نمایندگان از هیات رئیسه خواستار شدند؛

اولویت بررسی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای

رئیس کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه تعهدات ایران و ۱+۵ یک جاده دوطرفه است، گفت: اگر آنها تعهدات خود را درباره لغو تحریم‌ها نقض کنند، با شتابی بیش از ۱۰ سال قبل فعالیت‌ هسته‌ای را دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۷۸۴۴۴۰
تحریم‌ برگردد پرشتاب‌تر از قبل فعالیت‌ هسته‌ای را دنبال می‌کنیم

علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران، با اشاره به انتشار بیانیه لوزان در پی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، از حضور وزیر امور خارجه در جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و گفت:‌ پس از بحث و بررسی در این رابطه، موضع کمیسیون اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به تهدید خود نسبت به بیانیه صادر شده در لوزان، اظهار داشت: بعد از موافقتنامه ژنو، بر اساس برنامه تعریف شده قرار بود مذاکرات فشرده‌ای میان ایران و ۱+۵ چه به صورت جمعی و چه به صورت انفرادی از جمله با آمریکایی‌ها که محور مشکلات تحمیلی بر ما هستند، انجام شود که طی این مدت این موارد صورت گرفته است.

بروجردی ادامه داد: در مذاکره برای توافق، داد و ستد وجود دارد که در آن هم باید منافع ملی حفظ شود و هم بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی، برخی محدودیت‌های مقطعی را پذیرا باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این مساله یک نٌرم جهانی است که در تاریخچه برخی کشورها از جمله ژاپن نیز دیده می‌شود که بعد از طی یک دوره زمانی، پرونده آنها عادی شده است و آنچه برای ما مهم است نیز حفظ دستاوردهای ملی در عرصه هسته‌ای است که یک بعد آن، ظرفیت دانشمندان ماست و استمرار این سیاستگذاری نیز از وظایف سازمان انرژی اتمی و نهادهای مربوطه است.

بروجردی با اشاره به برخی محورهای مطرح در بیانیه لوزان، اظهار داشت: از جمله این محورها،‌ اصرار آمریکایی‌ها مبنی بر حذف راکتور آب سنگین اراک است که مٌدام تکرار می‌کنند و به هیچ وجه برای ما قابل قبول نبود و با وجود آنکه خود آمریکایی‌ها و چینی‌ها چنین طرحی داده بودند، متخصصان ما نظر جمهوری اسلامی را در این رابطه به آنها تحمیل کردند که این راکتور با حفظ ماهیت آب سنگین و با حداقل خروجی پلوتونیوم، کار را ادامه دهد.

جمهوری اسلامی عملاً وارد باشگاه کشورهای دارای صاحب فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای شده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پذیرفتن حق غنی‌سازی ما و به رسمیت شناختن آن، نکته مهمی بود؛ ادبیات آمریکایی‌ها در گذشته را فراموش نکرده‌ایم که این مساله را قبول نمی‌کردند اما در این بیانیه چرخش موضع آنها را شاهدیم که این را به عنوان یک اصل پذیرفتند.

بروجردی گفت: جمهوری اسلامی ایران عملاً وارد باشگاه کشورهای دارای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای شده است، اما آمریکایی‌ها با وجود آنکه طبق ماده ۶ NPT باید به سمت کاهش تولید بمب بروند، اما همچنان بمب‌های جدید می‌سازند که نقض تعهدات آنهاست.

وی تصریح کرد: ‌آمریکایی‌ها و ۱+۵ بر اساس بیانیه لوزان به تعهدات خود عمل کنند که یکی از آنها صدور قطعنامه‌ای جدید برای لغو شش قطعنامه قبلی شورای امنیت و نیز لغو یکجای قطعنامه‌های تحریمی اتحادیه اروپاست، تعهدات ما نیز ایفا می‌شود و انجام تعهدات آنها در برابر تعهدات جمهوری اسلامی نیز انتظار به حقی است که منجر به حفظ توانمندی هسته‌ای ما می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر آنها به هر دلیلی تخلف کنند، باید توجه داشت که ما در سال گذشته فوریت طرحی را بررسی و تثبیت کردیم و امسال نیز آن را در دستور کار کمیسیون امنیت ملی داریم و در صورت تخلف آنها، تکالیف جدیدی را برای دولت ایجاد می‌کنیم؛ این غیرقابل قبول است که ما تعهداتی را بپذیریم و آنها به قول خودشان عمل نکنند.

در صورت برگشت پرونده ایران به شورای امنیت، کار ۱۰ سال پیش را تکرار می‌کنیم

بروجردی در پاسخ به پرسشی درباره پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی و اجرای موقت آن و نیاز به مصوبه مجلس، گفت: ما ۱۰ سال قبل نیز که جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرد، اعلام کردیم که اگر موضوع هسته‌ای ما از شورای حٌکام به شورای امنیت برود، دولت را مکلف می‌کنیم که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و این کار را کردیم؛ در حال حاضر نیز اگر چنین اتفاقی بیفتد، همان اقدام را انجام خواهیم داد.

یک مرحله‌ای بودن توافق برای زمانی است که توافق الزامی امضا شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره تفاسیر مختلفی که از بیانیه لوزان صورت می‌گیرد، اظهار داشت: تفاسیر گوناگون است، اما به لحاظ حقوقی بیانیه مطبوعاتی الزام‌آور نیست تا زمانی که به سمت یک متن لازم‌الاجرا بروند؛ بنابراین آنچه الزام‌آور است، همان متنی است که قرار است تا ۱۱ تیر ماه آماده شود.

وی تاکید کرد: یک مرحله‌ای بودن توافق برای زمانی است که اقدامی برای اجرا وجود داشته باشد.

بروجردی همچنین در رابطه با ماهیت سایت هسته‌ای فوردو در آینده و بر اساس بیانیه لوزان،‌ گفت: تاسیسات فوردو به دلیل رویکرد پدافند غیرعامل ایجاد شد و هزار سانتریفیوژ نیز توافق شده که در آن فعال باشد که اگر آنها تخطی کردند، از این ظرفیت استفاده کنیم که این یک نوع بازدارندگی است؛ در عین حال ظرفیت نطنز نیز محفوظ است.

وی افزود: بر اساس گزارشی هم که اعلام شده، کار تحقیقاتی بر روی ماشین‌های پیشرفته IR۸ دنبال می‌شود که اگر این مسائل اعمال شود، نشان می‌دهد در کار هسته‌ای درجا نخواهیم زد.

اگر تحریم‌ها برگردد، با شتابی بیشتر از ۱۰ سال قبل فعالیت‌ هسته‌ای دنبال می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره میزان متناظر بودن تعهدات دو طرف در بیانیه لوزان و نیز متناظر بودن برگشت تحریم‌ها و نیز برگشت فعالیت‌های هسته‌ای ایران با توجه به سختی آن، تصریح کرد: آنها تعهداتی از جمله خروج پرونده هسته‌ای ما از شورای امنیت و فرستادن آن به شورای حکام آژانس و نیز لغو یکجای تحریم‌ها و دیگر نکاتی که از طرف تیم هسته‌ای ما اعلام شده و برای ما ملاک است، دارند که باید به آن عمل کنند و ما نیز آنقدر ظرفیت در عرصه کارهای صلح‌آمیز هسته‌ای داریم که بتوانیم آن را محفوظ نگه داریم و با تحقیقات آن را گسترش دهیم.

بروجردی عنوان کرد: برگشت پ‍ذیر بودن یا نبودن تعهدات دو طرف نیز ناظر به دو طرفه بودن این جاده است؛ اگر آنها تعهدات خود را نقض کنند، با توجه به توانمندی‌هایی که امروز نسبت به گذشته در عرصه هسته‌ای داریم، شتاب ما، شتاب ۱۰ سال قبل نخواهد بود و می‌توانیم به سرعت به نقطه‌ای مادون بمب هسته‌ای برسیم.

مذاکره‌کنندگان نسبت به متنی که برای ۱۱ تیر تدوین می‌شود، دقت کنند

وی در ادامه تاکید کرد:‌ آنچه برای ما مهم است، آن چیزی است که تا ۱۱ تیر نگارش می‌شود که الزام حقوقی خواهد داشت؛ آمریکایی‌ها نیز برای قانع کردن افکارعمومی خود و صهیونیست‌ها حرف‌های دیگری می‌زنند و از ادبیات خاصی استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: آنچه باید نسبت به آن دقت شود، همان متنی است که قرار است تا ۱۱ تیر تدوین شود و آنها نمی‌توانند از آن متن فرار کنند و حرف دیگری بزنند، چون یک متن نهایی و حقوقی است.

بروجردی همچنین در رابطه با موضع کلی مجلس نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان، تصریح کرد: نظرات مخالف درباره پروتکل الحاقی کم نیست، اما هم جامعه ما به برکت انقلاب اسلامی، جامعه آزادی است و هم مجلس نظرات مختلفی دارد، آنچه مهم است این است که در سایه همدلی و هم‌زبانی که شعار سال است، هم نظرات نمایندگان شنیده شود و هم حرف‌های دولت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فقط برای تو كه تایید نمی كنی می نویسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
ای بابا ای بابا

نیازمندی ها