در حالی شهرستان پلدختر در حاشیه رودخانه کشکان قرار گرفته که به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان ۱۹ روستای این شهرستان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.
کد خبر: ۷۸۶۵۱۹
۱۹ روستا، مشق تشنگی می کنند + عکس

علیرضا کاکاوند با اشاره به وضعیت آبرسانی به روستاهای استان افزود: در استان لرستان دو هزار و ۸۶۱ روستا وجود دارد که از این تعداد هزار و ۵۶۱ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

وی افزود: این در حالیست که هم اکنون ۱۰۴روستای بالای ۲۰ خانوار در استان دارای مشکل آب آشامیدنی هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان افزود: پیش بینی می شود به دلیل خشکسالی سالهای اخیر تعداد ۳۷۷ روستا در تابستان امسال با مشکل آب آشامیدنی مواجه شوند.

کاکاوند اعتبار مورد نیاز برای گذر از خشکسالی در استان را ۳۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اعتبار مورد نیاز برای خشکسالی و پروژه های نیمه تمام در سال ۹۴ حدود ۹۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: در شهرستان پلدختر حدود ۱۹ روستا با مشکل مواجه هستند که برای تک تک آنها به خصوص روستاهای منطقه جنوب پلدختر برنامه داریم.

کاکاوند در زمینه تامین و توزیع اعتبارات خشکسالی مربوط به بخش آبرسانی به روستاها نیز گفت: هنوز اعتبارات سال ۹۴ توزیع نشده است ولی در قانون بودجه ۹۴ یک رقم ۴۰۰میلیارد تومان و یک رقم ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آب آشامیدنی روستایی دیده شده است که تلاش می کنیم سهم لرستان اختصاص داده شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان به مشکلات فرا روی این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: در مرحله اول بحث خشکسالی است به طوری که فقط در شهرستانهای کوهدشت و رومشکان تعداد ۶۹ حلقه چاه از مدار خارج شده و حدود ۱۹ متر تراز آب های زیرزمینی پایین رفته است.

وی افزود: مشکل بعدی به ویژه در فصل گرما استفاده غیرمجاز از آب آشامیدنی برای مصارف غیر آشامیدنی بالاخص آبیاری باغات و مزارع است که در این راستا باید فرهنگسازی مناسب صورت گیرد و علاوه بر آن با استفاده کنندگان غیرمجاز برخورد قاطع صورت گیرد.

کاکاوند از مردم روستاهای استان لرستان خواست با توجه به کاهش نزولات آسمانی و کاهش شدید دبی چاهها و چشمه ها و با عنایت به اینکه آب ماده غیر قابل جایگزین است در مصرف آب نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان سرقت تاسیسات آبرسانی شامل کابل، ترانس برق، تابلو برق، دریچه و غیره را مشکل دیگر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان عنوان کرد و افزود: از مردم تقاضا می شود نسبت به پرداخت به موقع قبوض آب بهاء اقدام کنند تا بتوان در راستای اجرای پروژه های آبرسانی و رفع مشکل آب آشامیدنی روستاها قدم برداشت.

کاکاوند گفت: در حال حاضر حدود ۳۳ میلیارد ریال از مطالبات این شرکت در دست مردم بوده و پرداخت نشده است که در صورت پرداخت این مطالبات می توان برخی پروژه ها را به سرانجام رساند.

بنا بر این گزارش، جنوب استان لرستان با رودخانه های سیمره و کشکان و مادیان رود، بار بخش عمده ای از تولید غلات استان را به دوش می کشد که با وقوع خشکسالی های ۱۳ سال گذشته در استان لرستان و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی شاهد مشکلات جدی در زمینه آب شرب در شهرستانهای کوهدشت، پلدختر و رومشکان بوده ایم.

سالانه نزدیک به ۱۲ میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می شود که ۶۳ درصد از این میزان آب از حوزه کارون بزرگ و به طور عمده رودخانه دز و مابقی از حوزه کرخه خارج می شود و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون در استان خوزستان جمع می شود.

این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه ۶۶ درصد از سیمره تخلیه و ۳۳ درصد باقی مانده از حوزه کشکان شهرستان پلدختر خارج می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها