سرو 4500 ساله ابرکوه از دیرزیست‌ترین موجودات زنده دنیا، امسال نیز آغوش به روی مهمانان نوروزی گشاده و مردم ابرکوه نیز امسال شاهد پایان انتظار خود برای استفاده بهینه از یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های گردشگری ابرکوه خواهند بود.
کد خبر: ۷۸۲۴۱۷
این سرو 4500 ساله دیدنی است+عکس

مردم دنیا، شهرستان تاریخی ابرکوه را با سرو 4500 ساله می‌شناسند و سرو کهنسال ابرکوه با آغوش باز پذیرای مسافران نوروزی است.

شهرستان تاریخی ابرکوه در تمام ایام سال و به ویژه در ایام نوروز میزبان ایرانگردان و جهانگردان بسیاری است و همه گردشگران، توجه ویژه ای به سرو کهنسال ابرکوه به عنوان یکی از دیر زیست‌ترین موجودات زنده دنیا نشان می‌دهند.

موقعیت خاص ابرکوه و قرار داشتن این شهرستان در مسیر چند استان پرتردد کشور نیز به جذب و حضور بیشتر گردشگران به این شهرستان کمک کرده است.

اما موضوع مهم این است که بسیاری از مردم کشور و جهانگردان جهان وقتی وارد ابرکوه می‌شوند، به نخستین جایی که سر می‌زنند سرو 4500 ساله ابرکوه است و کمتر جهانگرد خارجی و ایرانگرد ایرانی است که از این درخت بازدید نکرده باشد.

سرو ابرکوه یک نوروز دیگر را پشت سر می‌گذارد

جهانگردان و تاریخ نگاران مطرح بسیاری نیز در گذشته‌های دور از سرو ابرکوه یاد کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به حمدالله مستوفی اشاره کرد.

حمدالله مستوفی در کتاب نزهت القلوب که در سال 740 هجری قمری تألیف شده است، درباره این سرو می‌نویسد: «آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد. چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آنها بلندتر و بزرگ‌تر است».

«مارکوپولو» نیز در خاطرات سفر خود به ایران می‌نویسد: «یکی از چند سروی که در ایران دیده‌ام، سرو خوش بالای ابرکوه است که همچون آبشاری سبز از آسمان بر روی زمین تنیده ابرکوه فرو می‌آید و از هر طرف که وارد ابرکوه شوی، سرو کهنسال و پرطراوت مانند چراغ دریایی سبزی، ما را به بندر دریای کویر و خورشید تابان فرا می‌خواند».

سرو کهنسال ابرکوه که هزاران سال شاهد گذر تاریخ بوده است، امسال یک نوروز دیگر را پشت سر می‌گذارد تا به عنوان نماد استقامت ایرانیان همچنان پابرجا بماند.

پیرترین موجود زنده دنیا با 25 متر ارتفاع، 18متر محیط و 11.5 متر اندازه دور تنه، در قلب ایران آغوش خود را برای استقبال از میهمانان نوروزی باز کرده است.

تا قبل از این، سرو ابرکوه به جز اینکه مورد بازدید مردم قرار می‌گرفت، هیچ سود مالی چه برای خود و چه برای شهرستان نداشت و این در حالی است که اجرای طرح تفضیلی سرو ابرکوه به دلیل نداشتن اعتبار متوقف شده است و فعالیت‌هایی که در برخی از نقاط مانند خیابان سرو انجام می‌گیرد، از بودجه‌های شهرداری ابرکوه انجام می‌شود.

اما در نوروز امسال و برای نخستین بار شاهد بلیط فروشی برای بازدید از سرو کهنسال ابرکوه توسط شهرداری هستیم و این امری است که مردم ابرکوه سالیان زیادی است، انتظار آن را می‌کشند زیرا آنها انتظار دارند که درآمدزایی از داشته‌هایی مانند سرو به ساماندهی چنین آثاری کمک کند.

شهردار ابرکوه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: از آنجا که احساس می‌شد سرو کهنسال ابرکوه نیاز به رسیدگی بیشتر دارد، شهرداری در توافق با محیط زیست بخشی از خدمات مورد نیاز اطراف سرو و فعالیت‌های عمرانی آن را بر عهده گرفته است.

حسین حاتمی خاطرنشان کرد: اما مسئولیت اصلی نگهداری از درخت و مسائل تخصصی و کارشناسی آن بر عهده محیط زیست است.

شهردار ابرکوه با تأیید نظرات مردم و اینکه باید از پتانسیل‌هایی مانند سرو ابرکوه استفاده کرد، بیان داشت: سرو 4500 ساله ابرکوه یک پتانسیل جهانی است و ما هم اعتقاد داریم که باید با بهره‌برداری صحیح از چنین داشته‌هایی که در شهرستان ابرکوه کم هم نیست، حداقل به آبادانی همین آثار کمک شود.

این مسئول ادامه داد: سرو ابرکوه به مدت سه ماه و به صورت موقتی به شهرداری ابرکوه تحویل شده است و بلیط فروشی سرو نیز برای نخستین بار توسط این شهرداری در ایام نوروز انجام می‌شود.

شهردار ابرکوه بیان کرد: قیمت بلیط برای بازدید از این اثر طبیعی ملی برای هموطنان هزار و برای جهانگردان خارجی 10هزار تومان تعیین شده که عواید این بلیط فروشی صرف نگهداری این درخت می‌شود.

حاتمی در مورد فعالیت‌های عمرانی و خدماتی انجام شده و یا در حال انجام در محدوده خیابان سرو ابرکوه اظهار داشت: کار بهسازی پیاده‌روها و جداره‌های خیابان سرو در حال انجام است و در کنار آن و برای آماده سازی بازدید مسافران نوروزی، بهسازی کامل سرویس‌های بهداشتی، هرس و پاک کردن محوطه سرو از گیاهان هرز، ساماندهی شمشادها و رفع مزاحمت‌های محیطی افراد نیز در دستور کار است.

سرو 4500 ساله ابرکوه تنها درخت کهنسال ابرکوه نیست و درختان کهنسال دیگری نیز در اقصی نقاط این شهرستان وجود دارند که در این گزارش تلاش شده به معرفی این درختان پرداخته شود.

سرو دوم ابرکوه

این سرو به فاصله کمی از خیابان اصلی شهر ابرکوه روبروی امامزاده احمد (ع) و در یک خانه مسکونی قرار دارد و کارشناسان سن این درخت را 1500 سال برآورد کرده‌اند.

بنه روستای بداف

این درخت در در روستای بداف از روستاهای بخش بهمن ابرکوه قرار دارد و با وجود سن زیاد این درخت که برخی آن را نزدیک به 2هزار سال تخمین می‌زنند، همچنان میوه می‌دهد.

درخت کهنسال توت ده عرب

این درخت توت در روستای ده عرب دهستان فراغه ابرکوه قرار گرفته است و مردم محلی نیز به آن علاقمند هستند و در نگهداری آن کوشش می‌کنند و همین امر باعث شاداب ماندن این درخت کهنسال شده است.

بنه صادق آباد

درخت بنه صادق‌ آباد نیز در روستای صادق آباد و در فاصله نزدیکی از جاده اصلی قرار گرفته است و زیبایی خاص این درخت در فصل بهار هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

نوروزی زیبا و خاطره‌انگیز را می‌توان در سایه‌سار سرو 4500 ساله ابرکوه آغاز کرد. در سفر به شهرستان تاریخی ابرکوه، تلاش کنید تا از دیگر دیدنی‌های این نقطه از کویر نیز دیدن کنید.

علاوه بر درختان کهنسال ابرکوه، این شهرستان دارای صدها اثر تاریخی است که 120 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده است.

ابرکوه با بیش از 57 هزار کیلومتر مربع وسعت در 140 کیلومتری غرب مرکز استان یزد قرار دارد و آثار تاریخی و طبیعی بسیاری به یادگار از اعصار گذشته در این شهرستان وجود دارد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
۰
۰
با سلام
پذیرای مهمانان عزیز نوروزی هستیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها