زیباترین دریاچه استان قزوین میزبان گردشگران است

اوان، دریاچه ای بی نیاز از بارش + عکس

دریاچه اوان به عنوان زیباترین دریاچه استان قزوین در طول سال به ویژه ایام نوروز میزبان هزاران نفر از طبیعت گردانی است که به قصد بهرمندی از این جاذبه طبیعی به محل این دریاچه سفر می کنند.
کد خبر: ۷۸۳۳۵۱
اوان، دریاچه ای بی نیاز از بارش + عکس

الموت منطقه ای در شمال شرق قزوین است که با وجود وسعت و جمعیتی اندک دربردارنده تنوع و غنای فرهنگی و طبیعی بسیار ارزشمندی است. اقوام تات، ترک آذری، رومانلو، کرد و گیلک از جمله قومیت های الموت هستند.

همچنین الموت در کنار ثروت ارزشمند تنوع زبانی و فرهنگی از ثروت های متعدد طبیعی نیز برخوردار است و در این بین دریاچه اوان یکی از زیباترین و ارزشمند ترین بهره های خدادادی است که طبیعت به استان قزوین بخشیده است.

این دریاچه با جلوه هایی زیبا و ظرفیت های بالقوه و بالفعل تفریح و تفرج می تواند یکی از فرصت های ارزشمند مسافرانی باشد که در کنار همه جذابیت های سفر، بیشتر مشتاق برخورداری از جلوه ها و جاذبه تفریحی اماکن گوناگون هستند.

اوان دریاچه ای بی نیاز از بارش

دریاچه آب شیرین اوان در نیمه شمال شرقی استان قزوین، در دامنه کوه خشچال و در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد که می توان از مسیر اتوبان های کرج- قزوین و قزوین- زنجان به این محیط بکر طبیعی دسترسی داشت.

همچنین چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد این دریاچه را که در ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد را در برگرفته اند.

این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد و پانزده متری از سطح دریا واقع شده‌است. طول آن در طویل ‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر است.

این محیط طبیعی احتمالاً ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیر فعال است.

اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه این دریاچه بازمانده دریاچه بزرگ «کاسپین» است. دلیلی که برای این مدعا می آورند تغییریافتگی نام کاسپین به قزوین است.

نکته جالب در رابطه با دریاچه اوان این است که این دریاچه نه از آب بارش های فصلی که تنها از آب چشمه‌های کوچک زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می‌شود و بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می‌شود بر همین اساس با غلیان دایمی آب چشمه های زیرسطحی آب اوان همیشه در سطح صاف و زلال می نماید.

قابلیت های طبیعی اوان

عمیق‌ترین بخش اوان حدود ۷ متر با دمای آب ۲۳ درجه سانتیگراد و میدان دید کمتر از یک متر است که در جنوب شرقی آن واقع شده‌است. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

اما در ایام نوروز با شکوفا شدن فضای سبز پیرامون دریاچه، اوان محل مناسبی برای تفرج و ماهی گیری و به ویژه گذراندن روز طبیعت است.

بر همین اساس سالانه همزمان با فرارسیدن روز طبیعت پیرامون این دریاچه مملو از خانواده هایی است که از شهرهای مختلف استان های تهران، البرز و قزوین برای برخورداری از این محیط بکر خود را به اوان رسانده اند.

حیات وحش و پوشش گیاهی ارزشمند

غیر از گونه های درختی دست کاشت مانند بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان و گونه های مختلف دیگر از خانواده گرامینه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند. از گیاهان داخل دریاچه هم می توان به نی بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد.

وجود گونه های متعدد نامبرده در جوار دریاچه محیط طبیعی دل انگیزی و زیبایی خاصی به دریاچه بخشیده است که همین ویژگی یکی از اصلی ترین عوامل جذابیت این محیط طبیعی برای گردشگران به ویژه گردشگران تهرانی و البرزی است که از محیط آپارتمانی و هوای آلوده شهرها در رنج هستند.

گذشته از گونه های گیاهی از گونه های جانوری اطراف اوان می توان به کل و بز، خرس قهوه ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، سیاه گوش (گربه وحشی)، انواع عقاب ها، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و انواع گنجشک سانان، لاک پشت و خرچنگ اشاره کرد. همچنین انواع ماهی از جمله قزل آلای رنگین، کپور و اردک ماهی نیز در آب اوان زندگی می کنند که همه ساله با آغاز فصل بهار فص ماهیگیری نیز در این دریاچه آغاز می شود.

طبیعت قزوین فرصتی ایده آل برای رهایی از زندگی دودی و آپارتمانی

خوشبختانه طبیعت استان قزوین با وجود رشد غیرقابل مهار زندگی صنعتی و شهرنشینی در استان و استان های مجاور که تهران و کرج در راس همه آنها قرار دارند، همچنان با برخورداری از جاذبه های ارزشمند خدادادی می تواند محمل مناسبی برای لحظه ای آسودن از زندگی دودی و آپارتمانی شهرهای بزرگ باشد.

در این بین دریاچه اوان به عنوان یکی از دهها فرصت برخورداری از جاذبه های طبیعی قزوین همه ساله میزبان تعداد بی شماری از هموطنان عزیز است که به ویژه در ایام نوروز روی به این دریاچه می آورند.

بر همین اساس گردشگران می توانند در کنار برخورداری از جاذبه های طبیعی اوان از سایر جاذبه های طبیعی استان قزوین نظیر جنگل ها، روستاها و چشمه های معدنی طارم، چشمه های آبگرم و روستاهای آوج و تاکستان نیز برخوردار شوند و در کنار سفر به دریاچه اوان خاطره خوشی از تفرج در غالب جاذبه های طبیعی استان قزوین کسب کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها