رئیس جمهوری آمریکا بعد از صدور بیانیه پایانی نشست لوزان سوئیس با بیان اینکه توانستیم به یک توافق تاریخی با ایران دست پیدا کنیم گفت: سخت ترین تحریمها را علیه ایران اعمال کردیم اما تحریمها به تنهایی نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.
کد خبر: ۷۸۳۶۴۶
اوباما: به توافق تاریخی با ایران دست یافتیم

باراک اوباما افزود: ما به یک توافق مشترک رسیدیم که خوب بود.، این چارچوب می تواند نگذارد ایران احیانا به سوی فعالیتهای نظامی برود.

اوباما تاکید کرد: پس از ماهها فعالیتهای دیپلماتیک پیچیده و نفس گیر به توافقی خوب که اهداف اساسی را محقق می کند دست پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: در سه ماه آینده جزئیات بیشتر شفاف تر خواهد شد. بر اساس این توافق صورت گرفته ایران دیگرنخواهد توانست پلوتونیوم برای مقاصد نطامی تولید کند.

اوباما در ادامه گفت: بر اساس این توافق صورت گرفته ایران دیگر رآکتور آب سنگین جدیدی را تولید نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: این توافق جلوی غنی سازی بیشتر ایران را خواهد گرفت و تا دو سوم ظرفیت غنی سازی ایران را کاهش خواهد داد.

اوباما گفت: هر تخطی که شاهد باشیم دوباره تحریمها باز می گردد. فعالیت هسته ای ایران باید قابلیت شفاف سازی داشته باشد و از برنامه اقدام مشترک پیروی کند.

وی افزود: این توافقی بلندمدت خواهد بود و از دسترسی ایران به بمب ممانعت خواهد کرد.

اوباما گفت: تا 11 تیرماه روی این توافق مشترکا کار خواهیم کرد. اکر ایران آنگونه که در این مذاکرات رفتار کرد رفتار کند تحریمها برداشته خواهند شد.

وی افزود: از ایران انتظار نداریم که همه برنامه هسته ای خود را برچیند. ایران می تواند فعالیت صلح آمیز هسته ای داشته باشد.

وی گفت: ما بر روی بدیلهای گوناگونی در خاورمیانه کار می کنیم. اما بهترین بدیل را باید انتخاب کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: فتوای رهبر ایران که فتوای بسیار خوب و مناسبی بود می تواند پایه و اساس و راهگشای کارهای عملی در آینده باشد.

وی بدون توجه به اقدامات خصمانه امریکا علیه ملت ایران افزود: عدم اعتماد میان ایران و امریکا به جایی نمی انجامد و اعتماد است که همه چیز را به دنبال خود می آورد.

وی با اشاره به نگرانی های نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به برنامه هسته ای ایران گفت: نتانیاهو نگرانی هایی دارد و به دنبال محدود کردن برنامه هسته ای ایران بوده است. توافق امروز می تواند نتانیاهو را نیز راضی کند.

اوباما افزود: در هفته های اینده از کنگره خواهیم خواست تا در مورد برداشتن تحریمها صحبت کنیم.

وی گفت: راه حل دیپلماتیک بهترین راه حلهاست و تا وقتی این راه حل وجود دارد نباید سراغ دیگر راه حلها رفت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها