هشدار معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر

افزایش ۲۰ درصدی مصرف محرک‌ها و آمفتامین‌های تخدیری

استاد دانشکده علوم اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ریشه کن کردن مواد روانگردان‌ که بسیار خطرناک و کشنده هستند همکاری و تعامل تمام دستگاههای دولتی را می‌طلبد، به گونه‌ای که باید با یک برنامه همه جانبه و منسجم برای برنامه‌ریزی اقتصادی، اجتماعی و ریشه‌کن کردن آسیب‌ها و مسایل اجتماعی صورت بگیرد.
کد خبر: ۷۸۶۵۶۳
افزودن گچ و مواد بیهوش کننده به روانگردانها

دکتر فواد شجاعی، همکاری تمامی نهادهای دولتی، خصوصی و مردمی را در تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر مهم دانست، افزود: روانگردان‌ها که امروزه با اشکال و ابعاد متنوع و مختلف به راحتی تهیه و مصرف شوند، دارای ناخالصی‌های زیادی هستند که نگران‌کننده‌اند. لذا برای مقابله با اعتیاد، باید مبارزه با این مواد را در اولویت قرار داد.

وی با بیان اینکه هروئین، کافئین، گچ و مواد بیهوش کننده مثل کتامین از جمله مواد ناخالصی هستند که به روانگردان‌ها افزوده می‌شوند، اظهار داشت: این مواد تبدیل به قرص‌هایی رنگارنگ شده که محرک زا بوده و در عین حال توهم ایجاد می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اثرات قرص‌های روانگردان بعد از مصرف با عوارض متعددی بروز می‌یابند، ادامه داد: هر قرص برای هر شخص تحت هر شرایطی و با هر ترکیبی اثر یکسانی ندارد که عمده‌ترین دلیل آن وجود ناخالصی تفاوت دوزهای مواد ترکیبی و سابقه مصرف است، اگر میزان گرایش جوانان ایرانی به سمت موادمخدر افزایش پیدا کند قطعا شاخص سلامت ایران از متوسط به زیر متوسط می‌رسد.

شجاعی دیدن برنامه‌ها و فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای را در گرایش جوانان به مصرف مواد روانگردان موثر دانست و اضافه کرد: الگوهای کاذبی که از طریق ماهواره برای جوانان به نمایش در می‌آیند، می‌تواند یکی از عوامل مهم گرایش جوانان به سمت مصرف این مواد باشد.

به گفته وی، نوجوانان به خاطر خصوصیات نوجوانی آسیب‌پذیری بسیاری دارند، آنها نسبت به دنیای رو به گسترشی که در آن زندگی می‌کنند کنجکاوترند. نوجوانان پویا و جستجوگر به هر جا سر می‌کشند، اگر در مسیر، راه‌هایی گشوده شوند که لذت و بی خبری در آنها وجود داشته باشند آنها به سرعت جذب آن راه‌ها می‌شوند.

شجاعی افزود: از دیگر عللی که نوجوانان در مورد روی آوردن به مصرف مواد مخدر و روا نگردان ها ذکر می‌کنند گریز از تنش‌ها، فشارهای زندگی، کسالت و بی حوصلگی است. اگر مصرف مواد مخدر برای گریز از وظایف و تعهدات دوران نوجوانی یعنی فراگیری شیوه برخورد با فشارها و کسب مهار تهای ادراکی و اجتماعی صورت گیرد، خود مانع از پدید آمدن توانایی‌های لازم در نوجوانان وابسته به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها برای مواجهه با انواع مسائل در دوران بزرگسالی می‌شود.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: بنابراین به تعبیری می‌توان گفت که زمینه‌های انحراف و بزهکاری اجتماعی به شکل بالقوه در نوجوانان وجود دارد و چنانچه محیط برای آنها مساعد نباشد به انحراف کشیده شده و در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند، به همین منظور باید راهکارهای لازم جهت مقابله فوری با آن مد نظر قرار گیرد.

شجاعی اجتماعی شدن مبارزه با مواد و مخدر را در گرو آگاه‌سازی نوجوان که تاثیر بسزایی در کاهش گرایش او به مصرف روان‌گردان‌ها دارد، دانست و اظهار داشت: این آگاه‌سازی باید با توجه به سن، رشد عقلی، حساسیت و ظرافت شخصیت آنها انجام شود، باید از بیش از حد بزرگ جلوه دادن مساله خودداری کنیم. صحت اطلاعات ارائه شده، عدم انکار ابعاد مثبت و منفی مواد مخدر و سعی درتبدیل نصایح به درد دلهای دوستانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نوجوانان برای خود عقایدی دارند و دائما سوال‌های متعددی به ذهنشان خطور می‌کند، بنابراین بهتر است والدین قبل از اینکه شروع به صحبت کنند با دقت تمام شنوای حرفهای فرزندشان باشند، بعد از اینکه به صحبت‌های آنها گوش دادند، بسیار مناسب است تا با او صحبت کرده و او را از تجربیات شخصی خود آگاه کنند.

شجاعی همچنین در پایان نقش پلیس را در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها را بیش از سایر دستگاه‌ها و نهادها مهم دانست و افزود: پلیس جهت مقابله با مواد مخدر و روان‌گردان ضمن رعایت موازین قانونی باید از روش‌های نوین استفاده کند، نقش پلیس به دلیل امکان برقراری ارتباط با خانواده قربانیان مرتبط با مواد مخدر می تواند از عواقب وخیم آن بر خانواده آنها جلوگیری کند. (ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها