آل‌سعود به ریاض سفر خواهد کرد.

به گزارش فارس، چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیروز در کنفرانسی خبری، از توافق کشورش با طرح ایران برای حل بحران یمن خبر داد. وی از توافقی چهاربندی خبر داد که بند اول آن توقف درگیری‌ها و حملات عربستان به یمن است. گفته می‌شود بندهای اصلی این توافق عبارتند از: 1ـ توقف حمله، 2ـ ارسال کمک‌های بشردوستانه، 3ـ آغاز گفت‌وگوهای داخلی و 4ـ تشکیل دولت فراگیر در یمن.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه جمعه شب تلفنی با پادشاه عربستان سعودی و امیر قطر درباره مهم‌ترین تحولات منطقه، روابط دوجانبه و برخی مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کرد. وی همچنین دیشب با شیخ تمیم حمد‌آل‌ثانی تلفنی گفت‌وگو کرد.

به دنبال مخالفت پارلمان پاکستان مبنی بر عدم ارسال نیروی زمینی به یمن، مقامات سعودی درصدد واکنش به این تصمیم برآمده و روز گذشته اعلام شد سازمان هواپیمایی عربستان سعودی به یک هواپیمای پاکستان اجازه ورود به حریم هوایی این کشور را نداده و مدعی شد این هواپیما هیچ مجوزی برای ورود به حریم هوایی آن نداشته است. به نوشته روزنامه عکاظ، سازمان هواپیمایی عربستان اعلام کرد در راستای «حفظ حریم هوایی خود» به یک فروند هواپیمای بوئینگ 767 متعلق به شرکت هواپیمایی شاهین پاکستان اجازه نداده وارد حریم هوایی این کشور شود و علت آن را نداشتن مجوز اعلام کرده است.

در یک تحول دیگر اعلام شد بررسی پیش‌نویس کشورهای حوزه خلیج‌فارس درباره یمن در شورای امنیت به دلیل اختلافات این کشور‌ها و روسیه بر سر یمن به احتمال زیاد به تاخیر خواهد افتاد. قرار است رای‌گیری درباره این پیش‌نویس دوشنبه هفته جاری صورت گیرد، اما روسیه خواستار زمان بیشتر برای مشورت درباره آن شده است. منابع دیپلماتیک تصریح کردند که اختلافات میان دو طرف بر سر تحریم تسلیحاتی و تحریم برخی شخصیت‌های یمنی است. در این پیش‌نویس مقرر شده است که شخصیت‌های یمنی از جمله عبدالملک الحوثی و علی عبدالله صالح در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار گیرند، اما روسیه می‌گوید باید همه طرف‌ها از جمله دولت این کشور به ریاست عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری شامل این تحریم شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها