جام‌جم بررسی می‌کند: نگاهی به جایگاه اجتماعی زنان و تاثیر آن بر نقش همسری و مادری

دلم برای زن بودنم تنگ شده است

زندگی زنان را نباید تک بعدی دید همان‌طور که حضرت‌زهرا(س) که از الگوهای کمال است، زنی تک بعدی نبود. منظور توجه به حضور خانوادگی زنان و نقش اجتماعی آنها به طور همزمان است به گونه‌ای که هیچ یک از این نقش‌ها قربانی دیگری نشود البته با عنایت به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، ایفای نقش‌های خانوادگی در اولویت قرار دارد، همان‌طور که در مورد مردان نیز گفته می‌شود پرداختن به امرار معاش نباید آنها را از وظایف خانوادگی‌شان دور کند.
کد خبر: ۷۸۶۰۳۵
زنان، هم حضور خانگی هم نقش‌آفرینی اجتماعی

پس شکی نیست در مواجهه با حوزه زنان باید دست به اولویت‌بندی مسائل زد و من معتقدم ارتقای آگاهی و تلاش برای رشد فرهنگی زنان در راس نیازهای آنها قرار دارد. زنان باید اطلاعات بیشتری در مورد جایگاه خود، ارتباط با خانواده و نیز رابطه با جامعه فرا بگیرند تا به رشد انقلاب، اجتماع و نسل آینده کمک کنند.

موضوع دیگری که به اندازه آگاه‌سازی مهم است، توجه به نقش زنان در ثبات خانواده است. شورای فرهنگی اجتماعی زنان به دنبال تامین و تسهیل ازدواج‌های آگاهانه و مسئولانه است، همچنین پیگیر پایداری و استحکام خانواده‌ها. سال 93 تمرکز این شورا و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر بر این موضوع بود و تعالی خانواده و جمعیت، آموزش خانواده‌ها و پیشگیری از طلاق در صدر مهندسی فرهنگی و گفتمان‌سازی این دو نهاد قرار داشت. البته مسائل حقوقی و فرهنگی زنان بویژه اشتغال آنها هم مد نظر بود، اما در حوزه فرهنگ‌سازی برای ازدیاد نسل موفقیت‌های بیشتری حاصل شد و خانواده‌ها با وجود تنگناهای معیشتی، دغدغه‌های جمعیتی را درک کردند و با نظام همراهی کردند.

پس حالا که مردم بویژه زنان ثابت کرده‌اند که اهل همراهی هستند جامعه نیز موظف است زمینه‌ای را فراهم کند تا زنان در کمال سلامت و شادابی هم وظایف خانوادگی‌شان را ایفا کنند و هم در جامعه حضوری موثر داشته باشند.

کبری خزعلی - رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها