هیات‌های مذاکره کننده هر کدام از کشورهای حاضر در هتل بوریواژ شهر لوزان، محل برگزاری گفتگوهای اتمی شش قدرت جهانی با ایران، عصر چهارشنبه رایزنی‌های داخلی بر روی متن بیانیه‌ای که قرار است تا ساعاتی دیگر منتشر شود، را آغاز کردند.
کد خبر: ۷۸۳۵۴۵
رایزنی‌های داخلی هیات‌های مذاکره‌کننده

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ار خبر گزاری ها ، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که قرار است تا ساعاتی دیگر در یک نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه ایران، نتیجه گفتگوهای یک هفته گذشته در لوزان را به اطلاع عموم برساند، در پیامی در توئیتر گفت «سخت مشغول نهایی کردن توافق هستیم. یک توافق خوب.»

با وجود سپری شدن ضرب الاجل ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ برای رسیدن به یک تفاهم سیاسی در پایان مارس بر سر اجزای اساسی توافق جامع هسته‌ای، هیات‌های مذاکره کننده دو طرف این مذاکرات حساس را بامداد چهارشنبه و پس از یک استراحت کوتاه، از سر گرفتند.

طرفین توافق کرده بودند که تا پایان سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴، درباره اصول اصلی یک توافق جامع، که هدف آن از یک سو رفع نگرانی‌های بین المللی از فعالیت‌های اتمی ایران و از سوی دیگر لغو تحریم‌های فلج کننده اقتصادی علیه ایران است، به نقطه‌ای مشترک برسند، که از آن به عنوان تفاهم سیاسی یاد می‌شد.

با آن که آخرین دور از این مذاکرات فشرده تا پیش از رسیدن به مهلت تعیین شده، تا پاسی از نیمه شب سه شنبه در جریان بود، دو طرف با تاکید بر آن که «توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است»، تصمیم گرفتند بر خلاف دوره‌های گذشته، بدون اعلام تمدید مهلت مذاکرات، آن را در وقت‌های اضافه در روز چهارشنبه ادامه دهند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، و لوران فابیوس همتای فرانسوی او روز گذشته لوزان را ترک کردند؛ اما گفته‌اند در صورت لزوم باز خواند گشت. گفته می‌شود وانگ یی وزیر خارجه چین نیز پیش از آنها مذاکرات را ترک گفته بود. معاونان این سه وزیر همچنان در لوزان باقی مانده‌اند و گفتگوها را با دیگر همتایان خود ادامه می‌دهند.

با توجه به این که لاوروف، فابیوس و وانگ یی در لوزان حضور ندارند، به نظر نمی‌رسد که باز هم نشست‌ ایران و ۱+۵ در سطح برگزار شود، و اگر هم برگزار شود معاونان آنها در جلسه حاضر خواهند شد.

قرار است نتیجه این مذاکرات، توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵، تا ساعاتی دیگر در یک نشست مطبوعاتی اعلام شود.

با این حال، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد هیات ایرانی در لوزان، با بیان این که درباره لغو تحریم‌ها دربرخی موارد راه حل‌هایی پیدا شده است، گفت «ما نمی‌توانیم توافقی داشته باشیم که در آنها لغو تحریم‌ها نباشد. حتما باید همه تحریم‌ها لغو شوند.»

عراقچی با اشاره به این که ایران در گام اول خواهان رفع تحریم‌های اقتصادی است، گفت تحریم‌ها از لحاظ کمی و کیفی گستره خاصی دارد که شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا را شامل می‌شود.

معاون وزیر خارجه ایران پیشتر در گفتگویی زنده با تلویزیون دولتی ایران گفت «در پایان امروز توافقی نخواهیم داشت، چرا که توافق زمانی است که متن مکتوب و نگارش شده باشد؛ هر چند در برخی مسائل نگارش متن مکتوب آغاز شده است.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به نشست وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و معاونان وزرای خارجه روسیه، چین و فرانسه پیوست. پس از پایان این نشست، وزیران خارجه آمریکا و ایران بطور دوجانبه گفتگو کردند.

در همین حال، سناتور جمهوریخواه تام کاتن، در واکنش به ادامه یافتن گفتگوها پس از پایان ضرب الاجل سه‌شنبه، گفت بهترین راه حل، ترک مذاکرات و بازگشت به موضع قدرت است، و در ادامه افزود کنگره باید فورا در مورد تحریم‌های ایران اقدام کند.

مذاکرات دیشب ایران و گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، تا ساعت یک و نیم بامداد چهارشنبه به وقت محلی در شهر لوزان سوئیس ادامه داشت، و پس از استراحتی کوتاه، از ساعت شش صبح از سر گرفته شد.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده و تیم امنیت ملی او، در ساعات ابتدایی پس از نیمه شب سه شنبه به وقت سوئیس، از طریق تله کنفرانس با جان کری و ارنست مونیز گفتگو کرده و در جریان آخرین تحولات صورت گرفته در مذاکرات قرار گرفتند.

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از صبح امروز تا کنون، دو بار یا یکدیگر دیدار کرده و گفتگوهای دوجانبه در حوزه فنی را ادامه دادند.

در همین حال، نخست وزیر رژیم اسرائیل روز چهارشنبه بار دیگر هشدار داد که امتیاز دادن به ایران در لوزان به توافق بدی منجر خواهد شد، که اسرائیل، خاورمیانه و صلح جهانی را به خطر می‌اندازد.

به گفته بنیامین نتانیاهو، که از مخالفان سرسخت مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران است، اکنون زمان آن رسیده که جامعه بین المللی بر یک توافق خوب پافشاری کند.

پیشتر، خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه به نقل از وزیر خارجه بریتانیا نوشت مذاکرات اتمی جاری پیشرفت داشته است، اما هنوز مسائل مهمی باقی مانده که باید حل شوند. فیلیپ هاموند در ادامه گفتگو با شبکه بی.بی.سی گفت، برخی از این مسائل حل نشده، فنی و با جزئیات است، و بنابراین «کار زیادی باقی مانده است که انجام شود؛ اما روی این مسائل کار می‌کنیم.»

گزارش: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
United States
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
۰
۰
امیدوار هستیم كه در این مورد، یك توافق خوب انجام گیرد.

نیازمندی ها