مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: غار لیلم سوادکوه در روستای آزادمهر، جنوب غرب شهر زیرآب واقع شده و عده‌ای از محققان و مورخان آن را زندان کیکاووس پادشاه پیشدادی و کیانی ایران می‌دانند که از سوی دیو سفید و سپاهیانش در این غار به بند کشیده شد.
کد خبر: ۷۸۲۴۰۶
دیو سپید، کیکاووس را اینجا زندانی کرد+ عکس

دلاور بزرگ‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی شهرستان سوادکوه، گفت: آبشار گزو یکی از مناطق نمونه گردشگری منطقه است که در 25 کیلومتری شهر زیرآب در میان اراضی زیبای جنگلی و مجاورت سه امامزاده بزرگوار واقع شده است.

وی درباره منطقه گردشگری آبشار شورآب افزود: این آبشار در 35 کیلومتری جنوب شهر پل سفید قراردارد و آب آن در اراضی پائین دست روستای شوراب و از داخل تونل راه‌آهن از دل زمین فوران نموده و به وسیله یک کانال به خارج از تونل هدایت شده و در مدخل تونل به پائین می‌ریزد.

وی افزود: آب این چشمه و آبشار به خاطر گذر از لایه‌های گوگردی زیر زمین قابل استفاده نبوده و به همین دلیل شوراب نام دارد و به علت وجود املاح فراوان، مجرا و محل ریزش این آبشار به شکل بسیار زیبایی به رنگ قرمز در آمده است که بنا بر گفته سالخوردگان در زمان جنگ جهانی دوم، روس‌ها از این آب و گل‌ولای آن برای مصارف پزشکی بهره‌برداری می‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران درباره موقعیت جغرافیایی آبشار «دراسله تنگه» گفت: این آبشار در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر زیرآب، در دهستان ولوپی و دو کیلومتری جنوب روستای ییلاقی دراسله واقع شده است. منطقه ییلاقی دراسله دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. این آبشار زیبا با آب فراوان، گوارا و سرد در طول مسیر نیز به دلیل شیب تند زمین، آبشارهای کوچک و بزرگ فراوانی را پدید آورده است. آبشار دیگری نیز در یک کیلومتری غرب آن، در انتهای یک دره قراردارد.

وی یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی سوادکوه را راه‌آهن سه خط طلا، دانست و افزود: راه‌آهن معروف به سه خط طلا در سه کیلومتری بعد از آبادی ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده خطوط راه‌آهن و با پل‌ها و تونل‌های زیبا در سه خط به موازات هم مشاهده می‌شود. این خطوط برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها به این شکل بنا شده است.

بزرگ‌نیا درباره دریاچه شورمست سوادکوه گفت: این دریاچه تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه با وسعت 15 هزار مترمربع و عمق پنج متر است.

وی افزود: این دریاچه در 5.5 کیلومتری شهر پل سفید واقع شده و درختان کهنسال و بلند قامت توسکا در اطراف آن منظره رویایی را به وجود آورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران درباره غارکیجاکچال، عنوان کرد: این غار زیبا در داخل ارتفاعات جنگلی مشرف به روستای پیت سرا در دوآب سوادکوه قرار دارد و محل اصلی غار در بدنه یک دیوار 60 متری از جنس آهک واقع شده که ارتفاع آن از سطح زمین به 23 مترمی‌رسد.

وی افزود: سقف گنبدی این غار با کف غار نیز هفت متر فاصله دارد و دیواره 60 متری به شکل یک کلاهک است به طوری‌که دهانه غار در زیر یک نقاب به طول 5.4 متر قرار گرفته است.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه محوطه زیر دهانه غار کیجاکچال نیز به شکل یک کلاهک است، اظهار کرد: غار کیجاکچال از هر جهت شبیه غار اسپهبد خورشید است و مانند آن احتمالا مربوط به اواخر دوران ساسانی و از دژهای دفاعی اسپهبدان طبرستان در برابر حمله اعراب به منطقه و پناهگاه سلاطین و حکمرانان وقت بوده است.

وی درباره غار دیو لیلم، افزود: این غار در روستای آزاد مهر، جنوب غرب شهر زیرآب واقع شده و عده‌ای از محققان و مورخان آن را زندان کیکاووس پادشاه پیشدادی و کیانی ایران می‌دانند که توسط دیو سفید و سپاهیانش در این غار به بند کشیده شد و شرح کامل آن در کتاب شاهنامه فردوسی آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با اشاره به پارک جنگلی جوارم نیز گفت: محوطه پهناور جوارم در مسیر اصلی سوادکوه، در مقابل روستای جوارم و هشت کیلومتری شمال شهر زیرآب واقع شده و دارای امکانات استراحتگاهی برای گردشگران است.

وی با اشاره به اینکه منطقه جنگلی لفور از بدیع‌ترین چشم‌اندازها برخوردار است و سالانه گردشگران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند، افزود: یکی دیگر از این مناطق گردشگری سوادکوه جنگل اسلام آباد است که در شش کیلومتری شرق شهر شیرگاه و در مجاورت سد سنبل رود قرار گرفته و ازسمت جنوب غربی سد مذکور آغاز و در جنوب روستای کلیج خیل و در شرجی کلا به منطقه زیولا و جنگل کتو دره ختم می‌شود.

بزرگ‌نیا اظهار کرد: جنگل اندر کلی در پنج کیلومتری شرق شهر شیرگاه، جنگل کاشی آباد (جمشید آباد) در انتهای روستای جمشید آباد در شش کیلومتری شمال غرب شهر زیرآب، جنگل گروسر در 18 کیلومتری شمال غرب شهر شیرگاه و در کنار جاده لفور به شیرگاه، پل ورسک یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای مهندسی طول خط آهن شمال، مسجد جامع زیرآب با کنده کاری‌های زیبایی از دعای جوشن کبیر، قلعه کنگلو۲۰ کیلومتری جنوب شرقی دوآب، از دیگر مناطق گردشگری سوادکوه عنوان کرد.

وی با اشاره به قلعه تاریخی برج لاجیم، اظهار کرد: این برج در فاصله سال‌های ۳۱۶ الی ۴۴۳ هجری قمری بنا شده است. این بنای تاریخی در خارج از یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده است که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می‌دهد.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه ورودی این بنای آجری در سمت شرق و پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق‌نما تزئین شده است، اظهار کرد: در کمربند زیر گنبد دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی بر روی هم قرار گرفته است. این دو کتیبه به شکل زیبایی با آجرهای تراشخورده در زمین‌های از گچ سفید نصب شده‌اند. کتیبه با خط کوفی نام کیا اسماعیل ابوالفوراس شهریار ابن عباس صاحب بنا و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری را نشان می‌دهد.

وی افزود: جاده دسترسی به روستای لاجیم از شهر زیرآب آغاز می‌شود و پس از طی یک مسافت 27 کیلومتری به سر گردنه مرتفعی می‌رسد که از طبیعت و ارتفاعات جنگلی خارج و به چمن‌زار و بوته‌زارهای زیبا بدل می‌شود.

وی افزود: نکته دیگر وجود یک مقبره در داخل بنای برج است به گفته اهالی این مقبره مربوط به یکی از امامزادگان است. محوطه اطراف برج در واقع قبرستان لاجیم است که محل تدفین متوفیان روستا است.

بزرگ‌نیا گفت: آبشارگلناب دره در چهار کیلومتری شرق، آبشار شش رودبار در مجاورت روستای شش رودبار در شمال روستای دراسله، آبشار گدوک درکوه قدمگاه در ارفع کوه، منطقه نمونه گردشگری حاشیه سد برنجستانک در محور شیرگاه به قائم‌شهر، منطقه نمونه گردشگری چم چم در کیلومتر چهار پل سفید به ورسک، منطقه نمونه گردشگری آزادمهر در پل سفید آزادمهر، منطقه نمونه گردشگری امامزاده حسن آلاشت در شهرآلاشت با فاصله 40 کیلومتر از مرکز شهرستان، قلعه مازیار (لفور) درلفور شیرگاه با فاصله 55 کیلومتر از مرکز شهرستان و ... از دیگر مناطق گردشگری سوادکوه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها