اعضای پارلمان پاکستان روز گذشته با هرگونه مداخله در یمن و جنگ با شیعیان حوثی مخالفت کرد. این در حالی است که آمریکا و عربستان بشدت این کشور را تحت فشار گذاشته بودند تا برای کمک به ائتلاف غیرقانونی عربستان سعودی برای جنگ در یمن نیرو و تجهیزات ارسال کند.
کد خبر: ۷۸۵۸۷۹
پارلمان پاکستان با مداخله در یمن مخالفت کرد

جنگ سعودی‌ها در یمن که اکنون وارد پانزدهمین روز خود شده است تاکنون برای ریاض هیچ دستاوردی نداشته است و مقامات آمریکایی نیز به طور تلویحی اشاره می‌کنند که ناامنی‌ها در این کشور موجب قدرت گرفتن شبکه‌های تروریستی ازجمله القاعده شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، یکی از اعضای پارلمان پاکستان روز گذشته گفت: جنگ یمن جنگ ما نیست و توصیه ما به دولت اسلام‌آباد این است که ارتش پاکستان نباید به یمن برود. ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم تا با هرگونه تهدید علیه اماکن مقدس به مقابله بپردازیم، اما آنچه که در یمن اتفاق می‌افتد تهدید نیست. سناتور طاهر حسین مشدی، اپوزیسیون دولت پاکستان نیز گفت: مهاجمان، سعودی هستند و قربانیان، یمنی‌ها هستند. بنابراین مهاجمان به دنبال درخواست کمک از کشورهای خارجی چون پاکستان هستند تا برای انجام عملیات بیشتر در یمن به این کشور کمک کنند.

ماه گذشته میلادی عربستان کمپین حملات هوایی خود را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد و به دلیل این‌که این دو کشور مرز مشترک دارند ریاض از این مساله بیمناک است که بی‌ثباتی در یمن به مرزهای عربستان نفوذ کند.

در همین حال نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان گفته است به هر ترتیبی از تمامیت ارضی عربستان در مقابل تهدیدها حمایت و دفاع می‌کند. تصمیم روز گذشته پارلمان پاکستان در شرایطی گرفته می‌شود که آمریکایی‌ها بشدت دولت پاکستان را برای اعزام نیرو به یمن تحت فشار گذاشته بودند. در همین رابطه دولت واشنگتن درخواست پاکستان را برای خرید هلی‌کوپترهای جنگنده پیشرفته، موشک و دیگر تجهیزات ساخت آمریکا تصویب کرد؛ اقدامی که ظرفیت پاکستان برای مبارزه با تروریسم را تقویت می‌کند.

بازی آمریکایی‌ها

مقام‌های آمریکایی روزهای گذشته اعلام کردند در حال تسریع تحویل سلاح به ائتلاف تحت هدایت عربستان سعودی هستند که حوثی‌ها را در یمن هدف قرار داده است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، آنتونی بلینکن معاون وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا همچنین در حال تقویت تبادل اطلاعات جاسوسی با این ائتلاف است. بلینکن روز سه‌شنبه در سفری به ریاض گفت که آمریکا تحویل سلاح به ائتلاف تحت رهبری عربستان را تسریع کرده است.

وی گفت که این حرکت در حمایت از عربستان انجام می‌شود که «درحال ارسال پیامی روشن به حوثی‌ها و متحدان آنهاست مبنی بر این‌که نمی‌توانند به زور یمن را بگیرند.»

مقامات آمریکایی در حالی به ائتلاف غیرقانونی عربستان کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌رسانند که خودشان اعتراف دارند بی‌ثباتی و آشوب در یمن موجب رشد القاعده شده است. روز گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروهای القاعده از هرج و مرج در یمن برای کسب قدرت و به دست گرفتن کنترل اراضی بیشتر بهره‌برداری می‌کنند.

به گفته وی، شرایط در یمن بروشنی بی‌ثبات است، جناح‌ها و گروه‌های مختلف در این کشور فعال هستند و یکی از آنها القاعده در شبه‌جزیره عربستان است که از فرصت بی‌نظمی و سقوط دولت مرکزی استفاده کرده است. عربستان و هم‌پیمانانش در منطقه با حمایت آمریکا از 15 روز قبل به بهانه حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن، تجاوز را به خاک این کشور آغاز کرده‌اند. در اثر این حملات تاکنون شمار زیادی غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند و ویرانی‌های فراوانی در مناطق مسکونی به وجود آمده است.

شهر اشباح

هم‌اکنون سازمان‌های امدادرسانی نسبت به یک بحران انسانی در شهر بندری عدن در جنوب هشدار می‌دهند و می‌گویند این شهر بیشتر به یک «شهر اشباح» تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در صنعا، پایتخت یمن اعلام کرد هم اکنون شرایط انسانی در یمن بسیار اسفناک است، بویژه آن‌که این کشور ۹۰ درصد مایحتاج غذایی خود را از خارج از کشور وارد می‌کند و هم‌اکنون تمامی مسیرهای هوایی، دریایی و زمینی به این کشور بسته است. جنایات ائتلاف سعودی‌ها علیه یمن به حدی است که اصحاب رسانه‌های خبری مصر، عملیات این ائتلاف را به تمسخر گرفته و آن را «طبل توخالی» عنوان کردند.

همچنین استیوان دوجریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره بحران یمن و احتمال شکل گرفتن گفت‌وگوهایی در دوحه گفت: جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن در حال مذاکره با مسئولان عربستانی در دوحه، پایتخت قطر برای توقف جنگ است.

از سوی دیگر، یوسف بن علوی، وزیر خارجه سلطنت عمان گفت: کشورش آمادگی کامل دارد تا به سازمان ملل برای میانجیگری جهت پایان دادن به جنگ یمن کمک کند، اما طرف‌های درگیر تاکنون آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات پایان دادن به جنگ کنونی اعلام نکرده‌اند. طی روزهای گذشته جنبش انصارالله یمن ابتدا با شرکت در مذاکرات دوحه مخالفت کرده بود، اما چند روز پیش اعلام کرد حاضر است در نشستی از این قبیل در دوحه شرکت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها