استقبال گردشگران از «سپهر سپهران»

فلک الافلاک رکورد زد

با استقبال گردشگران و مسافران نوروزی از قلعه فلک الافلاک این بنای تاریخی طی دو روز گذشته شاهد رکوردزنی در بازدید گردشگران بوده است.
کد خبر: ۷۸۲۹۲۹
فلک الافلاک رکورد زد

قلعه تاریخی فلک الافلاک به عنوان بنای شاخص تاریخی استان لرستان هر ساله همزمان با ایام تعطیلات نوروزی میزبان گردشگرانی از جای جای ایران اسلامی و حتی دنیا است.

قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص ترین آثار تاریخی ایران است، بنای عظیم آجری که مربوط به دوره ساسانی بوده و همچنان استوار بر روی تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرز و بوم است.

این بنا که به شاهکار معماری ایرانی شهرت دارد پربازدید ترین جاذبه تاریخی لرستان بوده که از ابتدای تعطیلات نوروزی شاهد صفوف گردشگران و مسافران برای بازدید از این جاذبه تاریخی بوده ایم.

این در حالیست که موزه های مردم شناسی و باستان شناسی بنای تاریخی فلک الافلاک نیز در نوع خود در کشور کم نظیر هستند به طوریکه موزه مردم شناسی دایر در بنای تاریخی فلک الافلاک غنی ترین موزه در نوع خود محسوب می شود.

در حال حاضر گردشگران با ورود به بنای تاریخی فلک الافلاک علاوه بر بازدید از این بنا، از موزه های باستان شناسی و مردم شناسی نیز بازدید می کنند که امید می رود هرچه سریعتر وعده مسئولان برای جابجایی این موزه ها از قلعه فلک الافلاک عملیاتی شود تا شاهد حفظ کاربری این بنا به عنوان یک اثر تاریخی باشیم.

فلک الافلاک در روزهای چهارم و پنجم فروردین رکورد زد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان آمار بازدیدها از قلعه تاریخی فلک الافلاک طی دو روز گذشته را فوق العاده دانست و افزود: این آمار در روزهای چهارم و پنجم فروردین ماه بی سابقه بوده است.

عبدالرضا مهاجری نژاد گفت: طی روز چهارم فروردین ماه شاهد فروش ۱۱ هزار و ۵۰۰ بلیت به گردشگران و مسافران نوروزی برای بازدید از قلعه فلک الافلاک بوده ایم.

وی با بیان اینکه این میزان بلیت فروشی روزانه در فلک الافلاک در نوع خود بی سابقه است، افزود: روز گذشته نیز آمار بلیت فروشی در این بنای تاریخی از مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر گذشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان یادآور شد: آمار یاد شده مربوط به بلیت فروشی صورت گرفته در ورودی این بنای تاریخی بوده و آمار بازدیدهای رایگان، بلیت های توزیع شده نیم بها و افرادی که با کارت بازنشستگی از این محل بازدید کرده اند حساب نشده است.در صورت محاسبه این افراد احتمال می رود که آمار بازدید ها از مرز ۱۴ هزار نفر روزانه نیز عبور می کرد.

مهاجری نژاد با بیان اینکه امروز نیز استقبال گردشگران از بازدید این بنای تاریخی چشمگیر بوده است ابراز امیدواری کرد که روند بازدیدها از فلک الافلاک تا پایان تعطیلات استمرار داشته باشد.

لزوم توجه به ظرفیت بنای تاریخی فلک الافلاک

به هر روی هرچند که آمار بازدیدها از قلعه تاریخی فلک الافلاک و استقبال چشمگیر مردم از حضور در این بنای تاریخی در نوع خود ارزشمند بوده و نشان از علاقمندی هموطنان به میراث فرهنگی کشور است ولی ظرفیت این بنای تاریخی برای پذیرش گردشگران با توجه به قرارگیری دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی در محل این بنا باید مد نظر متولیان امر قرار گیرد.

طی سال های اخیر به دلیل اجرای غیراصولی طرح استحکام بخشی بنای تاریخی فلک الافلاک شاهد تخریب های جدی در این بنای ملی بوده ایم که به نظر می رسد باید حفظ و حراست از شاهکار معماری اولویت اصلی مسئولان امر باشد.

بنا بر این گزارش، قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

از زمان برپایی بنادر عهد ساسانی تا دوره های متاخر الحاقاتی به آن اضافه شده است (به خصوص در دوره صفوی و قاجار) و این اثر همان دژ معروف شاپورخواست است که در تاریخ ذکر شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این در حالیست که طی سالهای گذشته همواره موضوع ثبت جهانی فلک الافلاک به عنوان شاهکار معماری جهان مطرح بوده است تا این اثر تاریخی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گیرد ولی به رغم گذشت سالها با فراهم نشدن زمینه ثبت جهانی، فلک الافلاک در فهرست موقت خاک می خورد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ایرانی
Denmark
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
۰
۰
درود بر قوم لر ...این ایران بانان گرامی
نیما
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
۰
۰
عجب
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها