واکنش مثبت بورس به نتایج لوزان

شاخص کل بورس به 67 هزارواحد رسید

شاخص بورس هرکشور یکی از سیاسی ترین شاخص هاست که هرگونه تصمیم گیری در سطح کلان هر کشور می تواند به راحتی آن را با لا و پایین کند.
کد خبر: ۷۸۴۰۵۲
شاخص کل بورس به 67 هزارواحد رسید

بورس تهران نیز که در ماههای اخیر حال و روز خوشی نداشت، امروز به نتایج مثبت مذاکرات هسته ای لوزان و چشم انداز امیدوار کننده آینده اقتصادی و سیاسی کشور واکنش مثبت نشان داد و با عبور تقاضای خرید از مرز هزار میلیارد تومان و صعود شاخص کل بورس به 67 هزار تا رکوردی جدید را بعد از مدتها رکود در سال جدید رقم زد.

امروز درپایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار، تعداد 389 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از هزارو 284 میلیارد ریال در 24 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و شاخص کل با 2099 واحد افزایش (3.19 درصد) به رقم 67827 واحد رسید.

همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ارتباطات سیار ایران، مخابرات ایران، سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان به خود اختصاص دادند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را بانک صادرات، بانک سینا، آلومینیوم ایران، بین المللی توسعه ساختمان، کالسیمین، ایران ترانسفو، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری غدیر، سایپا و بانک پاسارگاد به نام خود ثبت کردند.

چنین تقاضای خریدی پس از دوره ای از رکود در بازار بورس و همچنین افت قیمت در بازارهای طلا و ارز نشاندهنده تاثیر پذیری اکثر شرکت ها از نتایج مذاکرات و اقبا ل سهامداران ازخرید بوده است.

اگرچه شاخص کل بورس کشورنسبت به رشد نقدینگی کشور که از سال 83 حدود 12 برابر شده است بسیار عقب ماندگی دارد اما تکانه های ایجاد شده می تواند مثبت باشد و درکنار اجرای سیاست های اقتصادی با ثبات از سوی دولت، نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

به گفته کارشناسان با توجه به حجم نقدینگی کشور شاخص کل بورس باید 120 هزار واحد باشد، اما این شاخص که امروز به 67 هزار واحد رسیده است نیمی از آن چیزی است که باید درشرایط فعلی باشد و امید می رود در سال 94 با تحقق اتفاقات خوب در سطح روابط بین المللی و ایجاد فضای مثبت کسب و کار شاهد رشد بازار سرمایه درکشور باشیم.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها