با پایان یافتن روز هشتم مذاکرات سخت و فشرده کاری بین ایران و 5+1 در شهر لوزان سوئیس به نظر می رسد تا ساعاتی دیگر نتایج این دور از گفت وگو ها از سوی مذاکره کنندگان اعلام خواهد شد؛گفته می شود نحوه اعلام این نتایج درقالب یک بیانیه مشترک خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۳۶۳۹
نتایج مذاکرات تا ساعتی دیگر اعلام می شود

به گزارش جام جم آنلاین، ظاهرا ماراتن مذاکرات 8 روزه ایران و گروه 5+1 در شهر لوزان سوئیس در حال اتمام است. در حالی که تاکنون هنوز هیچ گزارش معتبر از سوی مقامات رسمی دو طرف اعلام نشده است، مگر یک بیانیه مشترک مطبوعاتی.

بر اساس گزارش ها، گفتگوها با ایران به اندازه کافی پیشرفت کرده است که مذاکرات تا پایان مهلت تعیین شده (پایان ژوئن) ادامه پیدا کند.

آسوشیتدپرس خبر می‌دهد ایران و پنج بعلاوه یک بر سر "محدود کردن" برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌اند. ایران در عوض خواستار لغو تحریم‌ها است اما شش قدرت جهانی از ایران خواسته‌اند برای برداشتن تحریم‌ها، جزئیات مراحل محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را تا پایان ژوئن در اختیار آنها قرار دهد.

منابع آمریکایی می‌گویند بیانیه مشترک ایران و پنج بعلاوه یک به دو زبان فارسی و انگلیسی قرائت می‌شود. ابتدا خانم موگرینی و بعد آقای ظریف بیانیه را قرائت خواهند کرد.

یکی از مقامات ایرانی به رویترز گفته بیانیه‌ای که آقای ظریف و خانم موگرینی قرائت خواهند کرد اعلام توافق نیست: "این فقط یک بیانیه است."

در کنفرانس خبری امشب محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سپس جان کری، وزیر خارجه آمریکا، سخن خواهند گفت.

آسوشیتدپرس از قول منابع غربی مدعی شده است که ایران و آمریکا درباره چارچوب توافق هسته‌ای و مسیر مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای به توافق رسیده‌اند اما درباره اینکه چه بخشی از این توافق را به طور عمومی منتشر کنند اختلاف نظر دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول این مقام‌های غربی می‌گوید که تمرکز گفتگوها اکنون بر این است که بیانیه مشترک و آنچه طرفین باید تا ضرب‌الاجل ژوئن بکنند چه طور تنظیم شود.

در همین حال برخی منابع نیز اعلام کرده اند که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز کنفرانس خبری درهمین زمینه خواهد داشت.


درهمین رابطه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری همتای امریکایی وی ساعت 16 به وقت محلی - 18 و 30 به وقت تهران - مذاکره خود را آغاز کردند و حدود 30 دقیقه بعد به آن پایان دادند.

پیشتر نیز ظریف رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفته بود: پیشرفت خوبی داشتیم البته هنوز به نقطه پایان نرسیده ایم. امیدوارم کارها بخوبی پیش برود و تا آخر وقت امروز امکان اطلاع رسانی رسمی باشد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در عین حال گفت: از ابتدا گفتیم هیچ وقت قرار نبود امروز توافقی داشته باشیم.

محمدجواد ظریف در صفحه شخصی توییتر خودنوشت: راه حل ها پیدا شد آماده ایم نوشتن پیش نویس را هرچه سریع تر شروع کنیم.

در واقع، هنوز هیچ کس از مفاد این خبرهای خوب اطلاعاتی ندارد.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها