عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای:

پیشرفت های خوبی حاصل شده است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: پیشرفت های خوبی تا الان حاصل شده است و در خیلی از حوزه ها و بسیاری از مسائل ما موفق شده ایم که به یک راه حل هایی و ترتیباتی برسیم که اهداف دو طرف را تامین کند.
کد خبر: ۷۸۳۲۴۸
پیشرفت های خوبی حاصل شده است

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، سید عباس عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در ارتباط زنده از لوزان سوئیس به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین خبرها درباره مذکرات و اینکه زمزمه هایی که روز یکشنبه در رسانه های مختلف غربی مبنی بر اینکه توافق صورت گرفته شنیده شد و حتی اعداد و ارقامی که در مورد سانتریفیوژها می دادند و همچنین بحث هایی درباره تحقیق و توسعه تا چه حد صحت دارد ، گفت : روز یکشنبه هم ما مذاکرات بسیار فشرده ای در سطوح مختلف داشتیم.

وی افزود : از روز شنبه که وزرای خارجه آلمان و فرانسه و روز یکشنبه نیز وزرای خارجه چین ، انگلیس و روسیه وارد محل مذاکرات شدند، مذاکرات، شکل جدیدتر و جدی تری را به خود گرفته است .

عراقچی گفت : آقای ظریف روز یکشنبه با همتایان چینی و آلمانی خود و خانم موگرینی هم که یکشنبه به مذاکرات ملحق شد جلساتی داشت.

وی ادامه داد : آقای کری و آقای مونیز وزرای خارجه و انرژی آمریکا هم به همین ترتیب با آقای ظریف و دکتر صالحی جلسات خودشان را برگزار کردند.

مذاکرات بسیار فشرده است

معاون وزیر خارجه گفت : ما هم در کنار این دیدارها و یا همراه با آنها، جلسات مربوط به معاونین و کارشناسان را برگزار کردیم که در مجموع مذاکرات بسیار فشرده ای در جریان است و فی الواقع به لحظات بسیار سختی رسیده و موضوعات به جزئیات خودش نزدیک شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان با بیان اینکه برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده است، گفت : برای شاید دو سه موضوع ما هنوز راه حل نداریم ولی حتی ما اگر در این دو سه موضوع هم راه حل پیدا کنیم هنوز نمی توانیم بگوییم به توافق رسیده ایم .

وی افزود: من با قاطعیت می گویم که هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است و شایعات و فضاسازی هایی که صورت گرفته بعضاً با اهداف خاص سیاسی است .

عراقچی افزود : توافق وقتی است که همه مفاد توافق به دست بیاید و ما یک متنی داشته باشیم که با همه جزئیات و با همه ظرایف توافق صورت گرفته باشد .

توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت

وی گفت : ما قطعاً توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت و کاری که الان صورت می گیرد این است که برای همه موضوعاتی که در مذاکره وجود دارد راه حل پیدا شود و وقتی این راه حل ها پیدا شد بعداً قدم بعدی ما این است که این راه حل ها را مکتوب و نگارش کنیم و به شکل یک توافقی که مورد قبول همه باشد دربیاوریم و برای این کار هنوز تا چند ماه دیگر مهلت وجود دارد و کار زیادی هم خواهد بود ولی قسمت اصلی این است که ما بتوانیم به راه حل برسیم .

عضو ارشدتیم مذاکره کننده کشورمان افزود : در خصوص بسیاری از مسائل می توانم بگویم راه حل هایی پیدا شده ، بعضی از موضوعاتی که اتفاقاً خیلی هم سخت بوده راه حل هایش تقریباً پیدا شده است .

وی با بیان اینکه یکی دو موضوع دیگر وجود دارد که ما باید هنوز کار کنیم، افزود : ‌این موضوعات همان طوری که مردم عزیزمان در جریان هستند، شامل دو حوزه است.

عراقچی گفت : اصولا هدف ما در مذاکرات دو هدف اصلی است ، یک هدف مربوط به برنامه هسته ای صلح آمیز ایران می شود که ما در این مذاکرات و توافق احتمالی به دنبال این است که اهداف صلح آمیز این برنامه را نشان دهد و ماهیت صرفاً صلح آمیزش را تعیین کند و هدف دوم مذاکره رفع تحریم هاست ، تحریم هایی که به خاطر برنامه هسته ای ایران برقرار شده است .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود : ما در هر دوجهت حرکت می کنیم و موضوع برنامه هسته ای و اعتماد سازی ، بحث ظرفیت غنی سازی ، بحث ذخایر هسته ای ایران و مواد غنی شده ایران و نحوه نظارت تاسیسات هسته ای ما در نطنز و در فردو و همینطور رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک مطرح است که درخصوص اینها باید راه حل پیدا شود که ماهیت صلح آمیز اینها به هر حال تایید و نشان داده شود و اطمینان کافی بدست آید.

عراقچی ادامه داد: در مقابل هم تحریم ها باید برداشته شود ، از تحریم هایی که اتحادیه اروپا و تحریم هایی که آمریکا گذاشته و نهایتاً تحریم های شورای امنیت که به هر حال از اهمیت بسیار خاصی به لحاظ سیاسی و حقوقی برخوردار است .

قطعا باید شش قطعنامه تحریم لغو شود

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه شش قطعنامه تحریمی علیه ایران وجود دارد، گفت: قطعا این شش قطعنامه باید لغو شود ؛ حتما تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا وآمریکا باید برداشته و لغو شود ؛ اینها چیزهایی است که ما به دنبال آن هستیم .

وی گفت : ما صبح دوشنبه جلسه وزرای خارجه 1+5 و ایران را خواهیم داشت که آن جلسه بسیار تعیین کننده خواهد بود در اینکه ما واقعا می توانیم در پایان این جلسه یا در ادامه آن جلسه به یک جمع بندی نزدیک شویم یا نه.

معاون وزیر خارجه افزود: ممکن است که ما کل روز دوشنبه یا حتی سه شنبه نیاز شود و تا هر زمانی که نیاز باشد پشت میز مذاکره خواهیم بود . اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره به منظور رسیدن به یک راه حل مذاکراتی کاملاً وجود دارد .

وی اضافه کرد: یک اراده قوی ایی وجود دارد ما تا هر زمانی که نیاز باشد در این مذاکرات حضور پیدا خواهیم کرد، طرف های مقابل ما هم البته از اراده لازم برخوردار هستند منتهی رسیدن به یک توافق کار سختی است ؛ توافقی که برای همه توافق خوبی باشد .

عراقچی افزود: به هر حال وقتی توافقی انجام می شود هر طرف باید بتواند از این توافق در سمت و در کشور خودش دفاع کند و بتواند بگوید به خواسته هایی که داشته رسیده است .

وی اضافه کرد : خواسته طرف مقابل ما اعتماد سازی است ؛ خواسته ما هم احترام به برنامه هسته ای مان و‌ شناسایی بین المللی برنامه هسته ایمان است و در کنارش رفع تحریم ها .

رسیدن به توافق،‌ کاملاً در دسترس است

عراقچی ادامه داد: اینکه چگونه به یک توافق برسیم که همه اینها را با هم داشته باشد کار سختی است ولی ما راه زیادی را تا الان رفته ایم و معتقدیم ادامه راه را هم که قابل رفتن است به نظر ما رسیدن به یک توافق ،‌ کاملاً در دسترس است ، نیاز است به اینکه دو طرف تصمیمات جدی بگیرند.

وی گفت : ما به سهم خودمان برای اعتماد سازی جدی هستیم و تصمیمات لازم را گرفته ایم ؛ باید طرف مقابل ما هم این تصمیمات لازم را در رفع تحریم ها و در احترام به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها